Pornind de la expozitii precum "Apocalyptic for everyody", trecand mai apoi prin "Black Rumania", artistul ce semneaza Tara von Neudorf si-a creat o iconografie specifica "bad art". Imaginarul anarhic, violent prin atitudine: sobolani, cu aripi, batr
Pornind de la expozitii precum "Apocalyptic for everyody", trecand mai apoi prin "Black Rumania", artistul ce semneaza Tara von Neudorf si-a creat o iconografie specifica "bad art". Imaginarul anarhic, violent prin atitudine: sobolani, cu aripi, batrani ce saruta cizmele din picioarele stapanilor, pe care le gaseste potrivite de a fi muscate cu pofta de coltii unui crocodil, bratele unei cruci crestine folosite pe post de spanzuratoare, pentru atarnat streangul, coroane regale in flacari, toate au ca fundal harti vechi recuperate dintr-o scoala uitata intr-un sat transilvanean.
De aceasta data hartile, foste materiale didactice, sunt folosite ca suport pentru desenele sale in tus si carioca. Mesajele artei lui Tara sunt inspirate si aplicate fiecarei harti-suport in parte. Harta "Rascoalelor si revoltelor taranesti de pe teritoriul patriei noastre" este "imbogatita" grafic cu uneltele de muncit pamantul, care au fost transformate cu usurinta in arme pentru crime sangeroase. Coasele, fierastraiele, furcile, biciurile, secerele si tarnacoapele au fost instrumentele revoltei si torturii unor secole intregi, pline de sange. Pe harta Romaniei de la 1878 este puternic conturat un imens sobolan cu caftan de boier ce sta pe saci de bani pe care scrie coruptie.
Tara reinvie acel gen de arta grafica militanta social care devenea manifesta pentru puterea celor saraci, multi si oprimati in perioade istorice tensionate, precum cea a luptei impotriva burgheziei aristocratice in timpul instaurarii regimului comunist. Atitudinea sa este ironica, acuzatoare, subversiva. Tara se raporteaza la un sistem centralizat care trebuie confruntat in permanenta. Arta sa este lupta impotriva acelor principii si mecanisme care au oranduit lumea din totdeauna: banii, puterea oferita de rangul ierarhic, frica de superiori, cenzura politica si morala.
De aceea timpul artei lui Tara este apocaliptic. Toate fapturile care populeaza lucrarile sale anunta "sfarsitul lumii". Ii convine si isi apropie postura de terorist al artei comode facuta doar pentru a placea. Nonconformismul artei sale se hraneste in primul rand cu fricile omului sarac si vitregit de soarta. Personajele lucrarilor sale traiesc experiente de viata la limita, intr-o lume mistuita de flacari si populata de oase si cranii. Daca nu sunt legate la ochi, aceste personaje au globii oculari cu pupile dilatate, iar pumnii lor sunt stransi pentru totdeauna. De multe ori artistul incepe o lucrare ca un portret in jurul caruia pe masura ce deseneaza prelungeste, prin lipire, hartia continuand astfel compozitia in cele mai neasteptate moduri. Direct si destul de brutal prin mijloacele sale de exprimare artistica, Tara manuieste o linie cruda si violenta, parca de xilogravura.
Tara isi asuma pozitia de incomod revoltat, anarhist. De aceea subiectele sale sunt in permanenta reactionare, activiste si militante, dorind sa socheze cu orice pret. Expozitia "Finis Mundi" a lui Sorin Tara amplifica proiectele sale expozitionale anterioare, conturand un temperament artistic exploziv, devastator uneori pentru latura umana a artistului.

Sorin Tara, Finis Mundi
Anaid Art Gallery


Despre autor:

Romania Libera

Sursa: Romania Libera


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.