Profitand de Summit-ul NATO si de faptul ca acest eveniment a captat toata atentia presei si opiniei publice, autoritatile romane au adoptat in cel mai mare secret o serie de hotarari prin care statul isi intareste structurile de supraveghere a cetateanului si de interventie in forta impotriva celor pe care ii considera un pericol public. Sedinta din 25 martie 2008 a CSAT poata fi considerata momentul in care presedintele Basescu si premierul Tariceanu si-au dat mana pentru intarirea statului politienesc.

Guvernul a decis infiintarea Centrul National de Coordonare a Actiunilor de Ordine Publica (CNCAOP) - prin care sa poata propune instituirea starii de urgenta sau sa declare stare de alerta in domeniul ordinii publice. Serviciul Roman de Informatii a capatat puteri sporite in privinta interceptarii comunicatiilor de orice fel. Daca pana acum exista o suspiciune ca serviciile secrete ne asculta, cu mandat sau fara, prin hotararea CSAT se risipeste practic orice posibilitate de a avea parte de o minima confidentialitate a discutiilor telefonice sau a schimburilor de informatii prin orice alt mijloc electronic.

Decizia din 25 martie

In urma deciziei CSAT din 25 martie 2008, toti operatorii care furnizeaza retele si servicii de comunicatii electronice vor fi obligati sa puna la dispozitia Serviciului Roman de Informatii "serverele de management al interceptarilor si consolele de administrare si operare pe care le detin in vederea asigurarii functiei de interceptare".

Aceasta masura, potrivit unei decizii a presedintelui Autoritatii Nationale pentru Reglementarea in Comunicatii si Tehnologia Informatiei (ANRCTI), obliga firmele care furnizeaza servicii de telefonie mobila, fixa sau Internet sa "puna la dispozitia autoritatii nationale in materia interceptarii comunicatiilor serverele de management al interceptarii si consolele de administrare si operare pe care le detin in vederea asigurarii functiei de interceptare legala a comuncatiilor".

Informatia ne-a fost confirmata de reprezentantii Asociatiei "Semper Fidelis", o organizatie neguvernamentala, care se ocupa de aspecte ce privesc securitatea nationala. Nu stim care a fost ratiunea acestei mutari strategice in domeniul interceptarilor, dar este clar ca prin aceasta, SRI capata puteri nelimitate.

Interceptari ilegale in voie

Pana la adoptarea acestei hotarari, SRI avea oricum posibilitatea sa acceseze din punct de vedere tehnic echipamentele furnizorilor de servicii de comunicatii pentru a-si realiza interceptarile. De acum inainte, firmele de telefonie si internet sunt obligate sa acorde sprijin tehnic pentru realizarea interceptarilor, dar trebuie si sa predea Centrului National de Interceptare a Comunicatiilor (CNIC) din cadrul SRI toata logistica (servere si console-n.r.) pentru a-i permite sa faca interceptarile ferit de ochii lumii, din sediile sale.

Culmea este ca din punct de vedere financiar, se poate considera ca suntem ascultati pe banii nostri, deoarece toate operatiunile destinate operatiunilor de interceptare a comunicatiilor sunt suportate de firmele care furnizeaza aceste servicii. Fiind vorba de operatori privati, acestia trebuie sa-si recupereze pagubele si cum ar putea sa faca acest lucru mai simplu decat sa mareasca facturile clientilor. Iata cum, printr-o hotarare secreta a CSAT si printr-o decizie a unui presedinte al unei agentii aflate in subordinea prim-ministrului, se modifica radical conditiile si metodele destinate interceptarilor.

Liber la abuzuri

In spatele usilor inchise, Guvernul Tariceanu a dat mana libera angajatilor CNIC sa poata asculta pe oricine si oricand. Spunem acest lucuru, deoarece prin decizia presedintelui ANRCTI, "furnizorul de retele sau de servicii de comunicatii electronice are obligatia de a lua toate masurile tehnice necesare in vederea punerii de indata in executare a autorizatiilor sau mandatelor de interceptare a comunicatiilor emise potrivit legii".

Din cauza caracterului ambiguu a formularilor din decizia presedintelui ANRCTI, exercitarea puterii de interceptare poate da nastere cu usurinta la abuzuri cu consecinte negative pentru o societate democratica. Interceptarea comunicatiilor poate fi privita ca necesara intr-o societate democratica numai daca sistemul de supraveghere secreta contine garantii adecvate impotriva abuzurilor.

Legea romaneasca este invechita si nu ofera garantii impotriva abuzurilor. Nu este intamplator ca s-au adoptat aceste masuri chiar acum, folosindu-se pretextul organizarii Summitului NATO, deoarece este an electoral si anumite cercuri ale puterii doresc cu orice pret sa stie ce face adversarul. Oricum, in conditiile in care adoptarea pachetului de legi privind securitatea nationala treneaza de atata timp, este dubios cum se reglementeaza pe ascuns o problema atat de spionoasa cum este cea a interceptarilor.