Un jurnalist al site-ului just-auto.com a vizitat de curand fabrica de la Pitesti, dupa ce mai fusese la Pitesti, in „patria Dacia“, imediat dupa venirea francezilor de la Renault. Intr-o analiza a istoriei fabricii, jurnalistii povestesc cum s-a metamorfozat Dacia, prin modelele Logan si Sandero, dintr-o masina „comunista“ intr-o marca de renume mondial.

„Intr-un colt al Uzinei Dacia, o masinarie verde si prafuita fumega. Acesta este probabil ultimul lucru pe care conducerea Dacia ar vrea sa-l prezinte in fata jurnalistilor straini care vin sa viziteze fabrica. Totusi, acest strung vechi nu este altceva decat ultima masinarie veche si comunista din fabrica“, scrie autorul articolului.

In spatele vechiului utilaj, alte aparate sovietice iesite din uz, pe care sunt stantate placute inscriptionate cu „fabricat in URSS“, asteapta in tacere. Zona a fost demarcata cu o banda alb-rosie, ca intr-o scena de crima dintr-un film politist. „Si-au facut treaba“, explica responsabilul cu salubritatea din fabrica. In locul lor, in hala de la Pitesti au fost instalate utilaje noi, cu ecrane electronice, cele mai multe aduse din Japonia. Altele au fost folosite in fabricile Renault din Franta. Au fost reconditionate si transferate in Romania.

A supravietuit prin Nova
Dupa noua ani de cand a fost semnat contractul prin care unitatea din Romania a devenit producatorul auto numarul unu din Grupul Renault, s-au schimbat multe. Lansarea modelului Logan, in urma cu aproximativ patru ani, a asezat Dacia pe harta puterilor auto mondiale. Luna trecuta, Loganul cu numarul 1 milion a iesit de pe linia de productie.

„Nimeni nu poate spune cu certitudine care linie de productie. Loganul se produce in Rusia, India, Iran, Moroc, Brazilia, Columbia si in Romania“, se precizeaza in articol. Uzina de la Pitesti seamana cu un stup. Doua linii principale de asamblare scot Logan sedan, van, MCV si Sandero, iar o a treia, mai mica, pune cap la cap partile componente ale modelelor Pick-up. Viteza de productie este de 60 de autovehicule pe ora.

„De fapt, este un miracol faptul ca Dacia a reusit sa supravietuiasca pana in 1999“, sustin jurnalistii de la just-auto.com. Mai mult, in 1995, Dacia a lansat un model nou - Nova - masina care a inlocuit partial productia invechitului Renault 12 (Dacia 1.300 si 1.310). Modelul care a impanzit in anii ’80-’90 strazile din Romania se producea la Pitesti inca din 1969. Un singur om a reusit sa tina pe picioare Dacia.

Constantin Stroe lucreaza la fabrica din Pitesti inca din 1968, cand primul Renault 8 (Dacia 1.100) a iesit de pe poarta fabricii. A acceptat jocul comunistilor pana in 1989 si, apoi, a fost cel care a negociat cu Renault resuscitarea fabricii. „Aveam doua obiective - sa supravietuim si sa gasesc un investitor strategic“, povesteste Stroe, pe atunci presedinte Dacia, acum vicepresedintele producatorului autohton.