Normele, publicate la 29 decembrie. Activitatea notariatelor este bulversata de schimbarile introduse prin Codul Fiscal. Cauza principala este ca normele metodologice au fost publicate la 29 decembrie, cand notarii erau aproape in miniconcediul de Sa

Normele, publicate la 29 decembrie. Activitatea notariatelor este bulversata de schimbarile introduse prin Codul Fiscal. Cauza principala este ca normele metodologice au fost publicate la 29 decembrie, cand notarii erau aproape in miniconcediul de Sarbatori.

Notariatele sunt afectate puternic de schimbarile introduse prin Codul Fiscal, deoarece le revine sarcina sa calculeze, sa stranga si sa vireze statului impozitele pe vanzarile de locuinte si de terenuri. Cum sa faca acest lucru au aflat din Normele de Aplicare a Codului Fiscal, publicate la 29 decembrie in Monitorul Oficial. Normal era ca Ministerul de Finante sa lase notarilor un timp in care sa citeasca cele 212 pagini ale normelor. Multi notari spun ca trebuie sa angajeze o persoana sau doua pentru a face fata noilor proceduri, care presupun operatii de calcul, de evidenta si de raportari la sectiile financiare. Exista aproape 1.400 de birouri notariale la nivelul intregii tari, unde lucreaza 1.700 de notari, din care 300 numai in Capitala.
""Oamenii sunt poate mai reticenti la schimbari, insa normele au fost postate pe site-ul Finantelor inainte de publicare, in varianta finala, inca de la 1 decembrie"", spune Dumitru Viorel Manescu, presedintele Uniunii Nationale a Notarilor Publici din Romania (UNNPR).
El adauga ca nu au existat sincope in activitatea notariatelor, ci mici nelamuriri din cauza unor exprimari confuze. ""Se va da un ordin comun al Ministerului de Finante si al Ministerului Justitiei care va detalia fiecare aspect juridic, stiu ca exista nelamuriri in ceea ce priveste actele de partaj"", adauga presedintele UNNPR.
Modificari. Codul Fiscal schimba procedura de calcul a taxelor si impozitelor in cazul tranzactiilor imobiliare. A fost eliminata taxa notariala de timbru, dar in schimb a fost introdus un impozit pentru toate tranzactiile imobiliare. Acesta este diferentiat in functie de valoarea bunului imobiliar care se tranzactioneaza (pana sau peste 200.000 RON, circa 57.000 de euro) si de termenul la care a fost dobandita proprietatea care se vinde (pana sau peste trei ani).
Pentru cladirile si terenurile dobandite inainte de trei ani se plateste un impozit de 2% din valoarea declarata a tranzactiei, daca aceasta este pana la 200.000 RON, inclusiv. Peste aceasta valoare se plateste un impozit de 4.000 RON plus 1% din suma ce depaseste 200.000 RON. In schimb, daca proprietatea este detinuta de mai putin de trei ani, impozitele sunt mai mari. Aceste vanzari sunt impozitate cu 3% pentru sume care nu depasesc 200.000 RON si cu 6.000 RON plus 2% calculate la valoarea ce depaseste 200.000 RON.
Raportari. Notarii sunt transformati in scribi, ei trebuie sa calculeze, sa incaseze si sa vireze aceste taxe care sunt ale statului. ""Impozitul se va calcula si incasa de catre notarul public, anterior autentificarii actului sau semnarii incheierii de finalizare a procedurii succesorale. Impozitul poate fi platit fie in numerar la sediul biroului notarului public, fie prin virament bancar intr-un cont al biroului notarial"", se arata in Normele de Aplicare ale Codului. In plus, notarii trebuie sa mearga la sectiile financiare sa depuna semestrial declaratia informativa privind impozitul pe veniturile din transferuri imobiliare.

Lacune legislative


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.