Dupa cum era de prevazut, balansul in relatiile comerciale cu Uniunea Europeana se va fi accentuat. Ceea ce s-a si intamplat, pentru ca de deschiderea pietelor, implicata de apartenenta la Uniunea Europeana, partenerii din club puteau lesne beneficia
Dupa cum era de prevazut, balansul in relatiile comerciale cu Uniunea Europeana se va fi accentuat. Ceea ce s-a si intamplat, pentru ca de deschiderea pietelor, implicata de apartenenta la Uniunea Europeana, partenerii din club puteau lesne beneficia, in timp ce nu acelasi lucru se putea spune despre competitorii romani. Romania nu prea are cum sa beneficieze de pe urma uriasei oportunitati pe care o constituie accesul liber la vastele piete europene, o data cu apartenenta tarii la Uniunea Europeana, pur si simplu pentru ca nu are jucatori. Nu intamplator, Romania importa si iar importa, iar de exportat o face dramatic mai putin. Si cum sa castigi un meci - cum este si competitia din cadrul Uniunii Europene - fara jucatori?! Si, ca urmare, tot dramatic, deficitul de cont curent extern al Romaniei s-a adancit in 2007. In lipsa unor statistici de finete si a unor studii aprofundate, este insa greu sa se faca o legatura intre apartenenta la Uniunea Europeana si accentuarea deficitului de cont curent extern, mai precis de a-l trece sau nu pe acesta in contul apartenentei tarii la clubul european. S-ar putea ca, si fara apartenenta la Uniunea Europeana, deficitul extern sa se fi amplificat la fel de amenintator, pentru ca este organic, venind din strafundurile economiei, din disfunctiile si dezechilibrele ei de fond.


Cert este insa ca in 2007 a intervenit ceea ce era previzibil de mult sa se intample odata si odata! Nota de plata a deficitului extern a ajuns pe masa? Dupa o ascensiune complet artificiala, leul a luat-o la vale, iar inflatia a revenit dupa ce, la fel de artificial, fusese tinuta pe o curba descendenta. In general, insa, tabloul macroeconomic s-a deteriorat. Ca faptul s-a produs in primul an de apartenenta la Uniunea Europeana este o realitate, dar nu s-ar putea spune decat in mod fortat ca deteriorarea tabloului macroeconomic a fost determinata cumva de aceasta apartenenta. Deteriorarea ar fi survenit oricum la un moment dat, pentru ca izvoraste din dezechilibrele profunde ale economiei, care nu au legatura cu apartenenta la Uniunea Europeana decat in masura in care s-ar accepta ideea ca mecanismul extinderii Uniunii Europene implica stimularea fortata a pietelor din Est pentru a asigura plasament produselor si serviciilor din Vest.


Daca, obiectiv privind lucrurile, dupa primul an in UE, bilantul economi nu putea fi decat negativ - pentru ca in procesul integrarii vin mai intai costurile si apoi beneficiile aˆ’, se putea astepta insa ca, sub presiunea responsabilitatilor europene, mai puternic constientizate o data cu aderarea, dar si dandu-se curs aplicarii unor norme comunitare, sa intervina o mai mare eficienta  si mai putin clientelism in cheltuirea banului public. Dimpotriva, insa, clientelismul in cheltuirea banului public a depasit orice limita, indiferent daca la nivel central sau local. Cu exceptia unor pomeni electorale care au mai echilibrat situatia, fondurile publice s-au indreptat mai mult spre zone si activitati de interes pentru diverse grupuri private, si nu prioritar spre nevoile cu adevarat stringente de interes public si social. Cred ca s-au schimbat fara noima, in orasele tarii, mai multe borduri decat in toti cei 17 ani anteriori din perioada postdecembrista, bordura fiind poate emblema cheltuirii clientelare a banului public, caci, la un cost de circa 50 de eurocenti, este achizitionata de administratiile drumurilor publice cu 6-7 euro! O frenezie a incorectitudinilor, neregulilor si clientelismului a cuprins toate nivelurile, indeosebi in legatura cu administrara domeniului public si in sectorul imobiliar. De parca s-ar fi fost pe ultima suta de metri la furat! Pe altarul unor aranjamente clientelare in favoarea unor rezidente de lux, parcurile si zonele verzi au disparut intr-un ritm si mai ametitor decat in anii anteriori. Implicarea straina (companii si individuali) de ordin coruptiv si clientelar in praduirea si slutirea domeniului public este masiva si mereu mai jenanta, iar pentru oamenii de rand inseamna compromiterea ideii de Uniune Europeana, institutie in care isi puneau sperante ca va reusi, prin prestanta si presiuni, sa-i mai potoleasca pe snapanii nostri!


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.