>> In prima jumatate a anului au avut loc 311 accidente cu scutere, mopede si motociclete, soldate cu 11 morti si 67 raniti grav.

>> In Capitala sunt inmatriculate 18.000 astfel de vehicule, jumatare din accidente fiind provocate de conduc
>> In prima jumatate a anului au avut loc 311 accidente cu scutere, mopede si motociclete, soldate cu 11 morti si 67 raniti grav.

>> In Capitala sunt inmatriculate 18.000 astfel de vehicule, jumatare din accidente fiind provocate de conducatorii moto.

>> Minorii intre 16 si 18 ani formeaza majoritatea victimelor acestor accidente.

Intr-o capitala in care traficul seamana cu o turma speriata de furtuna, scuterul si mopedul pot parea solutia castigatoare. Ambuteiajele nu le stau in cale, consuma benzina cu lingurita, iar daca au sub 50 cmc si viteza lor maxima de constructie nu depaseste 45 km/h, le poti conduce de la 16 ani, fara carnet. Pentru a incaleca un astfel de vehicul nu e nevoie de cursuri practice, ci doar de cateva ore de legislatie rutiera. "Intr-adevar, vara creste numarul accidentelor in care sunt implicate scutere. In timpul saptamanii, avem cel putin un caz pe zi, iar in weekend ajung si la cinci pe zi", spune doctorul Bogdan Oprita, de la Spitalul de Urgenta Floreasca. Pe langa faptul ca sunt la ordinea zilei, accidentele cu scuterul au de cele mai multe ori urmari grave: de la fracturi de membre pana la coma cauzata de traumatismele cranio-cerebrale. "De cele mai multe ori sunt accidente grave. Daca un scuter e implicat intr-un accident cu o masina, atunci leziunile sunt foarte grave, multe mortale", spune si medicul primar de urgenta Roxana Cheler, de la Spitalul Universitar. In 24 de ore, saptamana trecuta, pe mainile ei au ajuns 12 victime ale accidentelor rutiere, dintre care cinci conducatori de scuter. "Este foarte mult intr-o singura zi", crede Roxana Cheler.
In ochii medicilor de la urgenta, "scuteristii" sunt o specie aparte de participanti la trafic, sortiti parca sa ajunga la spital. "Cei mai multi au intre 16 si 18 ani, circula in sort si tricou, fara casca si jongleaza printre masini si pe trotuare. Unii mai consuma si bauturi alcoolice", descrie Bogdan Oprita ce fel de piloti de scuter i-au sosit la spital. "N-au echipament de protectie, sunt niste pusti nepregatiti. De multe ori, cad de pe scuter sau intra singuri intr-un corp fix, din cauza nepregatirii", spune si Roxana Cheler. Spre deosebire de ei, motociclistii, perceputi ca niste rebeli in trafic de ceilalti soferi, ajung mai rar pe la spital. Circula echipati, sunt mai prevazatori, se protejeaza, spun medicii. "La motociclisti intervine insa factorul vitezei, iar accidentele sunt la fel de grave", spune medicul Oprita.
Conform unei statistici a Politiei, in prima jumatate a anului au avut loc in Bucuresti 311 accidente cu motociclete, scutere si mopede, soldate cu 11 morti si 67 de raniti grav, o pondere foarte mare pentru cate astfel de vehicule sunt inmatriculate in Capitala - 18.000. In jumatate din cazuri, vinovati au fost conducatorii moto, pentru ca n-au acordat prioritate, nu s-au asigurat la schimbarea directiei, n-au pastrat distanta fata de ceilalti sau au rulat cu viteza prea mare.


Politia Rutiera recomanda conducatorilor moto sa evite viteza si accelerarile excesive, sa foloseasca permanent luminile si castile de protectie, sa nu se deplaseze intre benzi, sa nu faca slalom printre masini si sa pastreze o distanta suficienta fata de ceilalti soferi. In ce-i priveste pe tineri, chiar daca nu au nevoie de carnet de conducere, este absolut necesar sa cunoasca reglementarile codului rutier si sa nu intre in trafic fara o minima experienta. Parintii sunt indrumati sa nu-i lase pe minori sa foloseasca motoscutere fara echipament de protectie, fara a le testa in prealabil abilitatile si cunostintele de circulatie. De asemenea, Politia recomanda soferilor de autoturisme sa fie atenti la vehiculele moto, cand schimba directia de mers sau cand deschid portierele, pentru ca acestea sunt mai greu de observat in trafic.


Despre autor:

Romania Libera

Sursa: Romania Libera


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.