Omul de afaceri Florin Mihai
si-a schimbat profesia pentru a face filme-pamflet cu magistratii care
l-au arestat pe nedrept.
Dupa ce a stat in arest cateva luni, ploiesteanul Florin Mihai a dat examen la Facultatea de Regie pentru a
Omul de afaceri Florin Mihai
si-a schimbat profesia pentru a face filme-pamflet cu magistratii care
l-au arestat pe nedrept.
Dupa ce a stat in arest cateva luni, ploiesteanul Florin Mihai a dat examen la Facultatea de Regie pentru a invata sa faca filme profesioniste cu si despre magistratii care l-au privat de libertate. Revansa sa au fost trei filme-pamflet, realizate cu camera ascunsa la petrecerile magistratilor.
Ulterior, a trecut la alte subiecte mai putin justitiare si mai mult artistice. La sfarsitul primului an de studiu a castigat premiul pentru cel mai bun documentar cu filmul "Valea Plopului" (la Festivalul international "Hyperion Fest 2007"). In aceasta saptamana, filmul sau "Postasul ungur" a rulat in finala Festivalului DaKINO.
Criticul de film Irina-Margareta Nistor, care i-a selectionat filmul din aproape alte 400 de productii, spune:
"In 'Postasul ungur>> am vazut originalitate si traire intensa. Nu-l cunosc pe regizor, dar sigur are talent si are sanse sa castige premiul". Arestare controversata
Ploiesteanul Florin Mihai a gasit o modalitate inedita de a-si lua revansa fata de magistratii care - sustine el - l-au arestat pe nedrept. El s-a inscris la Facultatea de Regie pentru a face filme despre procurorii, ofiterii SRI si inaltii functionari publici implicati, in 2002, in arestarea sa "la ordin". Atunci, o grupare de interese din domeniul petrolier, coordonata de inalti ofiteri SRI si de procurorii locali, l-a incatusat pe Florin Mihai la scurt timp dupa ce acesta a iesit din Palatul Cotroceni, unde fusese in audienta la Emil Cico Dumitrescu, consilierul presedintelui (de atunci) Ion Iliescu. A fost eliberat, potrivit declaratiilor sale, dupa ce nu a mai reprezentat o amenintare pentru "mafia petrolului", fara a fi trimis in judecata. Ulterior, majoritatea ofiterilor SRI implicati in scandal (generalul Ovidiu Soare, coloneii Corneliu Paltanea, Gheorghe Dumitrache, Daniel Bucur si altii) au fost arestati, cercetati penal si trimisi in judecata, dupa cum s-a relatat inclusiv in cotidianul "Romaniei libere". Procurorii ploiesteni Constantin Placinta si Georgeta Buliga, implicati si ei in scandal, nu au fost pusi sub invinuire, ci au fost promovati. Acesta este momentul in care Florin Mihai a hotarat sa faca film, dupa cum singur ne-a marturisit, "pentru a arata lumii adevarul intreg". De altfel, filmul de debut al regizorului Florin Mihai poarta ca titlu diminutivele celor doi procurori: "Geta si Titi".

Cinematograful din magazinul de frigidere
Filmul "Geta si Titi" este un cine-verite grotesc, o productie originala gen film-pamflet, cu imagini luate "prin gaura cheii" la o nunta si un botez la care au participat procurorii si inaltii functionari implicati in scandal. "Geta si Titi" a fost difuzat anul trecut, pe un ecran improvizat in magazinul de frigidere pe care regizorul Florin Mihai il detine in Ploiesti. Intrarea a fost libera, iar magazinul a devenit neincapator pentru spectatori. Procurorii Georgeta (Geta) Buliga si Constantin (Titi) Placinta au cerut instantelor ploiestene interzicerea filmului si confiscarea lui, dar procesul a fost castigat de Florin Mihai. Filmul a avut si o continuare in doua episoade: "Puiu, Gigi si Muscalu" si "Buliga se intoarce". Acum, Mihai Florin este student in anul II la Facultatea de Regie Film si Televiziune, clasa profesorului serban Marinescu. Are 39 de ani. In primavara a castigat premiul pentru cel mai bun documentar, cu filmul "Valea Plopului" la Festivalul international Hyperion 2007. Pentru finala Festivalului DaKINO 2007 i-a fost selectionat filmul "Postasul ungur", care a concurat cu circa 400 de filme din Anglia, Scotia, Spania, Elvetia, Irlanda, Ungaria, Israel, Mexic si Bosnia-Hertegovina. "Cand ai bani multi, nu te mai gandesti la facultate"
>> De ce v-ati apucat de film?
Florin Mihai: Ca sa nu mai fac plangeri penale impotriva procuroarei Geta Buliga. Oricum, pe mine filmul m-a atras de mic, cand vedeam pe nerasuflate filmele de aventuri si cand ma visam personaj in aceste filme.

>> De ce n-ati ales de la inceput regia de film?
F.M.: Pentru ca am dat de bani inca de la 16 ani (prin 1984 - n. red.), cand castigam si 5.000 de lei pe luna. Mama nu m-a lasat sa merg la Liceul de Filologie, desi aveam 10 pe linie la romana. M-a trimis la Comert.
>> Cum adica aveati 5.000 de lei pe luna, la 16 ani, pe vremea lui Ceausescu?
F.M.: Da, lucram in turism, la norma. Depaseam norma si cu 300%, si aveam salariu mare, uneori si peste 5.000 de lei. Asa ca n-am facut decat Liceul Comercial, la seral. Cand ai bani multi, nu te mai gandesti la facultate, la arta.

>> Cum l-ati gasit pe postasul care a devenit subiectul documentarului dumneavoastra?
F.M.: Este vecinul meu din satul Paulesti, unde am o casa. Postaritul e un hobby pentru Fery Szekely. A visat de mic sa fie postas, dar viata l-a aruncat in alta parte. A fost creator de imprimeuri in industria textila. Dupa ce a iesit la pensie, s-a apucat de postarit si o face gratis.
Mi-a aratat poze multe din perioada interbelica si are talent de povestitor. Te capteaza, are charisma, iar pasiunea lui pentru postarit m-a fascinat. Initial, am vrut sa fac o poveste din aceste poze, dar Fery avea trac, nu putea juca. Am gasit formula naturala de a-l pune sa povesteasca fotografiile-fragmente de viata si de a le prezenta ca intalniri cu propria existenta.

Viata bate filmul!
"Postasul ungur", selectionat pentru festivalul DaKINO 2007, este un film-poem despre calatoria spre copilarie a unui septuagenar a carui pasiune este sa imparta abonatilor dintr-un sat prahovean cotidianul "Romania libera" si ziarele locale. "Calatoria" filmica porneste de la o fotografie din 1920, traverseaza sate si orase din Transilvania, unde a locuit postasul amator Fery Szekely (prilej ca personajul principal sa se confrunte cu sinele la diferite varste) si se termina in satul Paulesti, cu raidul postasului care imparte satenilor ziarul. Secventa finala, cu postasul care merge pe linia continua a unei autostrazi, fiind incorsetat pe ambele sensuri de masini care circula cu viteze ametitoare, poate fi descifrata ca o obligatie de a traversa linia continua a unei vieti predestinate. Daca faci un pas lateral, te poti trezi spulberat de o masina. Senzatia de strivire este atat de puternica incat il obliga pe spectator, pret de cateva secunde, sa-si refaca filmul propriei vieti ca si cum ar fi in fata mortii imanente. "Postasul ungur" este o povestire originala - viata bate filmul! - unde umorul se imbina perfect cu drama, muzica lautareasca alterneaza natural cu cea simfonica, iar batranetea se suprapune perfect pe tinerete.

"Originalitate si traire intensa"
Filmul "Postasul ungur" a fost selectionat de criticul de film Irina-Margareta Nistor. "In concurs, la sectiunea documentar, s-au inscris aproape 400 de filme, din care eu am vazut 100 si am selectionat trei, printre care si 'Postasul ungur>>. Este un film original si intens. Regizorul a gasit un personaj interesant si am vazut un film colorat, plin de viata, intr-o mare de filme facute aproape la fel, pentru ca se creeaza niste mode: regizorii vad ca anul trecut a castigat un anumit tip de film si se reped sa faca si ei la fel. De multe ori fura cu seninatate din filme straine, de parca noi, cei din juriu, nu le-am cunoaste. In filmul 'Postasul ungur>> am vazut originalitatea si trairea intensa. Nu-l cunosc pe regizor, dar sigur are talent si are sanse sa castige premiul", ne-a declarat Irina-Margareta Nistor.


Despre autor:

Romania Libera

Sursa: Romania Libera


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.