Insa "secretele de firma" sunt doar o parte a bunurilor intangibile pe care le detin companiile, totalitatea acestora formand capitalul intelectual. Deocamdata, in majoritatea societatilor comerciale, capitalul intelectual nu este luat in seama si, in consecinta, nu e apreciat la adevarata lui valoare. Efectele se vad pe piata: scaderi ale performantelor, produse de calitate indoielnica, preturi exagerat de mari, uneori chiar falimente. Care ar putea fi valoarea (in bani) a capitalului intelectual?

Indici si chestionare de evaluare a capitalului intelectual

Un grup de reflectie format din matematicieni, economisti si experti in diverse domenii (contabilitate, proprietate intelectuala, consultanta, management) s-a intrunit, ieri, la Bucuresti, intr-o noua conferinta dedicata evaluarii capitalului intelectual si includerii acestuia in capitalul social al firmelor. Grupul pregateste fundamentarea stiintifica pentru evaluarea si valorificarea capitalului intelectual, conturandu-se pana in prezent o serie de indicatori contabili si chiar cateva paragrafe pentru ceea ce va fi un chestionar de evaluare. Va fi prezentata, in curand, si o formula matematica pentru calculul valorii acestor bunuri non-materiale, dupa cum ne-au declarat promotorii grupului de reflectie - economistii Ana Jimbla si Luca Gherasim.

Concret, cei care vor dori sa cunoasca valoarea contabila a capitalului intelectual pe care il detin (ca persoana juridica) vor completa un chestionar si vor face o lista cu respectivele bunuri intangibile. S-ar putea inscrie aici: brevetele de inventie; capacitatea angajatilor de a aplica procedurile; capacitatea de inovare; certificarile de calitate; abilitatile de concepere ale angajatilor; normele de organizare interna; capacitatea de a mentine performantele companiei; capacitatea de adaptare la noutate; provocarea cererii; gradul de integrare in piata; capacitatea de a prospecta; prognozele proprii; capacitatea de diversificare a ofertei etc.