Cimitir. Undeva la marginea Capitalei, nu departe de gara Catelu, o parte a istoriei automobilistice romanesti refuza sa predea armele. Sute de masini vechi, care la inceputul secolului trecut faceau furori pe strazile Bucurestiului, asteapta sa fie restaurate Pasiunea nebuna pentru automobile l-a acaparat pe Mircea Filipciuc de cand ridica zmee prin Bucurestiul anilor '50. "La doua strazi de noi statea nea Ionita, un batran care avea un atelier auto. Ma uitam cum le repara, invatam. Nea Ionita mesterea la o limuzina decapotabila, una din fostele masini ale printului Nicolae, de care m-am indragostit iremediabil. Era fabricata la inceputul anilor '30 de uzinele americane Auburn, o bijuterie." Dupa cativa ani s-a dus la nea Ionita, vrand sa cumpere el limuzina si s-o refaca. N-a mai gasit-o. Nimeni nu stia ce s-a intamplat cu ea. A plans de necaz. Atunci s-a hotarat sa se apuce serios de reparat automobile vechi. La inceput le-a cautat. Le gasea prin cele mai neasteptate locuri: pe campuri, roase de rugina si rupte de ploi, prin curtile batranelor conace, pe post de cotete de porci sau gaini. Asa a descoperit, langa Pitesti, un Chrysler Imperial din '36, fosta limuzina cu care se plimba maresalul Ion Antonescu. A cumparat-o si a adus-o la Bucuresti pentru restaurare. Simtea ca repara insasi istoria. Azi, Mircea Filipciuc are la el in curte sute de masini vechi care asteapta cuminti "reintinerirea". O Skoda Coupe din '39, un Alfa Romeo 200 sau o Giulia Cabrio din '58 sunt pregatite de "operatie". Langa ele zambeste un Masseratti 3500 GT Coupe Touring, cu un motor de 240 CP. Valoarea de catalog a acestuia poate atinge 80.000 de dolari, conform lui Filipciuc. Mai sus, isi dezmortesc sasiile batrane un Ford din '40, un Opel Olimpia si un Renault Viva Grand Stela din '36. Mircea recunoaste ca i-ar trebui vreo patru vieti pentru a le repara pe toate. Cu un Ford Taunus, din '39, a participat la raliul litoralului. A devenit de cateva ori campion national la categoria vehicule de epoca si a strans zeci de trofee. "Mai am doua Forduri T, de suflet, din 1910 si 1914, cu spite din lemn la roti", mai spune restauratorul. Farurile erau cu acetilena si se aprindeau cu chibritul, pe vremuri. Multe dintre masinile mele sunt vedete. Ele au jucat in aproape toate filmele lui Sergiu Nicolaescu, "Cu mainile curate" sau "Revansa". Regizorul Costa Gavras a inchiriat cateva pentru filmul "Martor ocular". Am fost tare mandru de ele!" Foto: Razvan Mateescu