Cand eram adolescent (ce mult e de atunci) si ma plimbam prin Parcul Carol, pe locul unde este acum controversatul mausoleu, se afla "Mormantul Soldatului Necunoscut", iar in fata, putin mai jos, se insirau copii ale placilor "Columnei lui Traian". Astazi, dupa ce in 1943 a fost adusa si o copie a bazei monumentului, frumusetea Columnei si asezarea coerenta a placilor pot fi admirate si studiate la Muzeul de Istorie Nationala, din fosta cladire a Postei. Dar adevarata maretie a faimosului monument ti se arata inaintea ochilor, in toata splendoarea sa, numai la Roma.
Menit sa aminteasca romanilor despre cea mai importanta victorie a lor, asa cum reiese din documentele Senatului acelui timp, impresionanta constructie a fost ridicata pentru eternitate, integra et incorrupta dum mundus durat. Numerosi oameni de stiinta au opinat ca monumentul este un incontestabil "certificat de nastere al poporului roman".
Deoarece platourile orasului "celor 7 coline" erau ocupate de forurile lui Cezar, Octavian August si Vespasian, pentru forul imperial ulpian a fost nivelata o colina. Aici, intre o biblioteca pentru carti in limba greaca si una pentru cele latinesti, a fost inaltata Columna, masurand 40 de metri, la fel cat masura si colina.
Monumentul reda ca intr-un film, fotograma cu fotograma, desfasurarea cronologica a celor doua campanii ale imparatului Traian impotriva dacilor. Prima, reprodusa in partea superioara a Columnei, s-a desfasurat intre anii 101-102 (d.Cr.) si s-a incheiat mai mult printr-un armistitiu, nu prea respectat de catre daci. Sub aceasta este prezentata cea de-a doua campanie, din anii 105-106, care, dupa batalia de la Tapae si cucerirea Sarmisegetuzei, a dus la transformarea Daciei in colonie romana. Basoreliefurile Columnei infatiseaza, cu mare minutiozitate, etapa cu etapa, scene ale acestor lupte. Nu lipseste nici scena soliei de pace, pe care Decebal i-a trimis-o imparatului. Si este interesant ca respectiva convorbire se desfasoara fara interpret, ceea ce a dus la ipoteza ca limba dacilor, si a tracilor in general, era foarte asemanatoare cu latina.
Cu toate ca intregul ansamblu a fost conceput, probabil, de Apolodor din Damasc, basoreliefurile au fost realizate de mai multi sculptori. S-au folosit 18 blocuri de marmura de Cararra, cantarind fiecare 40 de tone, pentru a se sculpta 155 de scene si 2500 de figuri. Chipul lui Traian apare de 59 de ori. Este infatisat si cel al lui Decebal, inclusiv scena sinuciderii lui, pentru a nu cadea prizonier. Capul nobil al viteazului rege a fost adus la Roma, ca Senatul sa fie convins de victorie. Serbarile care au urmat cuceririi bogatului pamant al Daciei au durat 123 de zile, atat de importanta a fost aceasta biruinta. Basoreliefurile erau colorate, desi noua, astazi, ni se par mai frumoase in dalba lor stralucire.
Daca pe Columna legionarii romani sunt sculptati uniform, de parca ar avea cu totii unul si acelasi chip, pentru daci, indiferent daca sunt comati sau tarabostes, artistii s-au straduit sa le dea, fiecaruia, o individualitate. Costumele lor sunt redate cu mare amanuntime, iar asemanarea cu straiele traditionale ale taranilor romani sunt izbitoare. Spre sfarsitul secolului XIX, Badea Cartan, un cioban autodidact din Cartisoara (jud. Harghita), s-a dus pe jos pana la Roma, numai pentru a vedea Columna si a asezat la baza ei un saculet cu grau de acasa. Apoi, obosit, s-a culcat la umbra coloanei si a adormit. A doua zi, ziarele italiene publicau cu litere mari ca un dac a coborat de pe Columna. Intr-atat era de asemanator portul lui cu al celor de pe monument. In varf, acesta avea statuia din bronz aurit a imparatului Traian. Cazand, ea a fost inlocuita cu statuia Sfantului Petru, in anul 1590, de catre Papa Sixtus V.
In timpul Evului Mediu statuia imparatului a disparut, ca si caseta de aur care continea cenusa suveranului si care fusese ingropata la baza monumentului. La fel au disparut cartea lui Traian si cea a lui Criton, medicul imparatului, care descriau razboiul daco-roman. A ramas in schimb Columna, cel mai autentic, mai impunator si mai frumos document istoric al antichitatii romane.