O nava-deseu se indreapta spre Romania, avand ca tinta declarata efectuarea reparatiilor la Constanta. Vasul Aqaba Express a generat vii dispute in Spania, pentru ca era destinata casarii, mai exact abandonarii pe plajele Indiei, iar legislatia inter
O nava-deseu se indreapta spre Romania, avand ca tinta declarata efectuarea reparatiilor la Constanta. Vasul Aqaba Express a generat vii dispute in Spania, pentru ca era destinata casarii, mai exact abandonarii pe plajele Indiei, iar legislatia internationala de mediu nu permite asa ceva. Pentru ca nu poate fi casata in conditiile dorite, Romania a fost aleasa pentru reparatia navei, dar oficialii comunitari cred ca vasul va ajunge, totusi, in India. Cat priveste tara noastra, se pare ca autoritatile de mediu nu s-au mai confruntat, cel putin legislativ, cu o nava la reparat, potential poluatoare.
Fabricat in 1975, ferry-ul, care a parcurs in ultimii ani ruta Almeria (Spania)-Nador (Maroc), si-a schimbat numele de trei ori si pavilionul in ultima luna. Beni Ansar sub pavilion marocan a trecut sub pavilion Tuvalu (insula din Pacific) cu numele Beni si in cele din urma a devenit Aqaba Express, oficial proprietate a unei firme bulgaresti, sub pavilion al Insulelor Comoros. Inainte de aceasta, proprietate a firmei marocane Limadet si administrata de compania Comanav, nava a fost vanduta, in iulie 2007, firmei Indian Breakers, pentru casare. Pretul s-a stabilit la 351 dolari/tona din greutatea navei, in total, 4,2 milioane de euro.
Fier vechi pentru indieni
Greenpeace Spania si alte ONG-uri au luat atitudine, date fiind, conditiile in care de obicei se "realizeaza" operatiunile de casare ale unor astfel de nave, pe coastele Oceanului Indian. Presa spaniola a relatat ca marile nave din lume sfarsesc in India sau Bangladesh, impotmolite pe plaja. "Nu exista port sau instalatii. Cand vasul ajunge pe nisip, roiuri de muncitori, deseori descaltati, demonteaza cu ciocanul si arzatoarele tonele de metal. Nu exista control asupra muncii sau protectiei mediului", se arata in cotidianul El Pais. In astfel de nave se gasesc cantitati importante de materiale periculoase (uleiuri, pacura, baterii, aparate radio, vopsele si amiant, o varianta de azbest). El Pais atrage atentia ca este prima data cand Conventia de la Basel (acord international asupra deseurilor periculoase) se aplica asupra navelor, mai ales ca, potrivit cotidianului spaniol, tarile UE nu au capacitatea de a realiza operatiuni de casare. Si Comisia Europena a catalogat nava ca fiind deseu periculos.
Destinatie - Constanta
In aceste conditii, ultimii proprietari ai navei au anuntat ca renunta la casare si o trimit pentru reparatii in portul Constanta, demers cu care autoritatile spaniole au fost de acord, chiar daca se tem ca ar putea fi o scuza pentru ca, dupa ce paraseste apele spaniole, vasul sa vireze spre India, pentru casare. Serban Cucu, directorul Directiei Generale de Transport Naval din Romania, ne-a confirmat faptul ca Aqada Express se indreapta spre Romania, informatie transmisa oficialilor nostri de catre spanioli, autoritatile romane urmand sa ia masuri in momentul in care nava ajunge in port. La Santierul Naval Constanta sau la Daewoo Mangalia nu se confirmase ieri sosirea "navei-deseu".
Nou la Mediu
Autoritatile romane de mediu nu s-au mai confruntat cu un astfel de caz sau, cel putin, nu au fost puse in situatia de a reactiona fata de o nava ale carei reparatii ar putea avea impact asupra mediului. Potrivit reprezentantilor Agentiei de Protectia Mediului Constanta, legislatia prevede autorizarea santierelor navale si a contractorilor si subcontractorilor acestora, din punct de vede al protectiei mediului, nu si activitatea de reparatie in sine. Totusi, pentru a avea sub supraveghere astfel de operatiuni, Garda de Mediu are planificate controale la santierele navale.
Romania scapa Spania de gunoi
Reprezentantii Ministerului Mediului au precizat ca Autoritatea Navala Romana este cea care isi da acordul, sau nu, de intrare a unei nave in apele teritoriale nationale si constata si daca sunt probleme de mediu cu acel vas. De altfel, tara noastra aplica prevederile Conventiei internationale pentru prevenirea poluarii de catre nave (n.r. - Marpol), ratificata de Guvernul Romaniei in 1993. Aceasta conventie se refera inclusiv la substantele care epuizeaza stratul de ozon, oxizii de azot, oxizii de sulf si compusi organici volatili, toate substante care se gasesc si pe nava Aqaba Express. In concluzie, problema a ajuns in curtea Autoritatii Navale Romane, care, spune Ministerul Mediului, ar trebui sa anunte daca este o problema de mediu. Desi spaniolii s-au agitat mult, autoritatile romane de mediu nu stiau despre venirea acestui vas, cu potentia de poluare, la reparatii, iar Ministerul Transporturilor si-a dat acordul ca nava sa vina in Romania, eliberand, astfel, Spania de aceasta problema.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.