Decizia finala pentru proiectul Nabucco a fost amanata pentru inceputul lui 2008. Werner Auli, directorul diviziei de gaze a OMV, compania care conduce consotiul Nabucco, a precizat ca "decizia finala va fi facuta in primul trimestru al a


Decizia finala pentru proiectul Nabucco a fost amanata pentru inceputul lui 2008. Werner Auli, directorul diviziei de gaze a OMV, compania care conduce consotiul Nabucco, a precizat ca "decizia finala va fi facuta in primul trimestru al anului 2008, in loc de sfarsitul acestui an", potrivit publicatiei austriece WirtschaftsBlatt. Intreruperile temporare de livrari de gaze in urma disputelor dintre Rusia, Belarus si Ucraina au provocat mai multe temeri in privinta sigurantei aprovizionarii din cauza dependentei de gaze rusesti.

O prima problema ce trebuie rezolvata este alegerea celui de-al saselea partener. Pe langa OMV, MOL, Transgaz, Bulgargaz si Botas mai trebuie ales un actionar din grupul german RWE si cel francez Gaz de France. Auli a refuzat sa spuna daca nemtii de la RWE sau francezii de la Gaz de France ar putea semna un acord in acest sens.
Surse apropiate situatiei, citate de WirtschaftsBlatt, au declarat ca RWE are sanse mai mari sa fie selectata.
Exista, de asemenea, discutii daca sa fie acceptate ambele companii pentru a da forta proiectului. Recent, un raport al Erste Bank mentiona ca trebuie demarate negocierile pentru stabilirea taxei de transport, pentru ca respectivele companii ce vor face parte dintre actionari sa poata contracta credite pentru a demara practic lucrarile.
In ultima vreme Nabucco a fost de mai multe ori criticat, in principal deoarece exclude Rusia sau Gazprom, dar si ca regiunea Caspica n-ar avea suficiente gaze naturale care sa-l alimenteze si deci ar fi nevoie de gaze din Iran. Comisarul pentru Energie Andris Piebalgs a declarat, in aceasta saptamana, ca problema gazelor iraniene este "irelevanta" pentru realizarea proiectului Nabucco. "Gazele iraniene nu sunt nici necesare, nici dorite, pentru realizarea Nabucco, in acest etapa", a aratat purtatorul de cuvant al comisarului european Ferran Tarradellas.

O alta lovitura primita a fost semnarea unui acord intre Gazprom si Eni pentru constituirea unei companii mixte care sa contruiasca gazoductul South Stream pe sub Marea Neagra pana in Bulgaria, iar de acolo sa treaca prin Grecia, pe sub Marea Adriatica si sa ajunga in Italia.
Iulian Iancu, presedintele Comisiei pentru Industrii si Servicii din Camera Deputatilor a criticat recent faptul ca, desi Uniunea Europeana sprijina proiectul Nabucco, mai multe state UE au semnat acorduri separate cu Gazprom pentru proiecte comune. Printre aceste state si companii sunt italienii de la Eni pentru South Stream si germanii de la E.ON pentru North Stream.
Gazoductul Nabucco trebuie sa fie gata in 2012, va avea circa 3.300 kilometri lungime si va transporta anual 30 de miliarde de metri cubi de gaze naturale din zona caspica in UE, pentru a reduce dependenta fata de Rusia.


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.