Primarul orasului Giurgiu, Lucian Iliescu, este cel care a provocat intregul scandal legat de taxele percepute la vama. La propunerea acestuia, in urma cu trei ani, Consiliul Local a aprobat un proiect de hotarare privind trecerea in Proiectul Urbani
Primarul orasului Giurgiu, Lucian Iliescu, este cel care a provocat intregul scandal legat de taxele percepute la vama. La propunerea acestuia, in urma cu trei ani, Consiliul Local a aprobat un proiect de hotarare privind trecerea in Proiectul Urbanistic General (PUG) a unei suprafete de teren pe care trece drumul national ce leaga Romania si Bulgaria. La doar doua saptamani dupa aceasta sedinta a Consiliului Local a fost aprobata o noua hotarare, cea legata, perceperea unei taxe de tranzit.
Desi portiunea drumului a fost trecuta in intravilanul orasului, de intretinerea acesteia se ocupa in continuare Consiliul Judetean. Sumele intrate in vistieria Primariei, conform hotararii CL Giurgiu, trebuiau folosite cu o destinatie precisa si anume intretinerea drumului respectiv. Despre destinatia banilor incasati pe parcursul anilor nu se stie insa prea multe. O parte dintre ei au fost spalati prin diferite firme paravan ale prietenilor familiei primarului. Astfel s-au facut niste asfaltari si marcaje de circulatie. In urma unor licitatii suspecte firma ATAL - transformata apoi in ATAL CONSTRUCT, si aceasta falimentata si transformata la randu-i in ATAL PRODUCT - a castigat un contract de zeci de miliarde de lei. Curtea de Conturi a descoperit ca din carosabilul strazilor asfaltate de firma ATAL disparuse material in valoare de trei miliarde de lei.
In cazul destinatiei altei taxe percepute de Primaria Giurgiu, cea de ecologizare, banii de asemenea au dispurut fara urme. La un control efectuat in 2003 de Curtea de Conturi au fost descoperita lipsa a peste 13 miliarde de lei. In cazul acestor bani apare si numele viceliderului liberal din Giurgiu, Gheorghe Spoiala. Acesta a fost implicat la randul lui intr-o o serie de afaceri controversate, inca de pe vremea cand a fost directorul Zonei Libere Giurgiu, iar sotia sa a coordonat activitatea Directiei Generale de Finante Publice Giurgiu.
Banii pentru Ujeniuc
Primarul Iliescu are zeci de afaceri controversate care privesc cheltuirea necontrolata a zeci de miliarde de lei din banii publici. Una dintre acestea se refera la amenajarea si consolidarea noului sediu al Primariei in care cetatenii de rand din municipiu nu au acces. Operatiunea de consolidare a costat peste 200 miliarde de lei. Edilul sef giurgiuvean a cerut si amenjarea unei bucatarii ultramoderne in incinta primariei. O bucatarie pentru care numai dotarile au costat zece miliarde de lei. Firmele de constructii care au amenajat acest palat au construit si vilele primarului Iliescu si viceprimarului Liviu Clejan. Mai mult de atat, culoarea vilelor celor doi, imita perfect culoarea sediului Primariei.
O alta scurgere a banilor contribuabilului catre anumite buzunare s-a realizat printr-o serie de contracte de consultanta juridice. Desi Primaria municipiului Giurgiu are compartiment juridic, in perioada 2001 - 2004, a fost platita asistenta juridica in valoare de 1,586 miliarde de lei unor avocati. Dintre acestia, se detaseaza deputatul liberal, Dragos Ujeniuc cu suma de 541 milioane de lei si consilierul municipal Dan Coporan cu 133 milioane de lei.
Deputatul Dan Liga, reprezentant al PD in judetul Giurgiu, il acuza pe primarul municipiului, Lucian Iliescu, de mai multe ilegalitati si infractiuni, la care au participat atat fiul primarului, Adrian Stefan Iliescu, cat si deputatul PNL de Giurgiu, Dragos Ujeniuc. Astfel, Iliescu senior, Ujeniuc si fostul sef al Politiei Circulatie Bucuresti, Ion Soricica, au fost asociati in firma Comprod Danish Cattle Import Export SA, infiintata in anul 1992. In anul urmator asociatii au contractat un credit de la fosta Banca Agricola, in valoare de doua miliarde lei. Creditul a fost de fapt o mare teapa pentru banca: banii nu au fost niciodata restituiti, creditul a fost declarat ca fiind neperformant, iar datoria societatii a fost preluata de catre AVAB. Dupa anul 2000, societatea a fost falimentata si lichidata.
Pe de alta parte, deputatul Liga il acuza pe deputatul Ujeniuc si ca si-ar fi insusit doua proprietati in centrul municipiului Giurgiu, cu ajutorul lui Iliescu, exercitand presiuni asupra proprietarilor.
Trafic cu masini furate
Fiul primarului din Giurgiu a fost suspectat de implicare in trafic de masini furate. In anul 2000, un anume Dumitru Lis a cumparat doua autoturisme de la Adrian Iliescu si Alexandru Gheta. Iata ce spune adresa Directiei Cercetari Penale din IGP (avand numarul 327.535 din 22 noiembrie 2000) trimisa lui Lis: "Va comunicam ca la Serviciul Furturi Auto din cadrul Directiei Generale de Politie a municipiului Bucuresti, se desfasoara cercetari cu privire la imprejurarile in care numitii Iliescu Adrian Stefan, fiul primarului Iliescu, si Gheta Alexandru v-au vandut autoturismele marca Volvo 40, cu numarul de inmatriculare GR-02-LIS, si marca Audi A6 Avant, cu numarul de inmatriculare GR-01-LIS, ce s-au dovedit a fi furate". (Laszlo KALLAI, Adrian O. VASILIU)
Primarii de la frontiera se joaca cu nervii romanilor
Brambureala generala in vamile romanesti: in timp ce unii primari ai localitatilor de frontiera au renuntat inca de la inceputul anului la orice fel de taxa, iar altii le-au suspendat dupa protestele soferilor, sunt si localitati in care se platesc inca taxe impuse de consiliile locale.
Scandalul de la Giurgiu, generat de soferii care au refuzat sa mai plateasca taxa de ecologizare, a fost urmat de cel de la Nadlac. Peste 300 de TIR-uri au "inghetat", marti seara, traficul la principala vama din vestul tarii. Soseaua de acces catre Punctul de Trecere a Frontierei Nadlac a fost blocata timp de circa o jumatate de ora. Transportatorii erau nemultumiti de perceperea taxei de ecologizare si de faptul ca vamesii maghiari lucreaza "prea incet" si controleaza TIR-urile romanesti "la sange". Primarul orasului Nadlac, Vasile Ciceac, s-a deplasat la fata locului pentru a discuta cu transportatorii. In cele din urma, edilul a dispus suspendarea temporara a taxei, cu precizarea ca aceasta ar putea fi reintrodusa in cazul in care Guvernul nu va aloca fonduri pentru salubrizarea PTF. "Dupa ce trec TIR-urile, orasul arata ca dupa razboi. S-au montat niste toalete ecologice si niste cosuri de gunoi, insa cineva trebuie sa se ocupe si de intretinerea acestora", a declarat pentru Rompres, Vasile Ciceac.
Primarul din Pecica nu vrea sa elimine taxa
Luni seara, prefectul ceruse primarilor din Nadlac, Pecica si Pilu sa suspende taxele de ecologizare in PTF Nadlac, Turnu si Varsand. Singurul care a dat curs acelei solicitari a fost edilul comunei Pilu. Sub presiunea soferilor protestatari, primarul din Nadlac a facut si el acelasi lucru. Ieri, singurul care se mentinea pe pozitie era primarul orasului Pecica, Iustin Cionca. "Cineva trebuie sa asigure curatenia si in Vama Turnu, aflata pe teritoriul orasului nostru. Politia de Frontiera nu are bani pentru salubrizare, noi nu putem lua fonduri din bugetul local pentru a face curatenie in vama, taxa de ecologizare fiind incasata tocmai in acest sens", a declarat, pentru ROMPRES, primarul Iustin Cionca. Taxele de ecologizare percepute in vamile Nadlac, Pecica si Pilu au aceeasi valoare, de 20 de lei de autovehicul. Si la alte vami din tara se percep diferite taxe: Galati-rutier si Oancea, aflate la granita cu Republica Moldova, percep taxe de ecologizare si dezinfectie la intrarea in tara, impuse de Consiliul Judetean Galati si de Consiliul Local Oancea, in localitatea Moravita, aflata langa Vama Moravita, se incasa taxa de salubritate impusa de Consiliul Local, la Halmeu se plateste o taxa pentru dezinfectie impotriva gripei aviare si una de salubrizare. (Petrisor CANA)
Primarul din Limanu: "Am suspendat taxa pentru ca nu am vazut asa ceva in Europa"
Taxele de tranzit din judetul Constanta, la Vama Veche, Negru Voda si Ostrov, au fost suspendate inca de la 1 ianuarie.
Primarul comunei Limanu, Nicolae Urdea, sustine ca a suspendat taxa de salubrizare in Vama Veche deoarece nu a intalnit taxe similare in nici o tara europeana pe care a vizitat-o. "Taxele nu erau mari (...) banii fiind folositi la intretinerea grupurilor sanitare si a perimetrului de stationare din preajma trecerii frontierei, dar speram ca Ministerul Administratiei si Internelor sa gaseasca posibilitatea compensarii acestor cheltuieli", a precizat primarul. (P.C.)
Taxele vor fi atacate in Contencios Administrativ
"Prefectii vor ataca, incepand de astazi, in contencios administrativ toate hotararile Consiliilor locale prin care se instituie taxe ecologice si de salubrizare si taxe de tranzit pentru autovehiculele care tranziteaza frontiera de stat a Romaniei", a declarat, ieri, purtatorul de Cuvant al Guvernului, OanaMarinescu.
Ea a precizat ca, potrivit prevederilor Tratatului de aderare, Tratatului instituind Comunitatile Europene si ale jurisprudentei Curtii de Justitie a Comunitatilor Europene, Romania s-a angajat sa elimine toate barierele in calea liberei circulatii a serviciilor, persoanelor, marfurilor si capitalurilor, fie ca este vorba despre legi, ordine ale ministrilor, hotarari ale Consiliilor Judetene, ale Consiliilor Locale sau dispozitii ale primarilor.
Premierul Calin Popescu Tariceanu a cerut, la inceputul sedintei de ieri a Guvernului, ca pe ordinea de zi suplimentara a reuniunii sa fie introdusa si problema taxelor de trecere a frontierei din Giurgiu. "Trebuie sa luam o hotarare in acest sens, sa stabilim ceea ce e de facut la nivelul Guvernului. Nu este o problema legata in special de Guvern, ci de autoritati locale, dar nu putem sa ramanem nepasatori la ceea ce se intampla. Mi se pare absolut firesc ca, odata cu intrarea in UE, regulile europene sa se aplice si la granita dintre Romania si Bulgaria", a spus Tariceanu. El a aratat totodata ca frontiera intre Romania si Bulgaria nu va putea fi trecuta atat de simplu, fara control, ca in tarile din zona Schengen. Potrivit legii, anularea taxelor de tranzit si de ecologizare sunt atributul exclusiv al autoritatii locale. Pe perioada in care deciziile consiliilor locale sunt atacate in contencios administrativ, acestea se suspenda de drept. O alta masura pe care Executivul o are in vedere consta in abrogarea Legii 395/2006 pentru modificarea art. 4 din Ordonanta de Urgenta nr. 86/2002 privind infiintarea Ghiseului unic in punctele de trecere a frontierei de stat a Romaniei. Urmeaza ca juristii sa stabileasca modalitatea prin care va fi abrogata aceasta lege, a adaugat Oana Marinescu. (Corina SCALRAT)
Fara taxe la vama Giurgiu
Reprezentantii Consiliului Local Giurgiu au decis ieri anularea taxei de tranzit, precum si suspendarea celei de ecologizare pana ce Guvernul va elabora un act normativ pentru solutionarea problemei, informeaza Mediafax.
Primarul de Giurgiu, Lucian Iliescu, a declarat ca cele doua decizii au fost luate pentru "a termina cu tot ce s-a intamplat in Giurgiu". "Daca Guvernul face o anulare a acestei taxe (taxa de ecologizare - n.r.) ne conformam", a explicat Iliescu. Totodata, primarul din Giurgiu a declarat ca va cauta, impreuna ceilalti alesi locali, o solutie de deviere a traficului pentru vehiculele care trebuie sa ajunga in vama, astfel incat acestea sa nu mai deterioreze carosabilul din oras. (G.M.)


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.