Scrisoarea de somatie transmisa de Comisia Europeana autoritatilor de la Bucuresti contrazice toate declaratiile facute in ultimele zile de membrii Guvernului Tariceanu pe tema taxei de prima inmatriculare.

in document se specifica faptul ca legislatia romaneasca nu tine seama de deprecierea reala a masinilor second-hand provenite din alte state UE, nu acorda contribuabilului dreptul de a contesta aplicarea grilei fixe, iar impozitarea discriminatorie nu poate fi justificata de considerente ecologice.

"Nu se tine seama de deprecierea reala"

Referitor la modul de calcul al taxei, Comisia Europeana a atras atentia ca tabelul cu indicii privind vechimea autoturismelor nu este corespunzator. Coloana 3 din anexa 5 din Codul Fiscal cuprinde procentele utilizate pentru a reduce valoarea taxei in functie de nivelul de uzura al autovehiculelor second-hand.

Astfel, sunt stabilite cinci categorii, pornind de la sase luni, inclusiv, si ajungand la peste sase ani, reducerea variind de la 15%, in prima situatie, la 47% in ultimul caz. "Cu toate acestea, tabelul se dovedeste a fi necorespunzator, deoarece se considera ca toate vehiculele mai vechi de sase ani pierd numai 47% din valoarea lor initiala, desi, dupa un timp, deprecierea unui autovehicul poate trece de 90%. intrucat nu tin seama in mod adecvat de deprecierea reala a autoturismelor, normele romanesti privind aplicarea taxei de prima inmatriculare conduc negresit la o situatie in care, in multe cazuri, taxa aplicata unui vehicul second-hand importat este mai mare decat taxa reziduala inclusa in valoarea unui autoturism uzat national similar", se spune in scrisoarea Comisiei, obtinuta de Mediafax.