REZULTATE ANCHETA - Dezv,aluirile ap,arute ,in Jurnalul Na,tional au fost confirmate
Draftul raportului comisiei de investigare a incidentului aviatic din 30 decembrie 2007, cand un avion Tarom al lovit un vehicul de balizaj al firmei UTI pe

REZULTATE ANCHETA - Dezv,aluirile ap,arute ,in Jurnalul Na,tional au fost confirmate
Draftul raportului comisiei de investigare a incidentului aviatic din 30 decembrie 2007, cand un avion Tarom al lovit un vehicul de balizaj al firmei UTI pe Aeroportul Otopeni, intrat in posesia Antenei 3 si prezentat ieri in exclusivitate in emisiunea "La ordinea zilei'', confirma dezvaluirile Jurnalului National. De la haosul si rubedeniada din turnul de control, in care controlorii se acopera unii pe altii in detrimentul sigurantei traficului aerian, pana la identificarea persoanei pe tura careia masina a fost uitata pe pista, nimic nu lipseste din documentul citat.

Accidentul aviatic petrecut cu o zi inainte de trecerea in 2008 in "ograda'' Aeroportului International "Henri Coanda'', cand o aeronava de peste 60 de tone a lovit o masina aflata pe pista, a fost "scanteia'' care a deschis un adevarat "show'' al dezbaterilor si controverselor. Dupa incident, responsabilitatile au fost pasate dintr-o parte in alta, iar cei care ar fi trebuit sa-si asume vina nu au facut altceva decat sa ridice din umeri.

Singura asteptata sa faca lumina in acest caz parea sa fie Comisia de Ancheta declansata de Ministerul Transporturilor, insa mult-asteptatele rezultate intarziau si ele sa apara. Desi cercetarile comisiei (destul de controversate!) s-au lasat asteptate, dezvaluirile facute in articolul "Aoleu, am uitat de masina'', publicat in Jurnalul National la data de 8 ianuarie 2008, coincid si confirma concluziile prezentate in draftul raportului comisiei de investigare prezentat ieri in exclusivitate la Antena 3.

NEPOTISME SI FAVORURI. Nemultumirile din partea partilor (grupul de firme UTI, institutie de care apartine echipei de balizaj si Romatsa, apartine turnului de control) implicate in ecuatia aviatica aveau sa apara inca de la inceputul cercetarilor declansate de Ministerul Transporturilor. Desi fiecare dintre ei avea in comisie cate un membru cu statut de observator, accesul la informatii s-a facut in mod preferential.

"Noi am cerut la data de 31 Ministerului Transportului sa fim nominalizati in aceasta comisie ca observator, avand un statut clar, consemnat de lege. Am primit acest acord si, pe buna dreptate, am intrebat cine e comisia, care e lista comisiei, cui ma adresez, unde inregistrez hartiile. Nu am primit-o nici pana in ziua de astazi. Eu, ca membru, nu stiu cu cine stau de vorba. Am semnat un acord de confidentialitate, dar nu mi s-a spus care e componenta comisiei. Vi se pare normal?'', declara revoltat Ion Obloja, directorul general al Diviziei de mentenanta UTI. Mai mult, surse apropiate anchetei au sustinut atunci ca nominalizarea lui Vasile Tocu, de la Romatsa, ca membru plin al comisiei ar fi fost o tentativa de inclinare a balantei in favoarea Romatsa (de care ar fi apropiati atat directorul Catalin Radu, membru in Consiliul de Administratie, cat si Mircea Ciuca, presedintele comisiei). Dupa scandalul iscat, ordinul de numire al lui Tocu a fost revocat, acesta ramanand doar simplu membru observator din partea Romatsa. In acelasi articol, surse neguvernamentale declarau in exclusivitate pentru Jurnalul National ca punctul-cheie pentru elucidarea situatiei ramane (ne)difuzarea inregistrarii convorbirilor din triunghiul turn de control - masina de interventie - avion. Inregistrari in care, potrivit acelorasi surse, o voce feminina din turnul de control ar fi strigat, ingrozita: "Aoleu, am uitat de masina''. Mai mult, aceeasi persoana, panicata de situatia creata si de gravitatea ei, nu i-ar fi contactat pe cei doi piloti ai Tarom, ci pe ocupantii masinii de balizaj, aflata pe pista. Ingroziti de faptul ca la numai 300 de metri aeronava de 60 de tone, cu o viteza de peste 170 km/h, se indrepta "flamanda'' spre ei, au fugit, reusind in cele din urma sa se salveze. Sunt lucruri care, puse cap la cap, coincid cu rezultatele prezentate ieri in draftul raportului final al comisiei.

REACTII. Dupa ce Tiberiu Urdareanu, presedintele grupului UTI, declara la inceputul anchetei ca se incearca musamalizarea incidentului din 30 decembrie 2007 si "scoaterea operatorului din turnul de control ca fiind nevinovat'', acesta s-a declarat extrem de multumit de rezultatele comisiei. "Pe parcursul cercetarilor noi am avut doar un rol decorativ. Daca acestea sunt rezultatele inseamna ca oamenii au facut treaba buna. Se pusesera prea multe in carca noastra.'' Nu aceeasi multumire a avut-o si Aleodor Francu, director general in cadrul Romatsa.

"Nu am spus ca nu ne asumam o parte din vina. Insa, nu ma pot pronunta, deoarece noi, ca parte implicata si ca membru cu statut de observator, nu avem inca rezultatele oficiale. Asteptam raportul comisiei, despre care domnul presedinte Ciuca a spus ca va aparea la inceputul saptamanii viitoare.'' La randul lui, Alexandru Ciuca, presedintele Comisiei de ancheta, a declarat ca nu poate comenta sub nici o forma concluziile aparute, deoarece raportul nu este inca finalizat. "Intentionez sa finalizez raportul catre sfarsitul acestei saptamani. Nu cunosc ce aveti, nu stiu cine vi l-a pus la dispozitie, insa eu nu fac nici un fel de comentarii in legatura cu niste informatii cu caracter neoficial.''


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.