Afara-i vopsit gardul, inauntru-i leopardul“. Proverbul se aplica perfect pe obiceiul de consum al romanilor cand vine vorba de benzina si motorina folosite. Carburantii au ramas singurele produse pentru care romanii nu si-au schimbat obiceiurile de consum in ultimii ani. Chiar daca acum cumpara mancare si bautura de calitate mai buna sau isi fac vacantele in afara tarii, pentru romani conteaza mai mult imaginea: sunt vazuti la volanul unor masini scumpe, dar se stie mai putin ce au in rezervor.

Cel mai ieftin e cel mai bun
Cea mai vanduta benzina si motorina in statiile Petrom este Eco Premium fara Plumb (3,84 lei pentru un litru), respectiv Euro Diesel 4 (4,24 lei pentru un litru). „Aceste preferinte se datoreaza faptului ca produsele sunt adaptate calitatii impuse de parcul auto (care, potrivit reprezentantilor Petrom, ar fi fie invechit, fie cu masini ieftine - n.r.), dar cresterea puterii de cumparare face ca optiunile sa vizeze zona premium“. Cu toate acestea, anul trecut au fost vandute in Romania peste 315.000 de autoturisme noi, cu 60.000 mai multe decat in anul precedent, ceea ce arata ca parcul auto este in plina transformare. In anul 2003, 60% dintre soferi conduceau un autoturism Dacia, iar anul trecut numarul acestora s-a redus semnificativ, pana la 40%.

Si reprezentantii MOL cred tot ca benzina ieftina intra doar in masinile vechi. „Datorita faptului ca parcul auto din Romania are o varsta inaintata, in topul vanzarilor conduc Tempo Plus 95 la benzina si Tempo Diesel la motorina“, ne spun ei.

La Rompetrol, tot produsele ieftine sunt cele mai cumparate: benzina Efix 95 si motorina Efix Diesel conduc in preferinte. Acestea „nu s-au schimbat in ultimii ani“, potrivit reprezentantilor Rompetrol. Compania condusa de omul de afaceri Dinu Patriciu vinde mai multa motorina, deoarece 67% din portofoliul de clienti il reprezinta flotele auto care folosesc acest carburant.