Romania este, cu 230 km de autostrada (298 pana la finalul acestui an, promite Guvernul), codasa Uniunii Europene la capitolul infrastructura rutiera. Chiar daca in ultimii 16 ani s-au construit doar 100 km de autostrada, actualul guvern promite ca, pana in 2013, romanii isi vor putea testa bolizii pe alti 1.800 km. Costurile cu producerea acestora sunt estimate la 13 miliarde euro. Parlamentarii sunt insa preocupati mai mult de pensii, educatie, mediu sau de salariile bugetarilor, care le aduc voturi, asa ca investitiile raman pe ultimul loc in preferintele lor. Solutia ar fi realizarea integral privata a autostrazilor, insa taxa de 1-3 euro, anuntata de oficialii guvernamentali, nu poate in niciun caz sa acopere cheltuielile.

Pe o piata libera, in momentul in care se observa o penurie a unui anumit bun, pretul acestuia creste, iar antreprenorii se ingramadesc sa investeasca pentru a produce bunurile care sa satisfaca aceasta cerere. Orice sondaj arata ca romanii considera ca nu avem nici pe departe kilometrii de autostrada necesari, deci cerere exista. De asemenea, traficul infernal nu poate fi pus numai pe seama eternelor reparatii, ci si pe seama unei cereri mult prea mari, raportata la oferta existenta. Numai ca infrastructura rutiera este, cel putin in Romania, monopol al statului, intrarea pe piata a unor investitori privati fiind imposibila in situatia in care ei ar trebui sa comercializeze ceva ce statul ofera gratis. Daca starea actuala a traficului ar fi fost rezultatul pietei libere, imediat s-ar fi acuzat esecul acesteia. In schimb, nimeni nu vorbeste despre esecul statului in furnizarea acestui �bun public�, ci numai despre lipsa de fonduri.

Bani deturnati pentru pomeni

Chiar daca ar fi sa-i credem pe ultimii doi ministri ai transporturilor, Radu Berceanu si Ludovic Orban, si sa ne bazam pe proiectele birocratilor din minister, ramane o problema de rezolvat: finantarea. Cei 1.798 de kilometri de autostrada care ar urma sa fie construiti in perioada 2007-2013 ar necesita investitii de 12,8 miliarde euro. Suma necesara este mai mica decat cea implicata de majorarea pensiilor, cu precizarea ca efortul financiar pentru plata pomenii electorale a Guvernului se va intinde pe o perioada mult mai mare, pana la disparitia ultimului pensionar platit integral de stat.

Efortul financiar pentru constructia celor 1.800 km de autostrada a fost estimat de fostul ministru Radu Berceanu la 1,6% din PIB anual, in timp ce banii necesari majorarii pensiilor se ridica la peste 2% din PIB anual. Chiar daca miile de km de autostrada se afla numai in stadiul de proiect, autoritatile au identificat sursele de finantare. 1,5 miliarde euro de la Uniunea Europeana, 600 milioane euro de la institutii financiare internationale (5%), 6,5 miliarde de la buget (51%). Restul de 4,2 miliarde euro sunt greu de gasit, asa ca, mai mult din constrangere, si nu din convingeri ideologice liberale, guvernantii ar opta pentru concesionarea catre operatori privati a autostrazilor (31% din kilometrii promisi).