Traian Basescu a lansat in urma cu ceva timp un dur atac la adresa oamenilor politici despre care a declarat ca elaboreaza legi pentru infractori. Seful statului a uitat insa ca acelasi lucru l-a facut chiar el pe vremea in care ocupa postul de minis
Traian Basescu a lansat in urma cu ceva timp un dur atac la adresa oamenilor politici despre care a declarat ca elaboreaza legi pentru infractori. Seful statului a uitat insa ca acelasi lucru l-a facut chiar el pe vremea in care ocupa postul de ministru al Transporturilor in guvernarea CDR. Ordonanta de urgenta nr. 12/1998 este o dovada in acest sens. Actul normativ promovat de fostul ministru Traian Basescu a stat la baza reorganizarii Societatii Nationale de Cai Ferate din Romania (SNCFR). Prin aceasta ordonanta, SNCFR a fost impartita in cinci companii. In realitate insa, actul normativ promovat de ministrul Basescu nu a servit decat unei megafraude de sute de milioane de euro. Asa cum vom arata in continuare mii de vagoane si locomotive din patrimoniul unei companii aparute dupa divizarea SNCFR au fost vandute la preturi subevaluate. Banii, sute de milioane de euro, au ajuns in conturile unor firme ale agreate de Ministerul Transporturilor. Toate acestea au avut loc in timpul mandatului lui Traian Basescu. Practic, seful statului este autorul uneia dintre cele mai mari fraude din istoria postdecembrista. Desi acest caz este extrem de bine cunoscut de procurori, nici pana in momentul de fata adevaratii vinovati nu au fost trasi la raspundere. Exista si o explicatie pentru acest lucru: in cazul in care s-ar declansa o ancheta, printre persoanele care ar trebui sa dea cu subsemnatul in fata procurorilor ar fi si Traian Basescu. Cel care a legalizat un furt de sute de milioane de euro.
In anul 1998, ministrul de atunci al Transporturilor, Traian Basescu, a stat la baza promovarii ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 12/1998. Actualul presedinte a invocat, la acea data, faptul ca doreste o politica moderna de dezvoltare si de "rentabilizare a activitatii SNCFR". Iar actul normativ tocmai acest lucru trebuia sa faca. In acest sens, potrivit prevederilor Ordonantei de Urgenta nr. 12/1998, SNCFR a fost divizata in cinci companii: CFR S.A., CFR Marfa S.A., CFR Calatori S.A., Societatea pentru Servicii de Management Feroviar (SMF) SA si Societatea de Administrare a Activelor Feroviare (SAAF) S.A. Acesta a fost inceputul uneia dintre cele mai mari fraude de dupa 1989. Statul a fost prejudiciat cu mii de miliarde de lei vechi din cauza unui act normativ gandit si pus in aplicare de actualul presedinte Traian Basescu.
Modul de operare
Ordonanta de urgenta nr. 12/1998 prevede la articolul 43 ca "SAAF are ca obiect de activitate administrarea excedentului de active rezultat din divizarea SNCFR". In realitate insa, "excedentul de active" nu reprezinta altceva decat o simpla formula de a acoperi o megaescrocherie. Modul de a actiona a fost cat se poate de simplu. SNCFR a fost impartit in cinci companii. La fel si patrimoniul. La finalul operatiunii de divizare a fost lasat deoparte un rest din respectivul patrimoniu numit apoi "excedent de active". Cateva mii de vagoane si de locomotive. Menite sa aduca bani anumitor persoane si firme agreate. Ceea ce s-a intamplat. De altfel, acesta a si fost motivul pentru care Traian Basescu a decis infiintarea SAAF.
Menirea SAAF
Daca e sa ne luam strict dupa ceea ce este stipulat in ordonanta nr. 12/1998 Societatea de Administrare a Activelor Feroviare, companie rezultata in urma divizarii SNCFR elaborata de actualul presedinte, avea menirea de a valorifica activele CFR care nu mai erau necesare celorlalte patru societati. In fapt, era vorba despre vagoanele de marfa, vagoanele de calatori si locomotivele care isi traisera traiul si urmau sa ia calea topitoriilor. Astfel, SAAF a preluat in principal vagoanele si locomotivele uzate, precum si pe cele ramase pe dinafara dupa constituirea patrimoniului CFR Marfa si CFR Calatori. Vagoane si locomotive care trebuiau apoi valorificate.
Numai ca in realitate SAAF, despre care deputatul PSD Valeriu Zgonea spunea ca "a fost o inventie a lui Traian Basescu menita sa produca bani negri si gauri albe", a fost de-a lungul timpului, inclusiv in perioada mandatului ministerial al actualului sef al statului, o adevarata sursa de venituri. Nu pentru bugetul statului, ci pentru anumite firme si personaje agreate de cei care s-au aflat la conducerea Ministerului Transporturilor. Printre care si Traian Basescu.
Mii de miliarde furate
Incepand cu anul 1998, SAAF a fost prejudiciata cu peste o mie de miliarde de lei. Timp in care nimeni nu a facut nimic pentru a opri acest jaf. Astfel, doar intre anii 1998 si 1999 de la capitalul social al societatii infiintate de Basescu au disparut 345 de miliarde de lei.
In toata aceasta perioada, actualul sef al statului, cel care astazi se lupta cu asa-zisele grupuri de interese, nu a schitat nici un gest pentru a stopa acest jaf. Un jaf determinat tocmai de ordonanta lui Traian Basescu, nr. 12/1998.
In aproape patru ani, mai exact din 1998 pana prin 2002, 40% din materialul rulant al fostei companii CFR a fost fie casat, fie reabilitat. Tunul a fost dat tocmai cu materialul rulant casat, pentru care s-a incasat cam 5% din suma pe care ar fi trebuit sa o ia Caile Ferate Romane. La SAAF au intrat, scriptic, 64.000 de vagoane (dintre care 62.500 vagoane de marfa), plus 1800 locomotive.
O parte din patrimoniul ajuns la Societatea de Administrare a Activelor Feroviare a fost vanduta ca fier vechi la a douazecea parte din pretul adevarat. In acelasi timp, o alta parte a fost vanduta tot ca fier vechi, desi in realitate vagoanele si locomotivele erau recuperabile. De altfel, firmele cumparatoare asta au si facut: le-au reabilitat si le-au revandut, cu profit bun.
In alta ordine de idei, grav este ca mii de vagoane au fost preluate de SAAF chiar daca acestea nu existau.
Vagoane vandute cu zece euro/tona
Cert este ca sute de milioane de dolari au ajuns in buzunarele anumitor firme si personaje agreate de cei aflati la conducerea Ministerului Transporturilor in perioada 1998-2002. In paralel, Societatea de Administrare a Activelor Feroviare a avut pierderi de mii de miliarde de lei vechi.
Conform unor surse din SAAF, in jur de cinci mii de vagoane au fost date pe preturi cu mult sub cel real. Pretul per tona pe piata internationala a fierului vechi, la acea data, era in jurul a doua sute de euro. Societatea inventata de Basescu a vandut vagoanele ca fier vechi cu zece euro/tona. Socotind o medie de 15 tone fier vechi rezultate din casarea unui vagon, vom avea 75.000 de tone vandute sub pret. La un rabat de 190 de euro pentru fiecare tona, rezulta un prejudiciu cauzat bugetului cailor ferate de 14.250.000 euro.
Numarul exact al vagoanelor si locomotivelor preluate de SAAF nu este cunoscut nici astazi. Afacerea ale carei baze au fost puse de Traian Basescu a intrat, conform unor surse ale ZIUA, si in atentia Directiei Nationale Anticoruptie. Deocamdata insa dosarul nu a fost finalizat. Si din cate se pare nici nu va fi in viitorul apropiat.
In mod normal, Curtea de Conturi a Romaniei ar trebui sa cerceteze cati bani negri au rezultat din fierul vechi vandut de catre SAAF. Din acele vagoane si locomotive considerate de fostul ministru al Transporturilor, Traian Basescu, ca fiind "inutile" pentru SNCFR.
Teapa si de la Necolaiciuc
Pe de alta parte, in 1999, cand ministru al Transporturilor era tot Traian Basescu, SAAF a pierdut un mare contract cu Iranul, din urma caruia a rezultat un prejudiciu de trei milioane de dolari. Principalii vinovati sunt fostii sefi ai Societatii de Administrare a Activelor Feroviare. Este vorba despre directorul general, Mircea Dinut, directorul tehnic, Mircea Vladuti, precum si un alt director general, Nicolai Cosma. Dintre toti s-a detasat insa celebrul Mihai Necolaiciuc, fost sef la CFR. Un personaj propulsat de Traian Basescu. Actualul sef al statului l-a numit pe Necolaiciuc la conducerea Regionalei C.F. Iasi, in octombrie 1998, pentru ca mai apoi, in anul 1999, sa fie pus in functia de director general al S.N.C.F.R. Omul promovat de Basescu s-a facut remarcat in foarte scurt timp prin prejudiciul imens adus statului roman. Sunt de notorietate preturile uriase platite de CFR in timpul mandatului Necolaiciuc diferitelor firme.
Urmarit international, protejatul Puterii
In prezent, Mihai Necolaicuc, care a prejudiciat statul roman cu aproape un miliard de euro, este de negasit. Dupa tepele date statului roman, fostul director al CFR a fugit din tara, chiar cu ajutorul autoritatilor. Mai precis cu sprijinul unuia dintre serviciile noastre secrete. De altfel, ZIUA a dezvaluit de curand faptul ca Mihai Necolaiciuc este monitorizat de unul dintre cele mai importante servicii secrete internationale. Care a stabilit ca desi figureaza pe lista celor mai cautate persoane, fostul director de la CFR isi desfasoara linistit afacerile in strainatate. Astfel, exista o singura posibilitate: aceea ca Necolaiciuc sa fie protejat de anumite persoane din actuala putere. Este de neinteles, cel putin la prima vedere, cum Politia, condusa de democratul Vasile Blaga, nu a facut nimic pentru a-l retine si aduce in tara pe fostul sef de la CFR. Mai ales ca, potrivit informatiilor pe care le detinem, acesta a intrat si iesit de mai multe ori in si din Romania, una dintre localitatile in care a fost recunoscut fiind comuna Pojorata din judetul Suceava, unde este tinut fiul acestuia. La fel de neinteles este si felul in care este instrumentat acest caz de procurorii aflati in subordinea ministrului Justitiei, Monica Macovei.
Filiera Bucsaru
Pe de alta parte, extrem de interesant este faptul ca multi oameni de afaceri care au primit din partea CFR contracte de miliarde cu nemiluita graviteaza in jurul Partidului Democrat. Unul dintre ei este Dumitru Bucsaru. Personajul pentru care, asa cum ZIUA a dezvaluit, Traian Basescu a intervenit la fostul ministru al Transporturilor, Gheorghe Dobre. Patronul de la societatea "Art Constructii '92" SA a participat din plin la jaful pus la cale de Mihai Necolaiciuc la Complexul Astoria din Snagov, de pe urma caruia statul a fost pagubit cu peste 600 de miliarde de lei vechi. Astfel este deja de notorietate ca, din banii contribuabililor, pentru o oglinda s-au platit 48 de milioane de lei, pentru o masa 113 milioane de lei, pentru o lumanare 5,1 de milioane de lei, iar pentru o simpla pilota de pat 120 de milioane de lei. De asemenea, peste 100.000 de euro au fost aruncati pe cateva mii de agende, calendare si carnetele, niciodata folosite. 650 de milioane de lei a costat o instalatie electrica. Mai mult, pentru cele opt ferestre ale halei de la Complexul Astoria, s-au folosit 460 de balamale si o jumatate de tona de cuie. In plus, piscina construita de firma lui Bucsaru a costat fabuloasa suma de 2,7 milioane de euro.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.