Un raport al Comisiei Europene prezentat cu doua zile in urma arata ca peste 50 la suta dintre site-urile companiilor aeriene europene, low-cost si traditionale prezinta nereguli in ceea ce priveste afisarea clara a tarifelor practicate, termenii con
Un raport al Comisiei Europene prezentat cu doua zile in urma arata ca peste 50 la suta dintre site-urile companiilor aeriene europene, low-cost si traditionale prezinta nereguli in ceea ce priveste afisarea clara a tarifelor practicate, termenii contractuali si conditiile sub care se supune efectuarea calatoriilor.
Marea majoritate a companiilor aeriene care opereaza zboruri de calatori regulate isi vand de cativa ani biletele si prin intermediul site-urilor web proprii, un model propus de companiile low-cost menit sa reduca din costurile de distributie. Insa utilizatorii care isi cumpara biletele prin sistemele online s-au plans ca practicile companiilor nu sunt tocmai corecte. Principala problema o reprezentau modul in care erau afisate preturile: pe prima pagina o "superoferta", iar dupa cateva click-uri pretul crestea destul de mult, dupa adaugarea taxelor si comisioanelor.
In urma sesizarilor pasagerilor, o comisie europeana a analizat peste 400 de site-uri, apartinand atat unor companii aeriene, cat si unor agentii de turism care au sistem de vanzare a biletelor online. Peste 50 la suta dintre acestea au prezentat nereguli in ceea ce priveste afisarea clara a preturilor si taxelor aferente, dar si a conditiilor de calatorie. "Sunt multi pasageri care nu stiu ce se intampla in caz de anulare sau intarziere a zborului, si asta pentru ca mai multe companii nu afiseaza intr-un loc vizibil link-ul catre pagina cu conditiile de calatori", se arata in raportul Comisiei Europene, preluat de Reuters.
Raportul CE arata ca majoritatea companiilor se fac vinovate de urmatoarele:
- initial, pretul indicat pentru o calatorie nu contine taxele de aeroport si comisioanele;
- se prezinta oferte ale caror preturi nu se regasesc in sistemul de rezervari online;
- optiuni deja "bifate" pentru achizitionarea de asigurari de sanatate sau pentru bagaje;
- termenii de vanzare si conditiile de calatorie - indisponibile sau oferite intr-o singura limba;
- informatii incomplete despre drepturile pasagerului in caz de anulare, intarziere sau schimbare a orarului initial.
Printre site-urile care prezinta aceste nereguli sunt si cele apartinand unor "grei" din aviatia europeana: Iberia, Brussels Airlines, KLM, RyanAir si Vueling. Din 48 de site-uri belgiene (incluzand aici si pe cele ale unor agentii de turism), 46 nu corespund legislatiei in vigoare. Singura tara in cazul careia nu s-au semnalat nici un fel de problema este Austria - incluzand site-urile Austrian Airlines si SkyEurop.
Oficiali care au contribuit la efecturea raportului au mentionat ca vor contacta in cel mai scurt timp cu putinta companiile si agentiile vizate si le vor acorda un termen de patru luni pentru remedierea problemelor. In caz contrar, se va purcede la suspendarea temporara a respectivelor pagini web.
Compania irlandeza RyanAir - cel mai mare operator low-cost european - a fost prima care a reactionat la aparitia raportului, fara a face o specificatie clara la acuzatiile aduse. "CE ar trebui mai intai sa controleze noile suprataxe pentru combustibil, exagerate, practicate de marii operatori nationali precum British Airways, Air France, KLM si Lufthansa", a declarat responsabilul cu relatia cu presa al RyanAir, Peter Sherrard.
Primul semnal de alarma a fost tras in urma cu doi ani, cand Autoritatea pentru Aviatie Civila din Italia a impus tuturor operatorilor nationali sa afiseze pe site tarifele intregi (pret bilet ± taxe de aeroport ± suprataxa de combustibil ± comision pentru procesarea platii). Nici pana in momentul de fata companiile nu s-au aliniat noilor reguli in totalitate. Desi afiseaza pe web ofertele cu toate taxele, la cautarea zborului, la primul pas este oferit pretul fara taxe si abia in al doilea pas pretul cu taxe. La al treilea pas se indica pretul total care va fi platit dupa adaugarea comisionului de procesare a platii. Singura companie care a respectat noile reguli este Alitalia, care in urma cautarii unui zbor afiseaza pretul complet.


Despre autor:

Romania Libera

Sursa: Romania Libera


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.