Vanzarile fabricilor de lactate autohtone vor ajunge anul viitor la un miliard de euro. Piata este in expansiune si va creste cu circa 10% pe an. Vestea proasta este ca lactatele se vor scumpi cu 10%-15%.


Piata lactatelor din Romania
Vanzarile fabricilor de lactate autohtone vor ajunge anul viitor la un miliard de euro. Piata este in expansiune si va creste cu circa 10% pe an. Vestea proasta este ca lactatele se vor scumpi cu 10%-15%.


Piata lactatelor din Romania va atinge un miliard de euro in 2008, in conditiile in care va exista o crestere de cel putin 10% pe an, a declarat Valeriu Steriu, presedintele Asociatiei Patronale Romane din Industria Laptelui (APRIL). "La ora actuala, piata laptelui este de 850 de milioane de euro numai in sistem industrializat, dar ne asteptam sa creasca in mod constant in anii urmatori, cu circa 10% anual", a spus el. Vanzarile de lapte reprezinta 40% din aceasta piata, cele de iaurt si produse proaspete, 25%-30%, vanzarile de lapte praf si unt au o cota de 10%, iar branzeturile, 25%-30%.


JUCATORI. "Cota de piata a branzeturilor este relativ mica, pentru ca in mediul rural, dar si in mediul urban, mare parte din branza ajunsa pe masa este achizitionata direct de la tarani", a declarat Steriu. In Romania mai functioneaza la ora actuala circa 100 de fabrici de lactate, a declarat Steriu. Iar primii 30 de producatori controleaza, impreuna, 80% din piata. Dintre acestia, in top cinci se regasesc Friesland Romania - marcile Oke, Mili, Napolact - , care au circa 10% din toata piata lactatelor, Danone, care controleaza circa 60% din piata iaurtului, Hochland, care are o cota de peste 80% din piata branzei topite, La Dorna si Albalact - Zuzu si Fulga - , care isi impart piata de lapte UTH.


OBICEIURI. In ultimii ani, o data cu cresterea puterii de cumparare, obiceiurile de consum ale romanilor s-au schimbat. Cel putin cele ale orasenilor, spune Steriu. Desi ca volum al vanzarilor laptele la punga domina piata, el pierde teren in fata celui la cutie, pasteurizat sau inalt pasteurizat (UTH). Iar piata laptelui cu arome, desi reprezinta doar 1% din total, a crescut de cinci ori in ultimii cinci ani.   


CONSUM. Consumul de produse lactate - lapte, branzeturi, iaurturi, smantana, lapte praf, inghetata - pe cap de locuitor este si el in crestere, fiind estimat la ora actuala la circa 250 de litri conventionali. Inca mic, daca avem in vedere ca reprezinta jumatate din consumul de lapte pe cap de locuitor din alte tari din Europa de Vest. Insa in mediul urban consumul de produse lactate pe cap de roman e de circa 300 de litri conventionali, ceea ce reprezinta 2/3 din cat serveste anual un "frate" din vestul Europei.


SCUMPIRI. Vestea proasta este ca in luna noiembrie ne asteapta o majorare cu 10%-15% a pretului lactatelor, a declarat Valeriu Steriu. "Din cauza secetei, pretul furajelor va creste din toamna acestui an, iar acest lucru se va resimti si pe piata laptelui, dar catre sfarsitul acestui an", a explicat el.


Vanzari directeVanzarile directe, de la tarani la consumatori, depasesc deja 1,5 miliarde de euro, potrivit presedintelui APRIL. "Taranii prefera vanzarea directa, pentru ca incaseaza banii mai repede decat daca ar duce laptele la punctele de colectare si, in plus, nu platesc nici un fel de obligatie catre stat, pagubind bugetul cu circa 300 de milioane de euro", a explicat el. Insa taranii incaseaza 1,5 miliarde de euro pe o cantitate de 1,9 miliarde de litri de lapte, in timp ce fabricile proceseaza circa 1,1 miliarde de litri - cota alocata de UE - , din care castiga aproape un miliard de euro.


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.