Cu o crestere usor artificiala la unii sau pe segmente la altii, piata de retail da semne timide ca isi revine din declinul inregistrat in prima parte a anului, cind marii actori anuntau o scadere a pietei cu pina la 10-15 procente. Pe de o parte, pentru ca vine luna cadourilor toti spera insa la o redresare a situatiei in trimestrul patru al acestui an. "In august, fata de luna anterioara, Altex a inregistrat o crestere de peste 15%", ne-a declarat Dan Ostahie, CEO al companiei.

Acesta pune redresarea atit pe seama faptului ca august e luna in care vin in tara romanii care lucreaza in strainatate, cit si pe faptul ca, de teama noilor norme BNR, lumea s-a inghesuit sa cumpere. Urmeaza sa vedem daca este o crestere reala. Dar eu cred ca piata isi revine. Nu ma astept ca in septembrie sa avem vinzari mai mari ca in august, dar nici la o scadere semnificativa nu ma astept. De asemenea, nu cred ca normele BNR vor afecta piata in volum", a mai spus el.

Flamingo a mers mai bine decit Flanco

Ceva mai multa fluctuatie in magazine au avut si cei de la Flamingo International. Cresterea s-a resimtit insa pe anumite segmente. "Sint segmente care au mers ceva mai bine, altele mai putin bine. Spre exemplu, au existat momente in perioada verii in care am vindut calculatoare destul de bine. In schimb, Flanco nu a mers asa de bine. Se vede aceasta scadere pe piata, dar cred ca deja putem vorbi de o stabilizare. Nu cred ca piata o sa scada in continuare. De asemenea, e posibil chiar ca trimestrul patru sa mearga mult mai bine", ne-a declarat Dragos Simion, vicepresedintele Flamingo. Totodata, el apreciaza ca piata autohtona nu a ajuns insa la o saturare naturala, ci mai degraba la o saturare a creditului, fenomen incurajat si de politica BNR cu privire la creditul de consum.

Tactica platii cu banul jos

Magazine mai mari, produse de ultima generatie, preturi mai mici sau, daca acest lucru nu a fost posibil, cel mult un exces de promotii si de oferte speciale, totul impreuna cu diversificarea ofertelor pe segmentul IT&C - care are inca un real potential de crestere sau, in unele cazuri, rebrandingul. Acestea sint, in mare, solutiile cu care retailerii de pe piata autohtona intimpina reticenta consumatorului de a mai cumpara. Mai mult, retailerii au inceput sa incurajeze cumparaturile cu bani cash. "Avem o serie de oferte combinate, cum ar fi aceea prin care oferim clientilor nostri o perioada de gratie de pina la trei luni in care nu platesc nimic si se pot decide daca vor sa plateasca cu bani in mina sau sa isi faca un credit", exemplifica Simion.

In ceea ce priveste preturile, managerul Altex estimeaza ca acestea nu pot decit sa scada. Mai ales dupa 2007, cind se vor elimina taxele vamale. "Si pina la finele anului vor scadea. De multe ori este o reducere aproape insesizabila pentru ca fiecare promotie aduce un pret mai bun. Dar, pe masura ce timpul trece, preturile nu pot sa mearga decit in jos", estimeaza Ostahie.