Subtilitatea unei lumi in care logica polivalenta exista e astfel anulata. si daca Lenin mai avea o scuza - chiar daca slaba -, nu era la curent cu noile logici probabilistice, cei ce astazi nu au indoieli nu se pot ascunde dupa mantia timpului. si nu e vorba de cei ce nu stiu caci nu aveau cum afla, ci de cei ce stiu dar si-au anulat gandirea critica. Iar daca natiunea e chemata sa se pronunte si sa dea verdicte absolute, acolo unde nu exista loc pentru absolut, cei ce pot "lumina" nu mai vor sa o faca. Astazi inca lumea e privita tot prin ochelarii lui Lenin. Adevarurile sunt definitive si nenegociabile, iar binele si raul sunt clare si pure. De aceea judecatile carteziene nu au ce cauta aici.
Campurile de lupta sunt delimitate, iar combatantii stau demult cu arma la picior. In acest caz, dialogul nu mai e o comunicare libera intre persoane sau grupuri egale, ci o demonstratie de forta cu tuse politice. Nu si ideologice, caci ideologia, chiar pentru cei care o proclama, ramane inca la stadiul primar si confuz al atat de folositei diviziuni bipolare stanga-dreapta. Unde, conform definitiei, dreapta e binele, iar stanga e raul. Ce mai conteaza ca in acest dualism stanga si dreapta sunt corelative, ca nu pot exista una fara cealalta?
In aceasta reluare a mitologicei lupte dintre bine (sistemul majoritar) si rau (restul), obiectivul nu e adevarul, ci puterea. si cum "la razboi, ca la razboi", orice argument e bun. Astfel, egalitatea cetatenilor realizata prin proportionalitatea reprezentarii devine o slabiciune a regimului politic, iar democratia consensuala o aberatie a democratiilor europene recente. Sa fie acesta cazul Olandei sau al tarilor nordice? si pentru ca s-a decretat razboi, neutralitatea, de la sine inteles, nu este permisa. Cine nu e cu noi e impotriva noastra. Cine nu accepta Adevarul, cine nu ii primeste apostolii va fi deconspirat. si nici o mila nu va fi tolerata pentru inamici. "Tirania majoritatii", pe care unii o acuzau nu demult, a devenit argumentul suprem al oricarei judecati. Se vede treaba ca, atunci cand simt ca multimea le e, in sfarsit, alaturi, cei ce erau candva minoritari intru adevaruri devin cu grabire parte a Fiintei.
Care sa mai fie datoria intelectualului astazi, cand eticile datoriei au fost inlocuite nu de eticile drepturilor, cum credea Lipovetski, ci de cele ale oportunitatii? Cand jocul de-a adevarul a devenit atat de rentabil incat gandirea critica nu mai e atractiva. si daca, vorba lui Cioran, filosofii nu au murit niciodata de foame, atunci de ce sa nu se mearga pana la capat? Ce sa faca intelectualul? Sa ramana vigilent si critic, rational si sceptic in privinta oricarei puteri? Sa incerce sa limiteze puterea? Sau sa se adapteze. Dar oare, adaptandu-se, mai ramane intelectual? Nu risca sa imprumute, fara sa vrea, ochelarii lui Lenin?
Cristian Pirvulescu este analist politic si profesor la SNSPA
Despre autor:
Sursa: Romania Libera
Te-ar putea interesa si:
In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.
-
Analiză Clean Recycle: numărul deșeurilor de ambalaje, în creștere de sărbători
Sursa: green.start-up.ro
-
Femeia care rescrie felul în care copiii învață să vorbească
Sursa: start-up.ro
-
5 jocuri de jucat cu copiii în zilele ploioase
Sursa: garbo.ro
-
Oana Radu a pierdut în instanță în fața fostului soț, Cătălin Dobrescu!...
Sursa: kudika.ro
-
Patronatele Bancare și federațiile sindicale au semnat noul Contract Colectiv...
Sursa: futurebanking.ro
-
Răzvan Ghenu, Arggo: Ne confruntăm cu din ce în ce mai multe atacuri cibernetice
Sursa: retail.ro
-
Soarele răsare din Vestul României: Județul Arad pregătește un nou parc...
Sursa: wall-street.ro