Studiul realizat la nivel international de catre CB Richard Ellis arata ca anul 2008 a fost unul dintre cei mai activi in ceea ce priveste intrarea unor branduri internationale pe piata romaneasca. Romania a devansat tari din zona Central Est Europeana, precum Rusia, Ucraina, Bulgaria, Cehia, Slovacia, Polonia. Tarile care un inregistratat un procentaj mai ridicat decat Romania sunt: Arabia Saudita, Kuweit, Serbia, Indonezia sau UAE.
Prezenta Romaniei intre tarile cele mai interesante pentru marci de renume internationale se datoreaza puterii de cumparare in crestere inregistrata in Romania in ultimii ani, imbunatatirii indicatorilor economici generali, stabilitatii politice si deschiderii unor centre comerciale moderne, la standarde internationale, atat in Bucuresti, cat si in provincie.
Chiar daca anul 2009 este marcat de criza financiara mondiala, Romania este in continuare interesanta pentru branduri de renume international, care si-au deschis recent primele magazine in Bucuresti. Nume precum C&A, Decathlon, Imaginarium, Mladinska, Glou, Cortefiel, Peacocks au imbogatit piata de retail si vor fi urmate, printre altele de GAP, Bebe, Vero Moda, Jack&Jones.
Marea Britanie a intrecut alte economii europene importante precum cele ale Spaniei, Italiei, Frantei si Germaniei, ocupand primul loc in topul primelor 15 piete internationale, cu 58% dintre retailerii inclusi in studiu. Acest rezultat extinde dominarea Marii Britanii, care a ocupat primul loc si in topul din 2007, depasind lideul de anul trecut, Spania, cu opt pana la zece procente.
Desi Europa continua sa domine pietele de top, cu opt din cele 15 piete internationale de top din lume, economiile emergente precum China, Rusia si Emiratele Arabe Unite au castigat sufficient teren in ultimele 12 luni. China, Rusia si Japonia au inregistrat performante deosebite in 2008, in industria de retail international, urcand pe locul sase, sapte si respectiv 14. Tarile din Orientul Mijlociu au inregistrat si ele o dezvoltare semnificativa a retailerilor care au intrat in aceasta regiune. Emiratele Arabe Unite au urcat doua locuri, de pe sase in 2007 pe patru in 2008, cu 45% de retaileri internationali prezenti in comparatie cu 39% in 2007. Arabia Saudita a facut si ea un salt notabil de pe pozitia 28 in 2007 pana pe 15 in 2008, cu 37% branduri internationale in prezent.
In ciuda faptului ca este una dintre cele mai mari si mai solide piete de retail din lume, Statele Unite a inregistrat un suprinzator loc 10 la nivel global, cu doar 39% retaileri internationali prezenti pe piata. Acest fapt poate fi atribuit, cel putin in parte, dimensiunii, maturitatii si puterii pietei domestice. Retailerii americani au tendinta sa penetreze mai intai imensa piata nationala inainte de a lua in calcul expansiunea internationala. Prin comparatie, un retailer ar avea nevoie sa fie prezent in peste 20 de tari europene pentru a obtine aceeasi acoperire de piata (in termeni ai populatiei si ai puterii de cheltuiala), pe cand un retailer American obtine aceeasi acoperire pe o singura piata. Astfel se explica si aceasta tendinta. Canada a inregistrat cea mai puternica miscare in topul global dintre toate tarile de pe continental american in 2008, urcand pe locul 13 de pe pozitia 18 detinuta anterior, cu 37% retaileri internationali prezenti, ceea ce reprezinta o crestere de 6% fata de 2007.
”In ciuda recesiunii economice la nivel global, multi retaileri, mai ales companiile private care detin cash, si-au continuat planurile de expansiune in ultimele 12 luni. Studiul celor 280 de retaileri a aratat ca retailerii si-au extins prezenta internationala in medie cu 12% in anul care a trecut, fiind reprezentati in alte doua tari in plus fata de anul anterior. Acest lucru s-a datorat in primul rand retailerilor de haine, incaltaminte si accesorii din Europa. Interesant este si ca retailerii au continuat nu numai sa respecte tendinta internationala, dar si cea de globalizare – 40% dintre toate magazinele deschise in 2008 si-au ales destinatii din afara regiunii domestice. Ramane de vazut daca acest ritm al expansiunii pe pietele emergente va continua si de-a lungul anilor 2009 si 2010. Cu toate acestea, globalizarea industriei retail reprezinta, neindoielnic o tendinta continua pe termen lung, care nu va disparea niciodata”, a declarat Peter Gold, Head of EMEA Cross Border Retail, CB Richard Ellis.
Raportul a mai analizat si ce categorii de retaileri au cea mai puternica prezenta internationala si a descoperit ca retailerii de lux domina retailul global in termeni ai extinderii pe glob. Un uluitor procent de 90% dintre retailerii de lux sunt prezenti in peste 10 piete si 40% sunt prezenti in peste 30 de tari.
Studiul CBRE a avut in vedere 280 dintre retailerii internationali de top din 67 de tari, explorand globalizarea industriei retail la nivel national si urban si subliniind diferentele dintre sectoare si regiuni pentru identificarea tendintelor ce se manifesta in cadrul expansiunii globale a retailului.
In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului Marea britanie, numarul 1 in topul pietelor internationale de retail .