"Teoretic, inregistrarile de zbor sunt concepute pentru a rezista si a fi recuperate gratie balizelor, de la adancimi de pana la 6.000 de metri", a explicat pentru AFP Martine Del Bono, purtatorul de cuvant al Biroului de anchete si analize, organism insarcinat cu anchetele oficiale asupra accidentelor aviatice. "Dar nu s-au gasit niciodata cutii negre la o adancime atat de mare".

Adancimea maxima a Oceanului Atlantic in sectorul unde este cautat avionul Air France disparut in timp ce asigura o cursa Rio-Paris este de 4.700 de metri, explica Pierre-Yves Dupuy, de la Serviciul hidrografic si oceanografic al marinei (SHOM) de la Brest, Franta.

"Balizele emit un semnal, dar sunetul se propaga in apa in functie de numeroase variabile: pe langa adancime, este vorba despre temperatura, salinitate si curenti", adauga el. "Daca se capteaza semnalul unei balize, trebuie luati in calcul toti acesti factori inainte de a trimite submarinele". SHOM studiaza deja, la cererea BEA, natura fondului marin in zona unde au loc cautarile, a precizat el.

In cazul charterului egiptean care s-a prabusit in mare in ianuarie 2004, in largul statiunii Sharm el-Sheikh, cutiile negre au fost gasite dupa doua saptamani de cautari, dar la o adancime de doar 1.022 de metri.

Cutiile negre, care in realitate sunt de culoare portocalie, sunt doua echipamente distincte aflate la bordul avioanelor. Una inregistreaza parametrii de zbor (Flight Data Recorder - FDR), alta conversatiile si sunetele din cabina pilotilor (Cockpit Voice Recorder - CVR).

Parametrii de zbor inregistrati de FDR se refera la viteza, altitudinea, campul magnetic, functionarea pilotului automat. Acestia sunt in general masurati si inregistrati din secunda in secunda.

Fiecare dintre cutii este formata din doua parti. Prima parte, care serveste functionarii generale, este de obicei distrusa de impact. Partea a doua, care contine memoria propriu-zisa, este protejata de o cutie blindata ce reprezinta 70% din greutatea intregii cutii.