Guvernul a hotarat ieri sa elimine taxele speciale, incasate de administratia locala, in vami. Justificarea a fost ca "nu sunt europene" si ca Romania si-a luat angajamentul de a elimina toate barierele din calea circulatiei persoanelor, serviciilor

Guvernul a hotarat ieri sa elimine taxele speciale, incasate de administratia locala, in vami. Justificarea a fost ca "nu sunt europene" si ca Romania si-a luat angajamentul de a elimina toate barierele din calea circulatiei persoanelor, serviciilor si bunurilor din toate actele normative. Trebuie sa mentionam ca tot Guvernul a instituit aceste taxe antieuropene, cu numai cateva luni in urma. Atunci a aparut Legea nr. 395/30 octombrie 2006, de la care a pornit tot scandalul actual. Credem ca protestele si chiar blocarea vamilor, cum s-a intamplat la Giurgiu si Nadlac, nu ar mai fi avut loc, daca echipa lui Tariceanu ar fi pus la punct strategia postaderare din timp, daca ar fi gandit ce inseamna intrarea in Europa, daca legislatia ar fi fost armonizata cu cea europeana.

- Romania si-a luat angajamentul de a elimina toate barierele din calea circulatiei persoanelor, serviciilor si bunurilor din toate actele normative

Chiar daca s-a miscat greu, Guvernul a considerat ieri, ca taxele ecologice, de salubritate si de tranzit in vami nu sunt europene si ca este bine sa se renunte la ele. In acest scop, prefectii vor ataca, incepand de ieri, in contencios administrativ, toate hotararile consiliilor locale referitoare la taxele de tranzit, de salubrizare si de ecologizare.
"Prefectii vor ataca incepand de astazi (miercuri - n.r.) in contencios administrativ, toate hotararile consiliilor locale prin care se instituie taxe ecologice, de salubrizare si taxele de tranzit pentru autovehiculele care tranziteaza frontiera de stat a Romaniei", a anuntat Oana Marinescu, purtatorul de cuvant al Guvernului, la finalul sedintei de ieri a Executivului.

"Cade" Legea nr. 395/2006
Guvernul va abroga Legea nr. 395/30 octombrie 2006, pentru modificarea articolului 4 din Ordonanta de Urgenta nr. 86/2002, privind infiintarea ghiseului unic in punctele de trecere a frontierei. Purtatorul de cuvant al Guvernului a precizat ca legea nu a fost abrogata in sedinta de miercuri, ci urmeaza ca Guvernul sa ia masurile necesare pentru abrogare.
Potrivit Legii nr. 395/2006, administrarea fondurilor incasate din taxele ecologice si de salubrizare percepute pentru trecerea frontierei de stat a Romaniei se face de catre consiliile locale ale localitatilor pe raza carora se afla punctul de trecere a frontierei de stat. Acelasi act normativ prevede ca destinatia fondurilor incasate se stabileste de catre consiliile locale, prin hotarari, pentru intretinerea si salubrizarea punctelor de trecere rutiera a frontierei de stat si pentru modernizarea drumurilor. Oana Marinescu a precizat ca, prin Tratatul de Aderare, Romania
si-a luat angajamentul de a elimina toate barierele din calea circulatiei persoanelor, serviciilor si bunurilor din toate actele normative, indiferent daca acestea sunt adoptate de autoritatile de la nivel central sau local.

Alba-neagra la Giurgiu
Consiliul Local Giurgiu s-a intrunit ieri, intr-o sedinta extraordinara. Consilierii au votat anularea definitiva a taxei de tranzit. Insa, taxa ecologica a fost numai suspendata, pana la solutionarea de catre Guvern a problemei Legii nr. 395/2006 si anularea HC care instituia taxa de tranzit a frontierei.
Potrivit directorului executiv al Primariei Giurgiu, baza legala a taxei ecologice o reprezinta tocmai Legea nr. 395/2006, in conformitate cu care "toate autoritatile locale din localitatile unde exista puncte de frontiera aveau obligatia sa instituie si sa administreze aceasta taxa". Mai mult, acesta a subliniat ca nu numai la Giurgiu s-a aplicat aceasta taxa, ci in toate localitatile unde exista puncte de frontiera.
Ion Lixandru, reprezentantului Uniunii Nationale a Transportatorilor din Romania (UNTR), a afirmat ca taxa denumita "de tranzit" este, in fapt, pentru trecerea frontierei, iar in cazul in care autoritatile locale din Giurgiu vor sa incaseze taxa ar trebui sa puna la dispo-zitie o varianta ocolitoare a orasului. Prin urmare, persoanele care doresc sa tranziteze Giurgiu ar putea fi obligate sa plateasca taxa, iar ceilalti ar avea la dispozitie un alt drum si nu le-ar fi ingradita libera circulatie.

Taxele la frontiera ingradesc libera circulatie
Catre Ministerul Transporturilor se plateau tarife de drum, tarife pentru depasirea gabaritului, pentru trecerea podului Giurgiu-Ruse, de utilizare a drumurilor nationale. Ministerul Internelor percepea, prin intermediul Politiei de Frontiera, taxa de viza, iar cel al Agriculturii, un tarif sanitar-veterinar.
Cele mai numeroase taxe le incasa Ministerul Finantelor, prin Vama: taxe vamale, comision vamal, accize, TVA, tarif de prelucrare electronica a datelor, taxa speciala. De asemenea, catre consiliile judetene se plateau taxa de dezinfectie si taxa ecologica. Din acest motiv, contrar principiului liberei circulatii pe care Romania trebuie sa-l respecte de la 1 ianuarie 2007, unele autoritati locale au continut sa ceara taxe in frontiera, prevalandu-se de libertatea de a institui taxe pe plan local, dar si de inexistenta unui act normativ care sa interzica plata unor taxe in frontiera.


Despre autor:

Cronica Romana

Sursa: Cronica Romana


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.