“Din punct de vedere legal, creantele neincasate pot avea la baza mai multe categorii de situatii in care se afla firma care are datorii (debitorul); de la inceputul anului curent si pana in prezent, cele mai frecvente au fost cazurile in care debitorul a inregistrat dificultati financiare majore care i-au afectat intreg patrimoniul (40%), pe locul al doilea aflandu-se situatiile in care firma a intrat in procedura de faliment inchisa prin sentinta judecatoreasca (28% din cazuri). Cazurile in care firma debitoare a fost dizolvata sau lichidata reprezinta aproximativ 12% dintre situatiile care conduc la existenta creantelor neincasate”, a spus Mirela Serban, Managing Partner R&M Audit, potrivit Wall-Street.

Lipsa de lichiditati a fost unul dintre atributele crizei economice mondiale care s-a resimtit inca de anul trecut si care, prin efectul sau in spirala in Romania- in sensul cresterii dobanzilor bancare, a determinat scumpirea creditelor, fapt care a contribuit in continuare la accentuarea lipsei de lichiditati necesare oricarei companii pentru a-si derula activitatea. “Pe parcursul acestui an, fireste ca problemele s-au acutizat, iar dificultatile financiare ale oricarei companii s-au propagat asupra partenerilor de afaceri, contractele nederulate si facturile neincasate afectand firmele in egala masura”, a subliniat Mirela Serban.

Companiile au la indemana anumite cai pentru a-si diminua pierderile provocate de creantele neincasate: recuperarea acestora prin intermediul unei societati specializate, in schimbul unei comision de recuperare sau vanzarea creantei in schimbul unei valori de rascumparare. Ambele demersuri au drept urmare obtinerea de lichiditati si, in plus, amandoua au avantaje fiscale: comisionul de recuperare este o cheltuiala deductibila, iar venitul obtinut din vanzarea creantei este deductibil fiscal la calculul impozitului pe profit (pentru pierderea aferenta vanzarii de creante).

Mai multe detalii gasiti aici.