Procesul de secularizare, ale carui consecinte sunt cunoscute astazi in toata amploarea, este rezultatul unei mutatii considerabile in cultura europeana, care a schimbat accentul de la Dumnezeu la om, in mod antropocentrist, si a asezat omul in locul
Procesul de secularizare, ale carui consecinte sunt cunoscute astazi in toata amploarea, este rezultatul unei mutatii considerabile in cultura europeana, care a schimbat accentul de la Dumnezeu la om, in mod antropocentrist, si a asezat omul in locul lui Dumnezeu pe Pamant. Datorita acestui fapt, omul a cautat sa-L izoleze pe Dumnezeu in transcendenta Sa inaccesibila si sa transforme lumea intr-o masina care functioneaza independent de Dumnezeu si chiar de om.

Dupa ce arata ca filosoful Christian Wolff a facut din notiunea de masina (machina mundi) temelia gandirii sale iluministe asupra naturii, Jurgen Moltmann, cunoscut teolog protestant, spune ca in timp ce deismul a facut abstractie de prezenta Divinitatii in creatie, notiunea de masina a distrus ordinea interioara a creatiei, pe care a transformat-o intr-o ordine exterioara, bazata pe legea cauzalitatii mecaniciste. Consecintele acestor mutatii din cultura europeana nu sunt greu de intrevazut. In primul rand, omul a fost lipsit de radacinile lui adanc infipte in transcendenta divina, in calitate de fiinta zidita dupa chipul lui Dumnezeu, dar si de radacinile lui profund ancorate in imanenta lumii, in calitate de microcosmos, ca sinteza a intregii creatii. Daca in antichitate omul vorbea cu cosmosul, iar in medievalitate cu Dumnezeu, astazi omul vorbeste de unul singur.
In acelasi timp insa, cultura secularizata a pierdut din vedere unitatea interioara a cosmosului, fracturand universul intr-o ordine naturala, care ramane autonoma si omogena in constitutia ei interioara, si o ordine inteligibila sau spirituala, transcendenta celei naturale. Este vorba de disocierea intre lumea sensibila si cea inteligibila, mostenita din cultura antica, care a obligat cultura europeana sa faca apel la teoria dublului adevar, un adevar stiintific si altul religios, fenomen care a dat nastere crizei spirituale si crizei ecologice cu care ne confruntam astazi. Prin eliminarea Divinitatii din creatie, omul secularizat a reusit sa dobandeasca victorii tehnice si stiintifice care depasesc cele mai optimiste asteptari ale iluministilor din veacul al XVIII-lea, dar omul secularizat a inceput sa fie confruntat in viata lui interioara de forte irationale pe care nu le mai poate controla. Apoi, transformarea lumii in masina a avut ca rezultat aparitia unei crize ecologice care a atins dimensiuni planetare. Sperantele pentru depasirea acestei situatii au inceput sa apara de acolo de unde ne asteptam mai putin, de la fizicienii contemporani, care, din momentul in care au patruns in lumea subatomica, au luat in consideratie existenta ordinii imanente sau intrinseci a universului, ajungand sa declare ca: "o ordine implicita, foarte profunda si invizibila, lucreaza in adancul dezordinii explicite. Natura modeleaza direct in haos formele complicate si superior organizate ale viului. La originea creatiei nu exista evenimente intamplatoare, nu exista hazard, ci o ordine cu mult superioara tuturor celor pe care le putem imagina: ordinea suprema care regleaza constantele fizice, conditiile initiale, comportarea atomilor si viata stelelor. Puternica, libera, existenta in infinit, tainica si implicita, invizibila si sensibila, ordinea se afla acolo, eterna si necesara, in spatele fenomenelor, foarte sus, deasupra universului, dar prezenta in fiecare particula". Importanta decisiva a descoperirii acestei ordini implicite a universului, care reprezinta cel mai important pas pe calea depasirii dihotomiei dintre lumea inteligibila si lumea sensibila, dintre lumea naturala si cea spirituala, a fost pusa in evidenta de Albert Einstein sub trei aspecte principale.
In primul rand, el afirma ca "Dumnezeu nu joaca la zaruri", fiindca dincolo de orice constructie mintala si intamplatoare a omului, exista o rationalitate obiectiva care guverneaza universul. Einstein se distanteaza astfel de gandirea kantiana care cauta sa impuna naturii propriile lui legi mintale, fara sa tina seama de legile obiective ale naturii. In opozitie cu acest mod de gandire, Einstein considera ca rationalitatea obiectiva a universului, desi independenta de subiectul cunoscator, i1 implica totusi pe acesta, in mod necesar, rolul acestuia fiind de a recunoaste si de a descoperi rationalitatea obiectiva care guverneaza universul. Ordinea inteligibila a universului depaseste astfel si opozitia carteziana dintre "res cogitans" (omul rational) si "res extensa" (natura amorfa), fiindca omul n-ar putea patrunde si cunoaste tainele naturii, daca natura n-ar fi rationala in constitutia ei. Legatura dintre obiectul cunoasterii si subiectul cunoscator pune in evidenta importanta principiului antropic (relatia dintre om si cosmos).
In al doilea rand, Einstein spune ca "Dumnezeu nu expune lucrurile Sale la vedere", cautand sa arate astfel ca ordinea intrinseca a universului nu poate fi descoperita la suprafata fenomenala a lucrurilor, ci in adancul noumenal si ontologic al universului. Fenomenele de la suprafata lucrurilor sunt descriptibile si variabile in functie de subiectivitatea fiecarui cunoscator, dar structura ontologica a universului, ca realitate fara imagine, ramane constanta si invariabila pentru toti observatorii ei. Adevarata cunoastere a universului se realizeaza atat la nivelul teoretic cat si la cel empiric, atat la cel fenomenal cat si la cel noumenal sau ontologic, si doar astfel putem descoperi unitatea interioara a intregului univers, fara sa cadem in pluralismul dizolvant, incapabil de o viziune unitara.
In al treilea rand, Einstein considera ca "Dumnezeu, desi profund, nu amageste niciodata". Daca, prin afirmatia lui anterioara, Einstein cauta sa ne arate ca secretele naturii nu pot fi descoperite la suprafata lucrurilor, de aceasta data cauta sa sublinieze ca ordinea profunda a universului se defineste in functie de lumina, care nu ne poate amagi. Aceasta convingere a lui Einstein este rezultatul descoperirii lui, ca "lumina are un statut unic in univers". Astfel, daca corpurile in miscare sunt definite in functie de spatiu si timp, iar spatiul si timpul sunt definite in functie de lumina, atunci lumina nu mai poate fi definita in functie de nimic altceva, decat de ea insasi. Lumina constituie astfel "constanta universala" in functie de care sunt definite toate lucrurile existente in natura. Daca Dumnezeu nu ne amageste, aceasta se datoreaza faptului ca lumina, prin statutul ei metafizic, constituie constanta sau reperul care ne permite sa patrundem si sa descoperim logic ordinea interioara a universului. Fara constanta pe care o reprezinta lumina nu se poate vorbi de adevarata stiinta. (va urma)


Despre autor:

Cronica Romana

Sursa: Cronica Romana


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.