Macovei da vina pe magistrati, desi cauza este lipsa informaticienilor, prea prost platiti de minister, pentru a accepta sa se angajeze in Magistratura.
Ministrul Macovei si-a prezentat in culori mai mult decat roz "procesul de informati
Macovei da vina pe magistrati, desi cauza este lipsa informaticienilor, prea prost platiti de minister, pentru a accepta sa se angajeze in Magistratura.
Ministrul Macovei si-a prezentat in culori mai mult decat roz "procesul de informatizare derulat in anul 2006". Macovei si-a inceput ieri conferinta de presa prin a prezenta sirul de achizitii in domeniul IT destinate instantelor si parchetelor. "Prin leasing financiar, s-au achizitionat echipamente IT in valoare de 18,4 milioane euro - aproape 11 milioane euro pentru MJ si instante si restul pentru Ministerul Public si Parchete", a declarat, cu documente financiare pe masa, Macovei. Conform datelor furnizate documentar jurnalistilor, au fost achizitionate 13.300 PC-uri, 1000 servere, 5300 imprimante, 500 de routere, si alte periferice pentru retele. Macovei a pretins ca echipamentele achizitionate ar acoperi 100% din necesarul de echipamente pentru Parchete si 80% pentru instante. Penitenciarele ar dispune de circa 50% din necesar. Despre completarea deficitului, s-a promis ca aceasta va fi desavarsita in 2007. Totusi, indirect, Macovei a recunoscut ca intrarea in UE a prins Justitia deficitara la capitolul dotari si mai ales, la punerea acestora in functiune. Astfel, ministrul a promis ca abia in 2007 va demara "dezvoltarea sistemului ECRIS de gestiune a dosarelor" si "interconectarea modulelor de la Parchete, instante si penitenciare".
Amintim, insa, ca la o recenta emisiune de televiziune, Macovei pretindea ca reteaua de Internet a instantelor e data in folosinta la nivel national. Si daca la unele instante nu se pot studia listele de judecata si a solutiilor pronuntate, aceasta s-ar datora faptului ca "judecatorii nu si-au cules datele" pentru a le pune pe portal.
O alta promisiune pentru 2007 a fost "instrurirea utilizatorilor in domeniul IT - aproximativ 10.000 de persoane din sistemul judiciar: judecatori, procurori, grefieri". Iata prin urmare, ca nici vorba ca in instante sa mearga informatizarea la standarde europene, intrucat folosirea sistemelor de evidenta informatizata a dosarelor (ECRIS) este la nivel de pionierat. Putini stiu sa-l foloseasca, iar in multe instante si parchete nu-l poate folosi nimeni, pentru ca nu a a fost instruit vreodata in domeniu. Asa se explica faptul ca, daca accesam site-ul MJ, la adresa www.just.ro, multe instante de pe portal prezinta doar poze frumoase cu sediul unui tribunal sau judecatorii, cu un scurt istoric despre cladiri, adrese si date de contact. Listele de judecata sunt mai mereu neactualizate. Pentru incheieri sau hotarari judecatoresti publicate in sistem ECRIS mai avem de asteptat. In rezumat, putine sunt instantele unde programele ECRIS functioneaza la un nivel cat de cat decent, dar si acolo incomplet si cu intermitente, intrucat personalul calificat este insuficient.
Macovei arunca vina pe judecatori
O alta realitate, care face ca arhivele instantelor sa fie in continuare asaltate de justitiabili, este lipsa informaticienilor specializati in operarea sistemului ECRIS. La marile instante, mai exista cativa operatori, care cu greu fac fata volumului de munca. Majoritatea posturilor sunt insa vacante. Deoarece profesia de informatician presupune studii superioare de specialitate. Este o profesie care in mediul privat este foarte cautata si bine platita. Ministerul Justitiei a gandit insa salarizarea informaticienilor la nivelul grefierilor, astfel incat un operator ECRIS pleaca de la un salariu de circa 700 RON si ajunge la maximum 1300. Atunci nu mai mira pe nimeni ca desi aceste posturi sunt scoase in mod repetat la concurs (de exemplu: Tribunalul Bucuresti are de trei ani sapte locuri vacante) lumea nu se inghesuie. Aceasta este politica manageriala a MJ.
La conferinta de presa de ieri, Macovei a mai declarat ca "MJ si-a indeplinit in totalitate responsabilitatile si indatoririle pentru informatizarea sistemului". Despre instantele si Parchetele unde sistemele nu functioneaza, Macovei a dat vina pe magistrati, in special pe presedintii de instante: "Cei care nu-si fac treaba sa raspunda in fata CSM". Ministrul a mai spus ca exista multi magistrati care nu au invatat sa lucreze la calculator.
Punand cap la cap sirul declaratiilor ministeriale, este limpede ca Macovei nu a inteles impedimentul sistemului informatizat si ca nu judecatorii sunt cei care trebuie sa construiasca si sa actualizeze baze de date, acestia avand alte atributii profesionale. Macovei ar trebui sa fie mult mai preocupata din ce cauze informaticienii nu vin sa se angajeze la instante si Parchete, pe salariile gandite de minister. La intrebarea adresata ieri de ziaristi "Cand vom avea concret hotarari judecatoresti publicate pe Internet?", ministrul a ridicat din umeri. (Razvan SAVALIUC, Silviu ALUPEI)
Nu avea nimic pe ordinea de zi
Ministrul Justitiei, Monica Macovei, si-a motivat absenta de la sedinta de ieri a Guvernului spunand ca a trimis un secretar de stat sa participe la discutii, deoarece a avut "chestiuni urgente de rezolvat" si pentru ca nu avea nimic pe ordinea de zi.
Totodata ea a spus ca nu evita intalnirea cu premierul, ba chiar isi doreste acest lucru, iar daca primul-ministru vrea sa discute cu ea nu trebuie decat sa-i dea un telefon. Intre ministrul Justitiei si premier a aparut o stare tensionata generata de unele afirmatii ale Monicai Macovei cu privire la blocarea proiectului ANI, institutia devenita celebra inca inainte de a se naste, care, printre altele ar fi trebuit sa verifice si modul in care demnitarii au dobandit averi. Ministrul Macovei a sustinut, ieri, referindu-se la aceasta lege, ca raspunderea sa este de a face un proiect bun, constitutional, iar premierul are responsabilitatea de a-si asigura majoritatea in Parlament pentru a-si pune in aplicare programul de guvernare. Ministrul Justitiei a subliniat ca nu se refera numai la proiectul ANI, ci la toate proiectele legislative ale Guvernului. "Eu nu ma plang, ci doar constat aceasta realitate. Nu este prima oara cand spun acest lucru. Va amintesc ca, in ziua in care s-a aprobat proiectul ANI in sedinta de Guvern, am spus in briefing toate aceste lucruri: ca s-a discutat datorita prezentei presedintelui, ca anterior premierul refuzase sa puna proiectul de lege pe ordinea de zi a Guvernului", a sustinut ministrul Macovei. Ordonanta cu testele de integritate, de asemenea a cazut in Parlament. A fost retrimisa de catre presedinte si este inca in Parlament. ANI este ultima dintr-un sir de astfel de masuri anticoruptie care intampina dificultati in adoptare", a mai spus Macovei. Ministrul Justitiei a afirmat ca e destul de limpede pentru oricine ca majoritatea parlamentarilor nu doresc aceasta ANI. "Nu o doresc, pentru ca nu vor sa fie controlati, nici pe activitati, nici pe conflicte de interese si nici la averi". (A. GHICIUSCA)
Guvernul respinge acuzatiile aduse de ministru
"Primul-ministru ar fi dorit sa aiba o discutie fata in fata cu ministrul Justitiei, Monica Macovei. Scopul acestui dialog institutional era sa se clarifice, sa se lamureasca toate acuzatiile false aduse in ultima vreme de catre doamna ministru Guvernului si primului-ministru. Aceasta discutie nu a avut loc, intrucat ministrul Justitiei nu a participat astazi la sedinta de Guvern", a afirmat ieri purtatorul de cuvant al Guvernului, Oana Marinescu.
Ea a spus ca a primit mandat sa prezinte un istoric al modului in care s-au purtat discutiile privind proiectul legii Agentia Nationala pentru Integritate in sedintele de Guvern. "Fac acest lucru pentru a lamuri odata pentru totdeauna acuzatii care sunt fie nefondate, fie chiar false in unele situatii", a afirmat Oana Marinescu. Purtatorul de cuvant al Guvernului a prezentat istoricul dezbaterilor din cadrul Guvernului privind proiectul legii ANI. "Nu este vorba sub nici o forma de o amanare a actului privind infiintarea ANI si de nici un fel de tergiversare impusa de primul-ministru sau de o amanare la nivelul Guvernului, ci de o procedura in care au avut loc discutii intre membrii Cabinetului si ministrul Justitiei, intre reprezentantii coalitiei si ministrul Justitiei. Scopul acestor discutii a fost ca proiectul de lege sa iasa intr-o formula care sa fie sustinuta in Parlament", a afirmat Purtatorul de Cuvant al Guvernului.
Cat priveste acuzatia ca pentru legea bugetului premierul s-a adresat Parlamentului pentru sustinerea acesteia, dar nu a facut-o si pentru legea ANI, Purtatorul de Cuvant al Guvernului a aratat ca doar pentru legea bugetului primul-ministru are dreptul sa vina in fata Parlamentului sa sustina, printr-un discurs, adoptarea acestui act. "In fiecare toamna primul-ministru vine in fata plenului Parlamentului si sustine legea bugetului, argumentand cum vor fi folositi banii si solicita Parlamentului sa fie adoptat proiectul de lege in forma promovata de Guvern. In ceea ce priveste proiectul legii ANI, primul-ministru a avut intalniri cu parlamentarii, insa nu poate sa-si exceada prerogativele de sef al Executivului si sa faca mai mult decat ceea ce ii permit legea si Constitutia", a afirmat Oana Marinescu.
Oana Marinescu a subliniat ca primul-ministru a avut in toata aceasta perioada o pozitie coerenta de sustinere a legii ANI, atat prin declaratiile publice, cat si prin intalnirile politice. (Corina SCARLAT)
Chinurile infiintarii ANI
Proiectul de lege a fost distribuit pentru prima data in sedinta Guvernului in data de 4 august 2005, fara a avea avizele necesare.
Saptamana urmatoare Macovei a anuntat in sedinta de Guvern ca au fost aduse imbunatatiri proiectului si a solicitat ca in termen de o saptamana sa primeasca observatii sau propuneri de la ministri. Timp de aproape un an, pana pe data de 2 iunie 2006, potrivit Oanei Marinescu, acest proiect de lege nu a fost adus in atentia Guvernului de catre ministrul Justitiei. In 2 iunie 2006, cand proiectul a fost din nou introdus pe agenda de lucru a Guvernului, actul normativ nu avea avizele necesare. "In acea sedinta s-a aratat faptul ca la nivel politic, la nivelul Coalitiei care sustine Guvernul, s-a stabilit sa se formeze o comisiei de lucru care sa analizeze si sa aduca propuneri la proiectul de lege respectiv", a spus Oana Marinescu, subliniind ca o astfel de discutie politica asupra actelor normative care sunt promovate de Guvern a mai avut loc si cu alte ocazii. Dupa mai multe discutii, in data de 5 iulie 2006, proiectul de lege a fost adoptat cu modificarile convenite. (C.S.)
Macovei a incasat 31.908 RON pentru chiulul de la CSM
Conform datelor ce ne-au fost puse la dispozitie de CSM, ministrul Monica Macovei, a incasat pe anul 2006 suma de 31.908 RON (echivalentul a circa 9300 euro) pentru prezenta ei la lucrarile Consiliului.
In medie, Macovei, membru de drept al CSM, a primit in jur de 3000 RON, lunar, pentru participarea la sedintele de plen sau ale sectiilor de procurori sau judecatori. Aceste sume se adauga salariului de ministru. Cu toate ca a primit integral indemnizatia de membru al CSM, luna de luna, Macovei a chiulit pe rupte de la lucrari.
Astfel, conform tabelului de prezenta al institutiei, in 2006 au fost 42 de sedinte de plen. Macovei a lipsit cu desavarsire la 30 dintre ele. A fost prezenta doar la trei sedinte integral, iar la restul doar maximum doua ore. Sedintele sectiei de judecatori au fost in 2006 in numar de 45. Macovei a absentat la 39 dintre acestea, doar la doua a fost prezenta integral, iar la patru partial. O situatie asemanatoare s-a inregistrat si la sectia de procurori, unde in decursul anului trecut au fost 44 de sedinte. Macovei a absentat la 34 dintre acestea, iar la sapte a fost prezenta doar partial. La putinele sedinte la care a participat, Macovei nu a pierdut ocazia sa se certe cu membrii CSM, pe diverse teme, fapt deloc productiv pentru bunul mers al institutiei. (Razvan SAVALIUC)


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.