Conform ultimul studiu realizat de ivox.ro, cele mai importante motive pentru care participantii la sondaj ar alege sa lucreze pe cont propriu sunt castigarea independentei economice (26,7%), posibilitatea de a obtine venituri mai mari (21,9%) si libertatea alegerii locului si a programului de lucru (18,3%).

Chiar daca o parte importanta dintre respondenti (61,6%) isi doresc in mare si foarte mare masura sa lucreze pe cont propriu in urmatorii 5 ani, doar 25,5% dintre acestia cred ca este fezabil ca acest lucru sa se intample in cazul lor, in principal datorita lipsei capitalului financiar de inceput, precum si a conditiilor percepute ca fiind neprielnice deschiderii de afaceri.

Factorii necesari inceperii unei afaceri de succes sunt, conform rezultatelor obtinute in urma studiului, capitalul financiar (61,4% dintre participanti il considera foarte important), existenta unei echipe de profesionisti (46,8%), existenta unor mijloace de finantare sigure (45,7%), precum si infrastructura si resursele materiale (45,3%). In schimb, cele mai importante caracteristici ale antreprenorului de succes sunt increderea de sine (64,9%), perseverenta (63%), profesionalismul (62,9%) si gândirea antreprenoriala (56,6%).

  • Au prins romanii gustul afacerilor pe cont propriu?
Datele arata ca 47,7% dintre participantii la sondaj se gandesc sa inceapa o afacere, 11,8% au facut pasi spre deschiderea unei afaceri dar au renuntat, iar 3,7% tocmai au intreprins primii pasi in vederea deschiderii unei afaceri. De asemenea, 6,1% dintre respondenti detin afaceri care sunt inca active, iar 9,2% dintre ei au avut afaceri in trecut dar in prezent nu mai sunt active.

  • Cum arata profilul antreprenorului roman?
Imaginea antreprenorului roman, asa cum decurge din raspunsurile participantilor la sondaj, este dominata de concentrarea pe propriul lor succes economic (25,4%), care depinde de contactele si relatiile lor personale (21,1%). 19,7% dintre respondenti considera ca antreprenorii exploateaza munca altor indivizi, iar pe de alta parte, 16,4% dintre ei cred ca antreprenorii creeaza locuri de munca.

Caracteristicile antreprenoriale cu care respondentii se identifica in cea mai mare masura sunt curiozitatea si cautarea in permanenta de lucruri noi (41,2%), asumarea responsabilitatii pentru succesul sau insuccesul actiunilor proprii (39,9%), independenta (37,2%) si pastrarea calmului in situatii dificile si adaptarea la noile situatii (28,1%).

  • Au romanii educatia financiara necesara inceperii unei afaceri?

O mare parte dintre respondenti considera ca nu detin cunostintele necesare inceperii unei afaceri si ca au avea nevoie de sprijin sau de consiliere in cazul in care ar dori sa puna bazele uneia. Educatia formala reprezinta o sursa slaba nu numai de cunostinte si abilitati antreprenoriale, dar si de insuflare a spiritului antreprenorial. Doar 9,1% din indivizi au afirmat ca educatia le-a oferit in foarte mare masura cunostinte si le-a format competentele necesare pentru a deveni antreprenori, spre deosebire de 22,7% dintre respondenti care considera ca educatia nu le-a oferit deloc sau doar in foarte mica masura cunostinte si competente antreprenoriale.

De asemenea foarte putini respondenti au afirmat ca educatia le-a deschis interesul pentru a deveni antreprenori (8%) sau i-a ajutat sa isi dezvolte o atitudine antreprenoriala (8,7%).

Ca urmare, cea mai mare parte a celor chestionati (61,4%) au declarat ca sunt interesati de participarea la un program de antreprenoriat, unde sa invete cum sa analizeze mediul de afaceri si sa identifice oportunitati, sa elaboreze un plan de afaceri, sa identifice surse de finantare si sa le acceseze, sau cum sa conduca o afacere.