Tinerii romani cauta online recenzii de carti si informatii privind evenimente culturale, conform unui studiu realizat de bookblog.ro in perioada 14.11- 28.11.2007, pe un esantion de 500 de tineri (17-30 ani). Chestionarul a fost distribuit doar persoanelor care au declarat ca sunt interesate de zona de cultura.

Conform studiului, tinerii romani cauta in primul rand recenzii si pareri despre carti (74,9%) si informatii cu privire la diverse evenimente culturale cum ar fi lansarile de carte (53,4%). De asemenea, 41,7% dintre ei cauta interviuri cu scriitori, iar 49,5% sunt interesati sa gaseasca informatii despre diverse dezbateri.

Cu toate acestea, majoritatea celor ce cauta informatii despre dezbateri nu sunt interesati sa si participe la ele. Aceeasi lipsa de interes se poate observa si in cazul lansarilor de carte, doar 13,4% dintre respondenti participand la ele de fiecare data, chiar daca ar avea timp sa o faca si pentru celelalte. 61,7% dintre ei au raspuns ca participa doar atunci cand este vorba de un eveniment ce ii intereseaza in mod deosebit.

La intrebarea "de unde va selectati informatiile culturale" (la care a fost posibila bifarea mai multor variante), 57,6% dintre respondenti au bifat ca prime variante site-urile si blog-urile ce trateaza teme culturale si doar 43.4% au ales "revistele de cultura". Pe ultimul loc in alegerile respondentilor s-au clasat emisiunile radio, doar 11,5% dintre ei utilizandu-le ca surse de informatii.

Faptul ca mediul online este mai folosit decat revistele, atunci cand vine vorba de cautare de informatii culturale, este confirmat si de rezultatul intrebarii "ce medii de informare folositi", ce a avut ca variante: traditionale, online si amandoua in egala masura. Desi mediile traditionale nu inseamna numai reviste si rubrici de cultura ale ziarelor (deci presa scrisa) ci si TV si Radio, acestea nu au obtinut decat cu 2% mai mult decat mediul online (site-uri s blog-uri).

Faptul ca 72,8% (27,95 % s 44,89 %) dintre tineri urmaresc cel mult 3-4 bloguri din zona de cultura ne poate spune, pe de-o parte, ca inca exista mult prea putine bloguri serioase, consistente si, pe de alta parte, ar putea insemna si faptul ca pe o nisa ingusta cum este cultura online este loc de cel mult 3-4 "concurenti".

Din punct de vedere al influentei pe care recomandarile de pe site-uri si blog-uri o au asupra cititorilor, aproape ca nu exista nicio diferenta. Si site-urile si blog-urile s-au clasat aproape de nivelul 4 pe o scala de la 1 la 7, unde 1 - ma influenteaza foarte putin si 7 - ma influenteaza foarte mult.

28,3% dintre respondenti ar fi dispusi sa plateasca un abonament lunar sau anual pentru a accesa informatii de calitate pe un site sau blog de cultura, iar alti 22,7% au raspuns ca se mai gandesc. Asadar, exista posibilitatea ca mai mult de jumatate dintre cititorii fideli ai unui site sau blog de cultura sa se transforme in abonati ai acelui site, aducand astfel in discutie o potentiala noua varianta de auto-sustinere si finantare, in afara vanzarii de publicitate online.

79,7% dintre cei care citesc presa traditionala o fac pentru a citi recomandari si recenzii de carte, iar peste 50% dintre cei care folosesc ca medii de informare revistele si rubricile de cultura ale ziarelor cumpara carti exclusiv din librarii si anticariate, neapeland deloc la librariile online.