>> Datoria uriasa pe care o are CFR catre Electrica face victime colaterale pe regionala Timisoara.

>> Zeci de oameni care locuiesc in cantoanele si locuintele anexe ale CFR ca proprietari sau chiriasi au ramas din luna mai fara curent.
>> Datoria uriasa pe care o are CFR catre Electrica face victime colaterale pe regionala Timisoara.

>> Zeci de oameni care locuiesc in cantoanele si locuintele anexe ale CFR ca proprietari sau chiriasi au ramas din luna mai fara curent.

>> Desi au depus sumele aferente ultimei facturi de curent in contul CFR, aceasta societate "a uitat" sa le mai directioneze catre Electrica.

>> La Orastie, familia Baba nu are curent de doi ani. Sotul, aproape orb, a incercat, in disperare, sa se arunce in fata trenului.

Racila Nicolae a lucrat zeci de ani in cadrul CFR, apoi a iesit la pensie. In urma cu trei ani, a reusit sa cumpere o locuinta care pana atunci functionase drept anexa a garii din Turdas. La 4 aprilie anul acesta, primeste o instiintare de la Agentia BancPost din Orastie potrivit careia are de platit 51,64 lei reprezentand "depunere de numerar pentru zona de electricitate Timis" (plata luminii electrice). Omul plateste si i se elibereaza o chitanta doveditoare (foto facsimil). Factura poarta antetul Companiei de Cai Ferate CFR SA Bucuresti - Sucursala de Cai Ferate Timisoara. In luna mai, familia Racila ramane fara curent, neprimind nici un fel de avertisment, preaviz sau o noua factura de plata. "Am aflat de la gara ca ne-au taiat curentul pentru ca regionala CFR Timisoara este restanta cu sume foarte mari la Electrica. Nu stim unde or ajuns banii nostri, dar nu cred ca la Electrica. Ca altfel am fi avut curent, nu?", se intreaba retoric barbatul.
In aceeasi situatie se afla alte zece familii, care sunt fie chiriasi, fie proprietari in locuintele situate in anexele si in cantonul garii. Toti sunt cu plata facturii la zi. Trenul trece la mai putin de cinci metri de casele lor, pe o linie electrificata de 27.000 de volti. La ei in casa, insa, nu se poate aprinde nici macar becul unei veioze.
Necazul acestor oameni e cauzat de faptul ca nu au un contract direct de furnizare a energiei cu Electrica. Plata facturilor se face printr-un intermediar - in speta CFR - care nu a mai directionat banii oamenilor catre furnizorul de energie. Ca urmare a acestui fapt, reprezentantii Electrica au sigilat, la 30 mai, panourile de curent electric ale fiecarui abonat in parte.
"Nu ma suna, ca
nu imi pot incarca mobilul"
"Stam afara din casa pana la 11 noaptea cand se intuneca de-a binelea. Apoi, mergem direct in pat. Ca sa calc, dau drumu' la focu' de la aragaz si apoi asez peste el o tava. Cand devine fierbinte pun in tava fierul de calcat care, dupa vreo 10 minute, devine fierbinte", explica doamna Racila.
Nicu este si el proprietar si tata a doi copii: "I-am aratat sefului meu ultima chitanta, pentru a vedea ca am platit si sa imi dea drumu' la lumina. Daca e o urgenta la locul meu de munca eu nu pot fi sunat, ca nu am cum sa imi incarc telefonul mobil. Copiii mei sunt mici, trebuie sa se hraneasca si, in asemenea conditii, nu se poate".
Cativa kilometri mai la deal, langa localitatea Spini, parintii unuia dintre liderii sindicali ai CFR Deva se confrunta cu aceeasi problema. "Se aude ceva, vine curentul?", ne intampina Ionel Tit, un barbat de peste 70 de ani. Nu intelege nici acum ce i s-a intamplat.
"Eu am platit la zi, dar nu stiu de ce mi-au luat curentul. Poate ca unii oameni nu au platit, stiu eu? Fiul meu imi cumpara alimente de la Deva si a doua zi sunt stricate din cauza caldurii. Din cauza asta trece mai des pe la mine. Am facut o reclamatie la Deva, la prefect, in scris, si astept", zice batranul.

Doi ani fara lumina
Tot in urma cu trei ani, familiile Baba si Ilie au devenit proprietari peste un canton al CFR, situat la vreun kilometru de gara din Orastie. Au impartit casa pe din doua si, frateste, au facut investitii. Un an mai tarziu, au ramas fara lumina.
"Nu as fi cumparat cantonul fara curent nici in ruptul capului. Am trait o mare bucurie si o apoi o mare tristete. Ne-am bucurat cand am putut in sfarsit cumpara, dar durerea a fost la fel de mare cand intr-o zi ne-au taiat curentul. Fara sa ne anunte. Noi mai bine nu mancam decat sa nu platim facturile. Numai regionala CFR ii de vina. Are datorii enorme", crede Alexandru Baba.
Barbatul abia distinge contururile lucrurilor si asta doar ziua, in lumina soarelui, sau a becului. Cand se insereaza, peste intunericul cazut peste pleoape acum se lasa si o liniste deplina. "Io sunt aproape complet orb. Asara (sambata - n. red.) m-am pus pe liniile de calea ferata. Sa se termine odata. Am avut patru operatii la Bucuresti. La un ochi, mi s-a desprins retina. La altul, am avut un accident. Astept ca fiul meu din Spania sa stranga 10.000 de euro, sa imi fac o noua operatie. Demult, sara cand intram in casa si aprindeam un bec ma puteam descurca, ca vedeam niste umbre. Dar acum, cand nu il mai putem aprinde, simt ca imi pierd mintile", povesteste Sandu.

Independenta
de CFR costa
100 de milioane de lei
Greutatile acestuia se rasfrang si asupra sotiei, femeie de serviciu la gara din Orastie. "Suferim pana la Dumnezeu. Traim de doi ani in continuu fara curent. Sotul meu vrea sa auda si el un radio, o voce la televizor, pentru ca asa i-ar mai alina infirmitatea. Acum cateva zile, un vecin de-al meu l-a salvat din fata trenului, ca a vrut sa se omoare. Nu a fost prima data. Abia am reusit sa il ducem in casa. Eu lucrez si nu pot sta toata ziua cu ochii pe el", spune Eva Baba.
Imediat dupa ce a devenit proprietara, familia a facut un imprumut la banca. Cu suma de 150 de milioane de lei au zugravit, au consolidat casa, au vopsit-o cu rosu. In final, si-au pus termopane pentru a diminua senzatia ca trenurile care circula la intervale dese pe ruta Orastie-Timisoara trec pe la ei prin bucatarie.
Atunci cand a incercat sa nu mai fie dependenta - din punct de vedere energetic - de CFR, familiei i s-a cerut suma de 100 de milioane. Banii sunt necesari pentru montarea unor stalpi de inalta tensiune, deoarece locuinta se afla la o distanta de peste un kilometru de Orastie. De altfel, in aceeasi situatie se afla si celelalte familii ramase fara curent.
In timp ce ieseam din gradina in care familia Baba isi amenajase o mica terasa, cu scaune si o masa alba din plastic, ornata cu pitici de gradina, Alexandru Baba m-a prins pentru ultima oara de mana. "Acum ii soare mult, cred, si te zaresc putin. Daca vorbesti si ne ajuti, o sa dau o masa mare in gradina. Aduc io de toate, numai sa se rezolve odata."


"Io sunt aproape complet orb. M-am pus pe liniile de cale ferata. Sa se termine odata. Ne-am bucurat cand am putut in sfarsit cumpara, dar durerea a fost la fel de mare cand ne-au taiat curentul. Fara sa ne anunte. Noi mai bine nu mancam decat sa nu platim facturile."
Alexandru Baba

Transparenta

>> CFR Timisoara
nu a depus bilanTul contabil

Multe gari mici (cele din sate) au ramas, de asemenea, fara curent electric. Pentru a putea totusi functiona, unele au obtinut electricitate dupa ce au legat un transformator la sursa de curent care asigura circulatia trenurilor.
Intre Orastie si Timisoara - in cantoanele si anexele care au apartinut sau apartin CFR - traiesc probabil peste 100 de familii. Numarul exact nu este cunoscut, pentru ca ne-a fost imposibil sa intram in legatura cu Enel Electrica Banat.
De asemenea, Ministerul Transporturilor nu a dat curs cererii noastre, formulata in scris, de a-si exprima un punct de vedere referitor la acest caz. Le-am solicitat sa ne precizeze numarul exact al persoanelor ramase fara curent, care va fi modalitatea de despagubire a acestora si ce a facut CFR-ul cu banii pe care oamenii i-au platit pentru a beneficia de electricitate.
Drama celor 13 familii din zona Orastie se regaseste, foarte probabil, in alte cantoane ale CFR insirate pana in vestul tarii. Pe de alta parte, Sucursala Regionala de Cai Ferate Timisoara - potrivit Ministerului de Finante - nu a depus nici o declaratie privind obligatiile la plata in perioada 1 decembrie 2003 - 31 decembrie 2006.
La mijlocul acestei luni Electrica a anuntat ca a pus sub sechestru asigurator cladirile anexe, garile, sediile, birourile regionalelor CFR, mijloacele de interventie ale CFR. Cauza o reprezinta datoriile pe care CFR le are catre Electrica si care se cifreaza la suma de 550 milioane de lei. Pentru a rezolva aceasta situatie, ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, a cerut Guvernului acordarea unei subventii de 450 milioane de lei catre CFR Calatori.


Despre autor:

Romania Libera

Sursa: Romania Libera


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.

9AM recomanda:

Vrei sa fii la curent cu cele mai importante stiri?
Urmareste-ne si pe Facebook

TI-A PLACUT ACEST ARTICOL?

Aboneaza-te la 9AM pentru a primi articole similare.

Sau
Aboneaza-te prin