Jocul spinos al ideilor (I)

Catalogata drept "teatru de idei", piesa lui Camil Petrescu, "Jocul ielelor", este tratata astazi, de regizorul Claudiu Goga cu evidenta intentie de a o "umaniza". Interpretarea actuala a cautat sa imbrace scrie
Jocul spinos al ideilor (I)

Catalogata drept "teatru de idei", piesa lui Camil Petrescu, "Jocul ielelor", este tratata astazi, de regizorul Claudiu Goga cu evidenta intentie de a o "umaniza". Interpretarea actuala a cautat sa imbrace scrierea intr-o haina emotionala, dar drumul realizarii teatrale a fost spinos pentru ca textul se opune adeseori, unei astfel de viziuni.
Lupt pentru ideea de justitie absoluta (...) Asezi partidul in fata dreptatii! Dreptatea este absoluta".

Gelu Ruscanu

Imi imaginez ca se mai studiaza in scoala opera lui Camil Petre-scu, "spirit enciclopedic", "o mare individualitate", cum il numea Tudor Arghezi, iar spectacolul va starni interesul tinerilor. In afara romanelor, eseurilor, studiilor filosofice, poeziei, teatrul este punct important al operei scriitorului. "Jocul ielelor", piesa inceputa in 1916, a trecut prin mai multe variante pana la editia definitiva din 1946, poate si pentru ca personajul central, Gelu Ruscanu, e inspirat si din fragmente ale biografiei scriitorului, din credinta sa intima in necesitatea cautarii adevarului, motiv predominant al scrierilor sale. Camil Petrescu si-a ales metaforic titlul "Jocul ielelor", acestea fiind considerate in popor zane ale padurii ce ademenesc trecatorii si le tulbura judecata. Gelu Ruscanu "vede idei", iar "jocul ielelor" devine astfel un joc riscant al ideilor pentru care el pledeaza ardent, sustinand justitia absoluta, dar si iubirea absoluta. "Jocul ielelor" a fost incadrata drept o piesa reprezentativa a "teatrului de idei". Prizonier al ideilor categorice, absolute si al valorilor, Gelu Ruscanu va fi infrant insa, nevoit sa aleaga sinuciderea pentru ca idealurile sale sunt neintelese. Lupta ideilor pe care se bazeaza substantial constructul dramatic, este o piatra de incercare pentru orice regizor ce se apropie de aceasta piesa, mai ales pentru cel care traieste in realitatea controversata a zilelor noastre. Regizorul Claudiu Goga a incercat varianta "umanizarii" textului, tratarii sale ca o poveste dramatica despre iubire, ura, manipulare, tradare. A apropiat piesa, in sensul bun, de emotia telenovelei, atat cat textul i-a permis, neoperand adaptari socante. Numai ca piesa este construita in principal pe lupta de idei, mai mult sau mai putin argumentate prin tipologia, psihologia personajelor.
In ciuda "varstei" sale, piesa are multe asemanari cu lumea zilelor noastre. Gelu Ruscanu este un jurnalist, director al ziarului de stanga "Dreptatea sociala", implicat in curentul social-democrat, ce lupta impotriva coruptiei tolerate de justitie. Desigur ca dupa experienta comunista a romanilor, se creeaza, adeseori, o confuzie prin replicile "tovarasilor" lui Gelu care vor sa-si salveze de la inchisoare "tovarasul", pe Petre Boruga, intre socialismul anilor '20 si comunism. Confuzia defavorizeaza spectacolul, iar regia putea atenua acest efect negativ. Dar manipularea presei de catre politicieni, interventiile lor in actiunea lui Gelu Ruscanu de a face public trecutul ministrului de Justitie, serban Saru Sinesti, acuzandu-l de crima, si coruptia, santajul politic, au corespondenta in contemporaneitate. Regizorul le-a speculat cu subtilitate si s-a ferit de o actualizare grosolana, cum intalnim adeseori in cazul reprezentarii unor texte "clasice". A folosit inspirat proiectii cu imaginile ziarelor preocupate de cazul Sinesti, fara ostentatie. Claudiu Goga prin viziunea sa regizorala a vrut sa apropie piesa de intelegerea publicului de astazi, sa implice emotional spectatorul in intimitatea dezbaterilor de idei, si a ales ca spatiu de reprezentare Sala Atelier a Nationalului bucurestean. O initiativa apreciabila, dar necondusa coerent pana la capat, prin adaptarea interpretarii actorilor la noile conditii de joc. Distanta dintre public si actori este mica, iar orice exagerare vocala si gestuala a acestora afecteaza credibilitatea interpretarii. Unii actori, in unele momente, uita de conditiile spatiului de joc, ca publicul le este in imediata lor apropiere si apeleaza la exagerari.
Regizorul si-a dorit ca imaginea teatrala a dramei lui Gelu Ruscanu sa sugereze prinderea sa intr-o capcana, intr-o cusca metalica pe care ideile nu o pot penetra. Decorul lui stefan Caragiu, minimalist, vrea sa sustina aceasta intentie, este functional prin usoara manevrare a celor patru module alcatuite din elemente de mobilier pentru indicarea spatiilor de joc diverse, iar fundalul cenusiu, din panouri aparent metalice prin usile sale, serveste patrunderii personajelor in universul lui Gelu. Decorul da totusi, o nota terna atmosferei reprezentatiei, chiar daca sunt elegante, costumele Lilianei Cenean, precis desenate in conformitate cu rostul personajelor. De asemenea, regizorul isi sustine viziunea si prin accente sonore datorate muzicii rafinat compuse de George Marcu. Lucrata fiind minutios fiecare secventa, in care intervin si taceri mobilate doar prin gesturile si expresia actorilor, ce vor sa sporeasca tensiunea dramatica a atmosferei, spectacolul sufera insa, de un timp lung de reprezentare, trei ceasuri fara cateva minute, fara necesara pauza de respiro pentru spectatori.
"Jocul ielelor" este un spectacol care are sansa de a atrage publicul si pentru ca viziunea regizorala, insista pe povestea nefericitei iubiri a lui Gelu Ruscanu pentru Maria, sotia lui serban Saru Sinesti, ministrul de Justitie incriminat de "Dreptatea sociala". Regizorul se apropie astfel si de importanta femeilor in scrierile lui Camil Petrescu. Fortat tratata scenic ramane, totusi, aparitia Norei, prin machiajul atribuit personajului, cat si prin schimbarea brusca de comportament a lui Gelu Ruscanu, care ajunge a face dragoste cu aceasta femeie, candva iubita tatalui sau, pe o masa de machiaj. Regizorul rupe astfel, consecventa viziunii sale si prin aceasta scena unde abordeaza un alt stil de expresie.
Despre jocul actorilor vom relata in numarul viitor. zz Spectacolele saptamanii (7 - 13 iunie)
zz TEATRUL NATIONAL DE OPERETa "ION DACIAN" (Bd. Balcescu nr. 2, tel. 313.63.48, 314.11.87) Sala TNOID Broadway - Bucuresti: joi, 7, ora 19.30 Rosu si negru: duminica, 10, ora 19.30 Sala MAI Voievodul tiganilor: sambata, 9, ora 18.00.
COST BILET: 5.00 RON, copii si 7.00 - 13.50 RON, adulti.
zz TEATRUL NATIONAL "I.L. CARAGIALE" (Bd. Balcescu nr. 2, tel. 314.71.71) Sala Mare (fosta Ion Luca Caragiale) Chicago: sambata, 9, ora 18.30 Take, Ianke si Cadir: duminica, 10, ora 19.00 Sala Amfiteatru (fosta Liviu Rebreanu) Viata mea sexuala: joi, 7, ora 19.00 Sambata, duminica, luni: vineri, 8, duminica, 10, ora 19.00 Sala 99 (fosta Marin Sorescu) Rendez vous: duminica, 10, ora 19.00.
COST BILET: 5.25 - 79.00 RON.
Atentie! Teatrul National "I.L. Caragiale" anunta ca accesul in sala de spectacol nu este admis dupa ora de incepere a reprezentatiei. Rugam spectatorii sa ajunga la timp pentru a se evita situatiile neplacute. Va multumim!
zz TEATRUL "L.S. BULANDRA" Sala Izvor (str. Schitu Magureanu nr. 1, tel. 314.75.46) Cafeneaua: joi, 7, sambata, 9, ora 19.00 Sorry: duminica, 10, ora 19.00 Henric al IV-lea: miercuri, 13, ora 19.00 Sala Toma Caragiu (str. J.L. Calderon nr. 76 A, tel. 212.05.27) Crima si pedeapsa: sambata, 9, duminica, 10, ora 18.30.
COST BILET: 8.40 - 15.75 RON.
zz TEATRUL ODEON (Calea Victoriei nr. 40, tel. 314.72.34) Sunt propria mea sotie: joi, 7, ora 19.00 Veronika se hotaraste sa moara: vineri, 8, ora 19.00 Agnes, aleasa lui Dumnezeu: sambata, 9, ora 19.00 Aventurile lui Habarnam: duminica, 10 , ora ora 11.00 Ionesco - Cinci piese scurte: duminica, 10, ora 19.00.
COST BILET: 6.30 - 12.60 RON.
zz TEATRUL EVREIESC DE STAT (str. Dr. Iuliu Barasch nr. 15, tel. 323.45.30) Foc in Calea vacaresti: sambata, 9, ora 11.00 Carre de asi... cu valet: duminica, 10, ora 11.00.
COST BILET: 4.20 - 12.60 RON.
zz TEATRUL MIC (str. Constantin Mille nr. 16, tel. 314.70.81) Colonia ingerilor: vineri, 8, duminica, 10, ora 19.00 Teatrul Foarte Mic Coolori: joi, 7, ora 19.00 Sado-maso blues bar: vineri, 8, sambata, 9, miercuri, 13, ora 20.30 Spectacole prezentate de Universitatea "Spiru Haret" - Mostenirea: luni, 11, ora 19.30, miercuri, 13, ora 19.30 Cantareata cheala: marti, 12, ora 19.30
COST BILET: 9.00 - 20.00 RON.
zz TEATRUL DE COMEDIE (str. Sf. Dumitru nr. 2, tel. 315.91.37) Sala Mare Marlene: duminica, 10, ora 19.00 Sala Studio Vine barza!!!: joi, 7, ora 19.30 Poiana boilor: vineri, 8, ora 19.30 Soare pentru doi: sambata, 9, ora 19.30.
COST BILET: 8.40 - 20.00 RON.
zz TEATRUL "ION CREANGa" (str. Piata Amzei nr. 13, tel. 317.85.90) Fat Frumos, Ileana Cosanzeana si Gheonoaia: joi, 7, ora 10.00 De-as fi Scufita Rosie: vineri, 8, ora 10.00 Harap-Alb: sambata, 9, ora 11.00 Tigrisorul caruia ii placeau clatitele: duminica, 10, ora 11.00.
COST BILET copii: 6.30 RON, adulti: 8.40 RON, grupuri organizate: 4.20 RON.
zz TEATRUL EXCELSIOR (str. Macedonski nr. 8, tel. 315.97.36) Palatul Copiilor Cocoselul neascultator: joi, 7, ora 10.00 Tetrul Foarte Mic Inima de piatra: duminica, 10, ora 11.00.
COST BILET: 4.00 RON.
zz TEATRUL ACT (Calea Victoriei nr. 126, tel. 310.31.03) Demonul rosu: joi, 7, ora 19.00 Afterplay: vineri, 8, ora 19.00 Orasul: sambata, 9, ora 19.00 Spectacol interzis persoanelor sub 16 ani - Capra sau Cine e Silvia?: duminica, 10, ora 19.00 American Buffalo: marti, 12, ora 19.00.
COST BILET: 8.00 - 25.00 RON.
zz TEATRUL LUNI - TEATRU DE CONSUM (Calea Victoriei nr. 120, tel. 314.57.51) Antigone: joi, 7, vineri, 8, ora 20.00 Oase pentru Otto: luni, 11, ora 20.00 Sta sa ploua: marti, 12, ora 21.00 Efectul de seara: miercuri, 13, ora 17.30 Club Green Hours Jazz Cafe - 2 x Concert "Apolodor": duminica, 10, orele 16.00 si 19.00.
Se solicita o consumatie de minimum 12.00 RON pentru fiecare eveniment.
zz STUDIOUL CASANDRA (str. Franceza nr. 9, tel. 315.69.75, 310.35.74) Trilogie belgradeana: joi, 7, ora 19.30 Oameni si soareci: vineri, 8, ora 19.00 Amalia respira adanc: sambata, 9, ora 11.00 Port: sambata, 9, ora 19.00 Teatru sport: duminica, 10, ora 16.00 Caragiale - Incepem!: duminica, 10, ora 20.00 Mind control: luni, 11, ora 19.00 Blocaj uman pe strada 8: marti 12, ora 19.00 Fotografii explicite: miercuri, 13, ora 19.00.
Intrarea libera, in limita locurilor disponibile.
zz CIRCUL "GLOBUS" (str. Aleea Circului nr. 15, tel. 210.41.95, 210.24.19)
Elfii contraataca: sambata, 9, ora 15.00, duminica, 10, orele 15.00 si 18.30.
Cost bilet: loja I - 50.00 RON, loja II - 45.00 RON, loja III - 40.00 RON, stal I - 25.00 RON, stal II - 20.00 RON, stal III - 17.00 RON. In cursul saptamanii, la matinee, pentru grupurile organizate, pretul biletului este 10.00 RON. Pentru informatii suplimentare sunati la tel. 210.41.95 sau 210.24.19. Pentru grupuri organizate: 210.42.95 sau 210.48.99 (birou organizare spectacole) sau 210.49.98 (casa de bilete).


Despre autor:

Romania Libera

Sursa: Romania Libera


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.