Mai putina scoala si... mai multe vicii. Romanii au cheltuit anul trecut de sapte ori mai mult pe alcool si tigari decat au dat pe educatie. Economie am facut si la cultura sau sanatate. Romanii dau cei mai multi bani pe alimente si bauturi nealcoolice - peste 42% din cheltuielile lunare. Alcoolul si tigarile sunt insa si ele importante - au reprezentat 6% din cheltuielile lunare ale romanilor in 2006. Potrivit datelor Institutului de Statistica, o familie de doua-trei persoane a cumparat anul trecut bautura si tutun in valoare de 60 de lei pe luna. Asta in conditiile in care pentru educatie a dat mai putin de 1% din totalul cheltuielilor - adica 10 lei, iar pentru recreere, cultura sau sanatate, sub 5 procente, ceea ce inseamna mai putin de 50 de lei.
Painea si produsele de franzelarie absorb, in medie, 15,7 la suta din totalul cheltuielilor romanilor pentru cumpararea de alimente si bauturi, potrivit anchetei bugetelor de familie realizata de Institutul National de Statistica (INS). O pondere importanta o detin si cheltuielile pentru cumpararea de carne si preparate din carne - 25,9 la suta, lapte, branzeturi si oua - 14,4 la suta.
Pentru marfuri nealimentare, romanii au alocat, in trimestrul IV 2006, in medie, 320 lei lunar pe gospodarie, respectiv 109 lei pe persoana.
Din totalul cheltuielilor pentru servicii, cele legate de locuinta (energie, gaze, apa,canalizare, salubritate) au reprezentat 47,8 la suta din total.
Cheltuielile pentru telefonie ocupa locul secund, cu un volum lunar de 49 lei si o pondere de 20,5 la suta in totalul cheltuielilor pentru plata se rviciilor.
Sanatatea si educatia au detinut o pondere relativ scazuta in totalul serviciilor platite, respectiv 2,8 la suta pentru sanatate si 3,5 la suta pentru educatie.
Pe de alta parte, cheltuielile pentru investitii, asa cum se regasesc ele in datele Institutului National de Statistica, arata ca in Romania nivelul economisirii este la un nivel extrem de scazut. La finele anului 2004, ponderea investitiilor din totalul cheltuielilor dintr-o gospodarie reprezenta doar 1,1% din totalul cheltuielilor intreprinse.