De la 1 ianuarie 2007, teoretic, dar doar teoretic, am intrat in Uniunea Europeana. Si incet, incet va trebui sa ne schimbam obiceiurile, naravurile, sa ne adaptam vietii din vest, din toate punctele de vedere, ceea ce e foarte greu. Vrem sa avem drumuri europene, noi n-avem nici ulite cat de cat practicabile. N-avem autostrazi, de fapt avem una, Bucuresti-Pitesti, dar pe care am primit-o mostenire din epoca de aur. In loc sa facem trei autostrazi, am reparat-o de trei ori pe aceeasi, si tot prapadita e. La fiecare sfarsit de saptamana, o adevarata aventura nu este sa te duci la munte, sa faci catarari sau la mare, sa faci surfing. Adevarata aventura este sa reusesti sa iesi din Bucuresti si sa ajungi la destinatie. Cauzele sunt multe, de la traficul supraaglomerat si soselele patriei pe care nici doua carute n-au loc una langa alta si nu se pot depasi , pana la vesnicul santier, in care se repara de zor la strazi si... tot pline de gropi sunt. In schimb, ne laudam ca avem un drum national la nivel european, o asa-zisa autostrada Bucuresti-Brasov, de pe care mai ai un pic si decolezi, avand in vedere ca acest drum face exceptie de la regula si pe care se circula, nu cu 50 km/h, ci cu 70. Desi viata ar trebui sa aiba prioritate, soferii romani invata destul de greu si nu se tem decat de amenzi. Despre asta si despre multe alte aspecte... rutiere, ne-am adresat
Sefului Politiei Rutiere Romane,
comisarul Dumitru Jianu.

- Domnule Jianu, a inceput sezonul estival si circulatia devine tot mai sufocanta pe drumurile nationale. Ce masuri a luat Politia Rutiera?
- In aceasta chestiune avem doua directii mari de actiune. Suplimentam numarul politistilor de pe traseu si intarim dispozitivele aflate pe Litoral. In afara de faptul ca am intrat in sezonul estival, mai avem si turismul de week-end, al celor care prefera muntele si, prin urmare, am sporit si numarul celor de pe DN1. In acest sens, le-am recomandat tuturor sefilor de directii rutiere din tara sa aiba un dispozitiv intarit in week-end-uri. Colaboram, de asemenea, cu colegii de la Siguranta si Ordine Publica, precum si cu Unitatea Speciala de Aviatie, care va survola cu elicopterele toate aceste trasee. Un astfel de elicopter va supraveghea judetul Constanta, pe toata perioada estivala.
- Cei care folosesc DN1 ar putea spune ca sunt norocosi, pentru ca beneficiaza de o exceptie de la lege - viteza de 70km/h in localitati. De ce aceasta discriminare fata de alte drumuri nationale, poate la fel de aglomerate?
- Limita de viteza impusa autoturismelor care circula pe tronsonul Bucuresti-Brasov, in localitati, a fost marita, de la 50 la 70 de kilometri la ora, pentru ca respectivul drum este supravegheat de videocamere. E mai greu sa faci vreo prostie cand sta cineva cu ochii pe tine. Oamenii respecta limita de viteza pentru ca sunt camerele de supraveghere, astfel riscul de accidente rutiere este redus. Asa am putut creste limita de viteza de la 50 la 70km/h in localitati, desi legea spune ca viteza este de 50. Autostrada Bucuresti-Brasov este o exceptie, riscul este mai scazut, se poate circula mai repede.
- Si totusi, e o exceptie...


- Vedeti dumneavoastra, la inceputul anului am dat o dispozitie ca, alaturi de Compania Nationala de Drumuri si Autostrazi, Consiile Judetene si reprezentantii nostri in teritoriu sa identificam acele trasee unde putem sa crestem limita de viteza. Pentru asta, bineinteles, este necesar sa reevaluam toate drumurile nationale. Noi avem o problema si asta se cheama satul linear. Toti si-au facut casele pe marginea drumului.
- Sa luam, spre exemplu, Drumul National 2, mai precis Bucuresti- Iasi...
- Este un drum foarte larg, dar cand intri intr-o localitate nu exista, asa cum gasesti oriunde in strainatate, o amenajare a soselei care sa te faca sa reduci viteza. De aceea, toate localitatile vor fi inventariate si se vor identifica zonele unde se poate creste viteza. Dar mai sunt multe de facut si, bineinteles, totul costa foarte mult. Un simplu indicator ajunge la vreo 130 de lei. Soferii trebuie educati in privinta vitezei. Exista un compromis. Daca vrei sa mergi tare, creste si riscul de accidente. DN2 este un drum de mare viteza. Ati vazut ca foarte multe vip-uri si-au pierdut carnetul pe acest traseu; drumul fiind foarte larg si mai putin circulat, au tendinta sa apese mai mult pe acceleratie. Din aceasta cauza, vom introduce, asa cum este si pe autostrada, acea bariera fixa, pentru ca depasirile sunt cele mai frecvente cauze de accidente.
- Ce le cereti imperativ soferilor?
- Sa poarte centura de siguranta, ea le poate salva viata. Centura este si o dovada de civilizatie si 98% din accidentele grave se datoreza lipsei acesteia. Siguranta rutiera este parte a comportamentul nostru. Dar, din pacate, oamenii nu se tem decat de amenzi.
- Domnule comisar-sef, punctati principalele avantaje ale noului Cod Rutier... Cu ce e mai bun decat precedentul?
- In primul rand, are acest sistem de puncte, care il determina pe sofer sa respecte toate normele de circulatie. Apoi, si revin din nou la centura de siguranta, pana anul acesta, doar 31% dintre soferi purtau centura. Acum, obligativitatea a crescut procentul la 81% si a salvat vieti. Spre exemplu, anul trecut am avut 108 accidente grave pe DN1 si 68 de morti. Anul acesta avem, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, 81 de accidente grave, iar numarul de morti s-a redus la 42.
- Mai exista plan de amenzi?
- Nu exista si n-a existat niciodata.