Misiune dificila pentru Divizionul 67 Nave Purtatoare de Artilerie. Un transport umanitar a solicitat asigurarea protectiei pe sectorul fluvial Braila-Cernavoda. Pentru a reduce cat mai mult sansele unui atac din partea teroristilor, comandantul divi
Misiune dificila pentru Divizionul 67 Nave Purtatoare de Artilerie. Un transport umanitar a solicitat asigurarea protectiei pe sectorul fluvial Braila-Cernavoda. Pentru a reduce cat mai mult sansele unui atac din partea teroristilor, comandantul divizionului a decis ca navigatia sa se faca noaptea. Doua monitoare si doua vedete blindate au ridicat ancora in miez de noapte si au plecat spre Cernavoda.

Ora 4 dimineata, portul militar Braila. Convoiul se pune in miscare. Nava civila este incadrata de blindate. Vedetele deschid drumul. S-au stins toate luminile de la bord. Nu se aud decat vibratiile motoarelor si zumzetul radarelor. Pentru a reduce cat mai mult zgomotul, navele blindate navigheaza doar cu unul dintre cele doua motoare de 1100 cai putere fiecare. senalul este ingust, iar comandantii fac aproape la fiecare minut corectii de traiectorie. Este greu. Vizibilitatea este aproape zero, insa nava de transport trebuie sa ajunga neatinsa la destinatie.

SEAL de Braila
Marinarii sunt cu ochii in patru. Urmeaza un mars de 40 de kilometri in care se poate intampla orice. Unii scruteaza bezna in cautarea culoarului de navigatie, iar membrii grupei de protectie (Force Protection, in termeni NATO) urmaresc cu ajutorul echipamententelor de vedere pe timp de noapte malurile, in cautarea "semnelor". Cine descopera primul dusmanul are cele mai mari sanse de a ramane in viata. Lunetistii sunt cu degetul pe tragaci. Vechiul pistol-mitraliera calibru 7,62 din dotarea trupelor de infanterie a fost transformat intr-o veritabila pusca cu luneta. Are un vizor performant adaptat tragerilor de zi si noapte. Echipamentul tragatorilor aduce cu cel al trupelor Navy Seal, numai ca este facut in Romania. Lunetistii au fost recrutati din echipajul obisnuit si, atunci cand nu fac pe tragatorii de elita, indeplinesc sarcini obisnuite la bord, de maistri, motoristi si chiar bucatari. Comandorul Petrica Coman, comandantul Divizionului 67 si in acelasi timp "boss"-ul marsului, dezvaluie cate poate sa faca echipajul unui monitor. "Putem asigura o gama variata de misiuni. Navele dispun de echipe de boarding pentru controlul vaselor suspecte. Autonomia divizionului este de aproape doua saptamani, timp in care putem parcurge peste 1000 de kilometri", a precizat comandorul. Autonomia mare a blindatelor permite executarea unor misiuni si operatiuni chiar si pe cursul sarbesc al Dunarii cu plecare din portul Braila.
Panda pe canal
Divizionul 67 a pus la punct o tactica ingenioasa pentru interceptarea si controlul cu riscuri minime ale navelor suspecte. Nava blindata este camuflata in apropierea malului, iar atunci cand echipajul vasului suspect o descopera este deja prea tarziu. salupa echipei de boarding este deja langa vas, iar trupelor speciale le trebuie cateva secunde sa urce la bord. Pregatirea unei astfel de misiuni nu dureaza mai mult de o ora, exact timpul necesar pentru acoperirea completa a unui monitor de 52 de metri lungime cu plasa de camuflaj si crengi.

Radare japoneze, indemanare romaneasca
Trei dintre vedetele blindate ale divizionului au fost de curand modernizate. Cel mai mare castig a fost montarea unor echipamente de navigatie de ultima ora. Este vorba despre un radar si un sonar. "Noile sisteme ne permit navigatia in conditii de vizibilitate redusa. Radarul ne ajuta la monitorizarea tintelor, iar sonarul extrem de precis este util la observarea fundului apei, atat in timpul navigatiei, cat si la operatiunile de desant", a precizat capitanul Octavian Mocanu, comandantul vedetei blindate 180 "Rovine". Cu ajutorul noilor echipamente se refac vechile harti de navigatie. De altfel, utilitatea instalatiilor japoneze a fost dovedita cu ocazia ultimei misiuni, atunci cand "Rovine" a "testat" un nou canal de navigatie pe sectorul insulei "Fasolele", cunoscuta drept unul dintre sectoarele cele mai grele ale Dunarii. Navele au parcurs zeci de kilometri pe un senal ingust, unde orice deviatie ar fi pus in pericol intreg convoiul. Recordul in materie de traversari dificile este de 50 de metri. Aceasta este latimea celui mai ingust canal pe unde au trecut blindatele. Spre comparatie, in conditiile normale de navigatie, latimea senalului poate atinge chiar si 400 de metri.

DOTARE
>> Divizionul "Bodyguard"

Datorita blindajului, armamentului si a specializarii echipajului in lupta antitero, blindatele sunt in prezent cel mai sigur mijloc de transport de pe fluviu. Monitoarele si vedetele blindate nu au adversar pe apa, iar atacurile lansate de pe uscat au sanse mici de reusita pentru ca armamentul individual de infanterie doar zgarie vopseaua din borduri. De asemenea, o eventuala ofensiva mecanizata de pe cele doua maluri este usor de observat. Elicopterele au, din punct de vedere teoretic, cele mai mari sanse de reusita intr-un atac asupra navelor din convoi, dar numai daca reusesc sa se apropie neobservate si trec de perdeaua de foc a tunurilor calibru 30 si mitralierele grele de 14 milimetri. Un singur monitor are patru tunuri, opt mitraliere si 32 de rachete antiaeriene ce pot fi utilizate simultan, si asta fara sa mai punem la socoteala cele doua tunuri de 100 milimetri plus 40 de proiectile reactive.
Capacitatile operationale
ale divizionulu au fost recunoscute pe plan international cu ocazia aplicatiei "Danube Guard 07", atunci cand observatorii straini au acordat calificative excelente navelor romanesti.

"Navele dispun de echipe de boarding pentru controlul vaselor suspecte si au o autonomie de aproape doua saptamani."
Comandor Petrica Coman


Despre autor:

Romania Libera

Sursa: Romania Libera


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.