Mocanita, care altadata ii transporta pe minerii din Tara Motilor la Mina Gura Barza, a circulat, din nou, sambata, pentru a marca implinirea a 100 de ani de la darea in folosinta a liniei cu ecartament ingust dintre Brad si Criscior.
Un tren in
Mocanita, care altadata ii transporta pe minerii din Tara Motilor la Mina Gura Barza, a circulat, din nou, sambata, pentru a marca implinirea a 100 de ani de la darea in folosinta a liniei cu ecartament ingust dintre Brad si Criscior.
Un tren in miniatura isi strabate drumul, pufaind printre localitatile din Tara Motilor. Cele patru vagoane impodobite de sarbatoare, cu crengute de brad si beteala, readuc in memoria localnicilor celebra mocanita, simbolul de altadata al motilor care in secolul trecut mergeau in fiecare zi cu acest mijloc de transport spre exploatarea aurifera de la Gura Barza, de langa Brad, sau cu care transportau carbunele. Trenuletul din Tara Motilor ar fi disparut daca un cetatean austriac nu ar fi decis sa investeasca in reabilitarea lui si sa transforme legenda mocanitei in ceva concret, de care se bucura mai ales copiii. Trenul cu patru vagoane, care circula cu maximum 30 de kilometri la ora, a fost reabilitat de Georg Hocevar, un austriac "adoptat" de localnicii din Criscior. Hocevar si-a dorit sa o repuna pe sine, sa o faca functionala si mocanita sa nu ajunga la fier vechi. Hocevar a venit in Romania in urma cu mai bine de sapte ani, a achizitionat calea ferata si trenuletul si astfel a inceput aventura.
Calea ferata dintre Brad si Criscior a fost construita pentru ca Uzina Electrica din Gura Barza sa poata fi aprovizionata cu carbune, dar in timp a fost abandonata. Georg Hocevar a adus o locomotiva cu aburi de la Graz, din Austria, si a repornit mocanita motilor, spre bucuria locuitorilor din Brad si imprejurimi. "Mocanita are o locomotiva care functioneaza cu un amestec de carbuni si lemne. Acesta asigura o temperatura potrivita, astfel incat instalatiile masinariei sa nu fie afectate", povesteste mecanicul locomotivei, Cornel Corinda. Mecanic pe o locomotiva adevarata in viata de zi cu zi, el conduce mocanita, pentru care are o atractie deosebita, atunci cand este nevoie. Cornel Corinda a insotit trenul si in alte tari, unde mocanita motilor a fost admirata. "Am fost cu mocanita si in tara, si peste hotare, acolo unde exista linie ingusta. In Cehia, de exemplu, locomotiva a functionat numai pe baza de carbuni din Polonia", explica mecanicul, care tine sa precizeze ca meseria sa presupune foarte multa atentie si responsabilitate.
Georg Hocevar a anuntat cu ocazia cursei aniversare ca intentioneaza sa introduca mocanita intr-un circuit turistic, emblematic pentru Tara Motilor.

Un tren de legenda
Trenul pentru ecartament ingust care face legatura intre Brad si Criscior a reprezentat, pana in anii '70, principalul mijloc de transport al ortacilor din zona Bradului catre exploatarea miniera de la Gura Barza. Aproape 30 de ani mocanita a fost oprita si a ajuns un tren de poveste, o legenda transmisa de la bunici la nepoti, la fel ca si balada Miorita. Chiar si adultii isi amintesc cu drag ca au circulat odata cu mocanita, iar copiii sunt cei mai incantati de ceea ce le lor li se pare ca este trenuletul dintr-un parc de distractii. Dimensiunea redusa a trenului si mobilierul care pare a fi miniatural i-au fascinat pe micutii care reprezinta, de fapt, publicul-tinta al acestor calatorii de agrement. Sambata, o data cu implinirea a 100 de ani de la darea in folosinta a segmentului de cale ferata dintre Brad si Criscior, locomotiva cu abur a mocanitei, veche si ea de peste 100 de ani, s-a auzit din nou printre munti. Mocanita a plecat din gara municipiului Brad si s-a deplasat spre statia Criscior, aflata la 7 kilometri distanta, iar cei mai multi dintre calatori au marturistit ca au circulat in premiera cu traditionala mocanita.
Autoritatile, multumite de initiativa investitorului austriac
Unul dintre calatori a fost chiar presedintele Consiliului Judetean Hunedoara, Mircea Ioan Molot, care a apreciat ideea investitorului strain de reintroducere a trenuletului in circuitul turistic. "A fost nevoie ca un austriac sa puna in valoare frumusetile si istoria locala. Desi pare greu de crezut, nu a fost vorba de o problema financiara, ci strict de una legata de o sclipire, iar el a gandit mai mult ca noi", a precizat Molot, care s-a aflat la a doua calatorie cu mocanita, prima avand loc pe cand era copil, in urma cu 40 de ani. Pentru fostul lider al minerilor din Gura Barza, primarul municipiului Brad, Florin Cazacu, momentul a fost poate si mai emotionant. "Este un moment inedit pentru ca sarbatorim 100 de ani de la darea in folosinta a acestui segment de cale ferata. Am mai circulat cu mocanita deoarece pentru noi aceasta este o prezenta de aproape 100 de ani. Incercam in continuare sa mentinem in functiune atat calea ferata, cat si mocanita, cu ajutorul acestui om de afaceri austriac, care are o pasiune deosebita", a precizat Cazacu.


>> Calatorii pentru grupuri organizate
In perioada sarbatorilor de iarna, grupurile organizate pot face calatorii cu mocanita din Tara Motilor. Deocamdata, doar intre Brad si Criscior, insa in curand linia de cale ferata ar putea fi extinsa pana la Mihaileni. Mocanita motilor suiera din nou, cu speranta, printre munti, iar grupurile organizate pot face excursii cu trenuletul. Copiii sunt cei mai fericiti pentru ca mai multi dintre ei au bucuria de a-l intampina pe Mos Craciun chiar in mocanita.

>> O traditie pentru Europa

"Consider ca este foarte important sa mentinem aceasta traditie, mai ales in contextul actual, cand facem parte din Uniunea Europeana. Este necesar ca Romania sa se identifice in Uniunea Europeana si prin aceste traditii", a spus Florin Cazacu, primarul din Brad.


Despre autor:

Romania Libera

Sursa: Romania Libera


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.