Intre 15 octombrie si 14 noiembrie, 75.195 de site-uri au reprodus fara autorizatie cel putin un articol din publicatii, partial sau integral, ceea ce inseamna un total de 112.000 de reproduceri "practic exacte", potrivit unui studiul realizat peste Ocean.

In medie, fiecare articol este reprodus de 4,4 ori, dar numarul republicarilor neautorizate poate ajunge si la 15 in cazul articlolelor din marile publicatii nationale, noteaza NewsIn.

Studiul a fost publicat cu ocazia unui seminar cu tema "supravietuirea" jurnalismului in era internetului, organizat, marti si miercuri, la Washington. Concluziile cercetarii arata ca blogurile reprezinta doar 10% dintre site-urile care preiau fara autorizatie informatii produse de catre altii. Regiile publicitare ale Google si Yahoo! sunt cele care domina reproducerile in afara legii, in proportie de 53%, respectiv 19%.

Dezbaterea centrata pe relatia dintre media traditionale si site-urile internet devine din ce in ce mai serioasa in SUA. Patronul News Corporation, Rupert Murdoch, a acuzat in repetate randuri Google ca "fura" informatiile produse de publicatiile si televiziunile sale.

Google a anuntat, marti si miercuri, ca va pune la dispozitia media noi instrumente care sa permita publicatiilor sa isi gestioneze mai bine informatiile pe site-urile pe care le controleaza. "Am decis sa le permitem editorilor sa limiteze numarul accesarilor gratuite (...) la cinci accesari de internaut pe zi", a explicat unul dintre responsabilii Google la Zurich, John Mueller, pe blogul oficial al comapaniei. Aceasta politica va fi aplicata tuturor publicatiilor care figureaza in paginile Google News. "Suntem incantati sa ajutam presa, facand astfel incat continutul jurnalistic sa fie accesibil unui grup cat mai mare de cititori. (...) In acelasi timp, suntem constienti ca a crea un continut de calitate nu este usor si de multe ori este scump", a explicat acesta.

Google a precizat ca politica sa se aplica automat articolelor care apar in motorul de cautare generalist si ca fiecare editor va avea posibilitatea de a alege sa beneficieze sau nu de articolele care pot figura in Google News. Pentru internauti, "inseamna ca puteti vedea o pagina de inscriere dupa ce ati accesat deja mai mult de cinci articole pe site-ul editorului", a mentionat un alt responsabil Google, Josh Cohen, pe blogul oficial al Google News.

Google va mentine accesul gratuit la titluri si la primele paragrafe ale tutror articolelor, precizand daca textul integral este gratuit sau nu. "Vom continua sa discutam cu reprezentantii media, pentru a imbunatati aceste metode", a promis Cohen, pe un ton vadit conciliant, evitand sa se pronunte in dezbaterea despre necesitatea ca editiile online sa fie sau nu contra cost.

La randul sau, Grupul News Corporation a anuntat ca va introduce o taxa pentru accesarea editiilor online ale publicatiilor pe care le detine, printre care New York Post din Statele Unite, dar si Times si The Sun in Marea Britanie. Aceasta masura a fost deja aplicata pentru editia web a Wall Street Journal. Google a reactionat cu calm la criticile lui Murdoch, reamintind ca publicatiile isi mentin proprietatea asupra continuturilor pe care accepta sa le plaseze pe Google News. "Editorii isi pun continutul pe web pentru ca vor ca noi sa il gasim si foarte putini dintre ei aleg sa nu isi includa materialul pe Google News. Dar daca ne spun sa nu il includem, nu o mai facem", a mentionat Google.

Regulile jocului au inceput sa se modifice, spun pe un ton mai mult sau mai putin increzator patronii de presa. Peste 500 de publicatii si-au anuntat intentia de a introduce un sistem de plata pentru editiile online, pe un portal unic initiat de grupul Journalism Online, lansat pentru a face fata concurentei neloiale din partea site-urile gratuite de stiri.