"Imaginea. Este pivotul noii lumi. Traim intr-o societate in care rolul imaginii devine tot mai important. Indiferent ca este vorba de o tara, om sau companie, fie ca vorbim de presa scrisa, Internet sau televiziune, imaginea este primul lucru care n
"Imaginea. Este pivotul noii lumi. Traim intr-o societate in care rolul imaginii devine tot mai important. Indiferent ca este vorba de o tara, om sau companie, fie ca vorbim de presa scrisa, Internet sau televiziune, imaginea este primul lucru care ne vine in minte. Abia apoi, daca ne place ce vizualizam mental, incepem o analiza mai detaliata."
Aparent este vorba de superficialitate. Unii spun ca e o lume in care cel mai de pret element este timpul. Imaginea unui om devine pretioasa in gasirea unui loc de munca. Imaginea unei companii conteaza in pozitionarea pe piata concurentiala. Imaginea unei tari atrage sau indeparteaza oamenii, o izoleaza, sau, dimpotriva, o deschide catre lume. In zona media rolul imaginii este dublu. stiinta utilizarii imaginii creeaza imagine. Pe langa imagine, ca pozitionare in mintea consumatorului, mai vorbim si de imagine ca mod de transmitere a informatiei. Este bine stiut ca presa scrisa trece printr-o perioada grea in intreaga lume. Daca televiziunea nu a reusit sa indeparteze oamenii de cuvantul scris, Internetul a facut-o cu viteza luminii. Tranzitia presei scrise spre altceva a ridicat de la inceput o dezbatere in privinta directiei si a destinatiei finale. Dezvoltarea Internetului, mijloc de comunicare nou, un loc in care informatia scrisa se imbina cu informatia vizuala, a pus in dificultate ziarele tiparite. Pentru ca Internetul este gratis, prima reactie a editorilor de ziare a fost sa ofere si ei ziare gratis. A fost ca si cand si-ar fi pus singuri o bomba in redactie. A urmat o perioada de concentrare in trusturi media. Presa scrisa a simtit nevoia unei palarii de protectie si, bineinteles, de surse de finantare colaterale, asa ca, incet incet, ziarele s-au integrat in adevarate fabrici de informatie, in trusturi in care aveau si televiziune si radio. A urmat adaptarea la cerintele publicului. Paginile de ziar au devenit tot mai aerisite, iar imaginea a umplut spatii intregi de informatii. Consumul masiv de "sticla", fie ca e vorba de Internet sau televizor, a impus ziarelor anumite particularitati. Multa culoare, caracteristica specifica altadata tabloidelor, fotografii mari si foarte sugestive, insotite obligatoriu de cateva randuri, ca la un titraj de film, spatii albe, care sa nu oboseasca ochiul, asezari cat mai artistice in pagina. Practic, noua infatisare trebuie sa fie cat mai aproape de ceea ce omul consuma, deja, pe Internet. Ziare mari din occident si-au schimbat radical, de cativa ani, aspectul, desi pana acum erau extrem de traditionaliste.
Simpla centrare pe imagine si design nu a rezolvat insa problema. Gestionarea informatiei a trebuit sa fie si ea regandita. Din nou, Internetul este cel care a dat tonul. Pana la extinderea sa, publicarea informatiei era apanajul ziaristilor, chiar daca martorii de la care o culegeau erau "civili". Spatiul virtual a permis si civililor sa-si posteze informatia intr-o zona publica. Asa se face ca, in multe situatii, inainte ca o informatie sa ajunga la tv sau in paginile ziarelor, ea apare mai intai pe Internet, prin asa numitul jurnalism cetatenesc. Bineinteles ca lovitura cea grea au primit-o, si in acest caz, ziarele tiparite clasic, care, chiar daca au editii de dupa amiaza sau seara, tot sunt cu cateva ore bune in urma producerii unui eveniment. Cele trei componente, imaginea, viteza si corporatizarea mediei au impus un nou concept de piata: media integrata. Exista in Europa si SUA tot mai multe locuri in care distributia informatiei se face centralizat pe canale media. Asta inseamna ca un eveniment, odata produs, este anuntat pe telefonul mobil si la radio, postat pe Internet, cu primele imagini, needitate, apoi aruncat in eter, nu foarte multe minute mai tarziu pe ecranele televizoarelor. Pe acest "lant trofic" al mediei, presei scrise ii revine ultimul loc, dar, ramane, de departe cel mai aprofundat mod de tratare a subiectului. Chiar daca informatiile sunt din zona de scandal. Presa integrata readuce competitia la nivelul prioritatii, la accesul spre informatii. Dupa ce ani de zile ziarele s-au batut cu televiziunea si Internetul, acum batalia revine pe terenul eficientei jurnalistice. Asta inseamna postarea cat mai rapida a informatiei aflate pe unul dintre noile canale de exprimare.
Pentru presa din Romania mai sunt de parcurs cativa ani bunicei pana
la implementarea noului sistem. Totusi, schimbarile din ultimii doi ani arata ca si ea a fost obligata sa se alinieze trendului mondial.
Cat despre subiecte, ele vor fi vesnic d'ale noastre, neaos romanesti.
Cu mult scandal si multa culoare.


Despre autor:

Romania Libera

Sursa: Romania Libera


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.