Pana in 2010, austriecii de la Eyemaxx vor dezvolta, in colaborare cu fondul de investitii Immoeast, pana la 10 centre logistice Log Center, cu o investitie cumulata estimata la 500 milioane de euro. Primul proiect al companiei pe piata romaneasca, i
Pana in 2010, austriecii de la Eyemaxx vor dezvolta, in colaborare cu fondul de investitii Immoeast, pana la 10 centre logistice Log Center, cu o investitie cumulata estimata la 500 milioane de euro. Primul proiect al companiei pe piata romaneasca, in valoare de circa 40 milioane de euro, este Log Center Timisoara, a carui prima faza urmeaza a fi livrata pana la sfarsitul anului in curs. Dupa cum ne-a declarat Andre Hofer, director executiv Eyemaxx, alte trei dintre cele 10 centre sunt situate in Ploiesti, Brasov si Sibiu, in timp ce, pentru restul, cele doua companii au in vizor tot orase de provincie, precum Bacau, Cluj, Oradea sau Constanta. Suprafata cumulata a proiectelor ce vor fi dezvoltate pana in 2010 se ridica, conform estimarilor lui Hofer, la circa 500.000 mp. In ceea ce priveste orientarea clara catre provincie a Eyemaxx, reprezentantul companiei a accentuat ca, desi majoritatea investitorilor s-au concentrat pana acum pe Capitala, o cerere puternica pe piata industriala exista si in alte zone ale tarii, cum ar fi vestul sau sudul.Desi la inceput, piata industriala creste, manata de retailInvestitiile austriece masive pe sectorul logistic nu fac decat sa ateste potentialul acestei piete, in contextul in care la ora actuala aceasta piata se afla abia intr-un stadiu incipient de dezvoltare. Hofer a subliniat ca unul dintre principalii catalizatori ai cresterii este reprezentat de un alt segment, extrem de dinamic, al pietei imobiliare, si anume retailul. "Investitiile masive pe retail aduc cu sine o dezvoltare logistica pe masura", ne-a declarat reprezentantul Eyemaxx, subliniind ca cererea crescuta de spatii industriale in afara Bucurestiului este si un rezultat al tendintei retailerilor de a se extinde spre provincie. Hofer a subliniat ca dezvoltarea puternica a retailului - si, implicit, a sectorului logistic - va continua in perioada urmatoare, aceasta cu atat mai mult cu cat, desi in plan exista numeroase proiecte, in realitate, putine dintre acestea sunt finalizate. Oficialul companiei a adaugat ca cea mai mare parte a spatiilor comerciale, aflate deocamdata doar in estimarile analistilor, vor fi livrate abia in toamna lui 2008 si inceputul lui 2009.Marile lanturi de retail de abia acum urmeaza sa intre pe piataPreviziunile de dezvoltare a sectorului logistic sunt inca si mai optimiste, daca luam in considerare opinia lui Hofer, conform careia "multe dintre marile lanturi internationale de retail sunt abia pe punctul de a intra pe piata romaneasca". Acesta a precizat ca intrarea marilor companii va genera o cerere ridicata de spatii logistice de calitate, atat in Bucuresti, cat si in celelalte orase mari din tara, unde retailerii vor avea nevoie de subcentre de distributie. Reprezentantul Eyemaxx considera ca dezvoltarea oraselor din vestul tarii va fi antrenata de finalizarea autostrazii Transilvania, ce va contribui la intensificarea traficului in nord-vest si mai ales in zona Clujului. O crestere deosebita va fi inregistrata insa si in zona de sud, in contextul in care importanta pe plan international a portului Constanta va fi semnificativa in urmatorii 3-5 ani.Proiectele logistice existente vor putea satisface cererea in 4 aniIn incercarea de a stabili cateva puncte de reper in viitoarea evolutie a pietei logistice, Andre Hofer traseaza o paralela cu piata poloneza - in urma cu aproximativ 8 ani, in Polonia nu existau foarte multe spatii industriale, cu aceeasi lipsa confruntandu-se in prezent si tara noastra. Pana in momentul de fata insa, segmentul logistic polonez s-a dezvoltat considerabil, astfel incat s-a ajuns chiar la o usoara suprasaturare a pietei, reflectata in tendinta de scadere a preturilor. Aceeasi traiectorie, este de parere oficialul Eyemaxx, va fi parcursa si de piata romaneasca, cu singura diferenta ca, in cazul nostru, etapele vor fi "arse" mult mai repede. Astfel, in circa 4 ani, proiectele logistice existente vor putea sa raspunda cererii, in timp ce maturitatea pietei va putea fi atinsa intr-un interval de 5-6 ani.Infrastructura deficitara nu va opri dezvoltarea pietei industrialeIn opinia lui Hofer, unul dintre obstacolele majore in dezvoltarea pietei industriale locale este reprezentat de infrastructura deficitara, ce limiteaza considerabil numarul locatiilor accesibile pentru acest tip de dezvoltari. In ciuda acestui fapt insa, oficialul companiei nu considera ca avantul investitorilor va fi franat, acestia urmand a se orienta catre acele zone in care accesul se poate face cu o mai mare usurinta. In momentul de fata, precizeaza Hofer, ceea ce trebuie sa faca investitorii este sa gaseasca locatii cat mai accesibile, atat pe moment, cat si din punctul de vedere al unei dezvoltari ulterioare a infrastructurii. Asa se face ca, subliniaza directorul Eyemaxx, piata logistica romaneasca ramane una atractiva in ochii investitorilor straini, in masura in care acestia vor in primul rand sa construiasca si nu neaparat sa obtina profit pe termen scurt. Cat despre tendintele afisate de catre dezvoltatori, Hofer semnaleaza o orientare clara spre constructia de spatii logistice de calitate, ca reactie la evolutia per ansamblu a pietei.Romania are multe nevoi, asa ca boom_ul exista pe fiecare sectorCat despre eventualitatea ca piata logistica sa se confrunte in viitorul apropiat cu aceeasi dezvoltare exploziva inregistrata de celelalte segmente ale pietei imobiliare, Hofer a subliniat: "De vreme ce Romania are multe nevoi, cred ca boom-ul exista in fiecare sector". Acesta este motivul pentru care investitorii va trebui sa fie foarte prudenti si sa-si tempereze oarecum ritmul investitiilor, in functie de necesitatile estimate ale pietei. Oficialul companiei subliniaza ca, desi momentan nu se poate vorbi despre o eventuala suprasaturare pe piata logistica - avand in vedere stadiul incipient al acestei industrii -, acest pericol ameninta insa sa devina o realitate pe retail, in cazul in care toate proiectele anuntate ar fi livrate. Este destul de greu de crezut ca fiecare oras mare din tara va putea avea o cerere medie sustenabila pentru 3 mall-uri, cate au fost anuntate, precizeaza Hofer. Acesta a adaugat ca doar in conditiile in care 20-25% din proiectele pe retail nu vor fi livrate, am putea ajunge la un echilibru al pietei. O consecinta directa a livrarii numeroaselor centre comerciale este scaderea drastica a chiriilor - in circa 2 ani, estimeaza reprezentantul Eyemaxx, nu vom mai avea chirii de 20 euro/mp in centrele comerciale, ci acestea se vor stabiliza in jurul valorii de 15-16 euro/mp.
Pe segmentul industrial, Hofer este de parere ca nivelul chiriilor nu va mai creste cu mult fata de valoarea actuala - in Bucuresti, acestea vor inregistra chiar usoare scaderi, mai ales in zona de vest, in contextul in care aici exista destule proiecte ce urmeaza a fi livrate in perioada viitoare. In prezent, chiriile din Capitala sunt ceva mai mari de 4 euro/mp, in timp ce, in celelalte orase din tara, valorile sunt usor mai ridicate - 4,5-5 euro/mp -, din cauza lipsei mai accentuate de spatii logistice.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.