Afisul Festivalului de dramaturgie contemporana de la Brasov, aflat la a XIX-a editie, ii infatiseaza pe coperta I si a IV-a pe Caragiale si, respectiv, pe Shakespeare cu capetele fisurate si partial in ruina. O buna idee pentru a ne sugera cam ce se
Afisul Festivalului de dramaturgie contemporana de la Brasov, aflat la a XIX-a editie, ii infatiseaza pe coperta I si a IV-a pe Caragiale si, respectiv, pe Shakespeare cu capetele fisurate si partial in ruina. O buna idee pentru a ne sugera cam ce se intampla cu „perenitatea clasicilor" azi, dar si faptul ca sunt de neevitat. Discutia pe care o provoaca o asemenea tema festivaliera nu poate face abstractie, pe de alta parte, de oferta curenta, moment in care amintita ipoteza ramane o frumoasa metafora. Cu alte cuvinte, am uitat curand de clasici urmarind esantionul propus de selectionerul si directorul festivalului, Claudiu Goga, in mare parte reprezentativ pentru prezenta piesei contemporane straine si romanesti pe scenele din Romania. Autori de ultima ora ca englezul Patrick Marber sau romanul Stefan Caraman, dar si alti clasicizati, ca Neil Simon, nume de referinta precum Heiner Muller, Alexander Galin, Hristo Boicev, Matei Visniec si Mircea Cartarescu, noutati absolute precum George F. Walker sau macedoneanul Dejan Dukovski alcatuiesc acest peisaj intru totul remarcabil. Pe hartie, ­caci judecata prin prisma spectacolelor vazute situatia ­este mai degraba nelinistitoare. Lasandu-l de o parte pe Neil Simon, comediograf verificat, care nu dezminte nici in acest Biloxi Blues, in ciuda superficialitatii montarii, mai toate celelalte piese ilustreaza cinismul omniprezent la autorii de teatru contemporan aplicat unor teme in general morbide, violenta in exprimare si placerea de a etala mizeriile din undergroundul unei societati in deriva. Uratenia e amplificata de spectacole in care artisti dintre cei mai prestigiosi nu reusesc sa depaseasca aceasta realitate pentru a comunica in chip artistic cu spectatorul si a-l face eventual partas demersului sau catartic.
Cea mai mare dezamagire a fost in acest sens sa vedem in montarea dezlanata a Nationalului din Cluj (regia Andrei Serban!


Despre autor:

Adevarul

Sursa: Adevarul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.