Carburantii traditionali pentru vehicule - precum benzina sau motorina - reprezinta in zilele noastre una dintre cele mai importante surse ale nedoritei incalziri globale. Efectele acestui fenomen precum secetele, alunecarile de teren sau incendiile
Carburantii traditionali pentru vehicule - precum benzina sau motorina - reprezinta in zilele noastre una dintre cele mai importante surse ale nedoritei incalziri globale. Efectele acestui fenomen precum secetele, alunecarile de teren sau incendiile au facut ca cercetarile din acest doemniu sa ia tot mai mult amploare in ultima vreme. Astfel dezolvoltarea unor combustibili alternativi a devenit iminenta si cu toate acestea, aparitia masinilor care ruleaza pe baza de... etanol, de exemplu, o sursa mult mai putin poluanta decat combustibilii clasici, este inca mult asteptata si pe piata comerciala. Sustinute de catre lumea intreaga, de la cultivatorii de porumb pana la presedintii marilor state, de la producatorii din industria auto pana la simplii cercetatori, cu totii inteleg ca este momentul unei schimbari de atitudine, de strategie, de actiune. Aceste masinarii ale viitorului reprezinta un mijloc sigur si de a reduce dependenta statelor pentru resursele de petrol straine. Un studiu recent al efectelor substitutiei benzinei cu etanolul arata si o parte mai putin buna a acesteia: producerea mult mai multor boli si o posibila crestere a ratei mortalitatii. Mark Jacobson, chimist la Universitatea din Stanford, s-a intrebat ce s-ar intampla cu poluarea daca in 2020 toate masinile care folosesc benzina ar fi inlocuite cu cele care ar folosi etanol. Pentru a afla un raspuns el a creat un model computerizat care simula raspandirea in aer a poluantilor proveniti de la masinile care ar folosi un carburant format din 85% etanol si 15% gazolina. Modelul a fost creat luand in considerare conditiile atmosferice locale, deoarece vremea la nivel local influenteaza formarea poluantilor.

Rezultatele obtinute au fost socante
Poluantii care duc la aparitia cancerului ar fi mult redusi, insa nu acelasi lucru s-ar intampla si cu ozonul eliminat in atmosfera, gaz foarte daunator in special asmaticilor si batranilor, care duce la formarea smogului. De asemenea, nivelul asa numitor gaze reactive care, intrand in contact cu alte chimicale duc la aparitia ozonului, ar creste semnificativ. Dar efectele ar fi diferite in functie de zona geografica, deoarece in partea sud estica a lumii, produsele organice naturale din paduri neutralizeaza produsele organice emise, insa in partea de nord a SUA efectele ar fi dezastruoase. Prin acest studiu, Jacobsen a descoperit ca, in conditiile date, in 2020 numarul de morti din cauza ozonului ar creste cu 4%, iar numarul celor care s-ar confrunta cu probleme astmatice sau cu alte boli respiratorii ar creste si el. Cele mai grave efecte ar putea fi vizibile in Los Angeles, unde numarul mortilor ar creste cu 9%. Asadar, ce este de facut? Jacobson sugereaza ca ar trebui sa uitam de inlocuirea benzinei cu etanolul si, in schimb, sa dezvoltam industria producatoare de masini care ruleaza pe baza de hidrogen provenit din energia solara sau eoliana. Insa Daniel Kammen combate premisele de la care a plecat Jacobson spunand ca sunt putine sanse ca in 2020 toate vehiculele sa functioneze 85% pe baza de etanol, concluzionand ca este mult mai probabil sa asistam la o mixtura generala a carburantilor. Si astfel, problema poluarii ramane inca nesolutionata! Ne aflam deci in fata unui nou compromis: vom salva mai intai oamenii sau planeta?


Despre autor:

Cronica Romana

Sursa: Cronica Romana


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.