Preturile carburantilor au avut in acest an o crestere mai lenta ca urmare a faptului ca accizele nu s-au modificat, iar in aceste conditii ele au fost influentate doar de cotatiile internationale ale titeiului. Accizele au continuat insa sa aduca to
Preturile carburantilor au avut in acest an o crestere mai lenta ca urmare a faptului ca accizele nu s-au modificat, iar in aceste conditii ele au fost influentate doar de cotatiile internationale ale titeiului. Accizele au continuat insa sa aduca tot mai multi bani statului, in buzunarul caruia intra, sub forma de taxe si impozite, aproximativ 70% din pretul unui litru de carburant.
Fie ca este vorba despre accize sau de TVA, ambele reprezinta surse foarte importante pentru veniturile bugetare. In prezent, din pretul unui litru de carburant, circa 40% reprezinta acciza, pretul la poarta rafinariei inseamna intre 35 si maximum 40%, taxa pe valoarea adaugata 19%, la care se mai adauga fondul special de un cent/l pentru acoperirea datoriilor fostei Companii Romane de Petrol si marja de profit a companiilor petroliere (intre 2-3%). Daca vorbim despre accize, statul a avut foarte mult de castigat in acest an pentru ca, potrivit unei directive europene care se aplica tarilor din afara euro, ele se calculeaza o data pe an si iau in calcul cotatia euro din prima zi a lunii octombrie a anului 2006. Cum atunci euro era cotat la peste 3,5334 lei, iar acum este sub 3,3 lei, banii platiti in plus s-au dus automat la buget. Impotriva acestui mod de calcul s-a declarat la inceputul acestei saptamani si ministrul Economiei si Finantelor, dar el spune ca nu poate sa modifice situatia pentru ca este vorba de o directiva europeana. "Este nepotrivit ca acciza valabila in 2007 sa fie calculata la cursul euro din prima zi a lunii octombrie 2006", a declarat Vosganian. Pe de alta parte, modul de calcul al accizei a influentat de doua ori pretul carburantilor, pentru ca TVA se aplica asupra unei sume compuse din pretul de rafinare, taxa de un cent pe litru si acciza. In prezent, la benzina cu plumb acciza este de 419,5 euro/1.000 litri, la benzina fara plumb de 327 euro/1.000 de litri, iar la motorina de 260 de euro.
Aceste valori ne plaseaza destul de aproape de nivelul minim din UE, in cazul benzinei cu plumb, pentru restul carburantilor accizele urmand sa fie ajustate ceva mai mult. Modul de ajustare a accizelor s-ar putea schimba insa in curand avand in vedere ca UE intentioneaza sa unifice la nivelul tuturor statelor membre accizele la benzina si carburanti. Potrivit reprezentantilor MEF, introducerea accizei unice va duce la scaderea cu sapte euro pe tona pentru toti combustibilii care contin un procent de 2% de biocarburant, dar acest lucru va avea un efect nesemnificativ asupra pretului la pompa.


Despre autor:

Romania Libera

Sursa: Romania Libera


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.