Declaratia de avere a judecatoarei Gabriela Bogasiu de la Inalta Curte de Casatie si Justitie ridica numeroase semne de intrebare referitoare la doua iahturi botezate identic - Kalidora. Sotul judecatoarei Bogasiu, Mihai, se afla in vizorul Servic
Declaratia de avere a judecatoarei Gabriela Bogasiu de la Inalta Curte de Casatie si Justitie ridica numeroase semne de intrebare referitoare la doua iahturi botezate identic - Kalidora. Sotul judecatoarei Bogasiu, Mihai, se afla in vizorul Serviciului Roman de Informatii si a Oficiului National de Combatere a Spalarii Banilor. Exista mai multe rapoarte si sesizari cu privire la implicarea lui Mihai Bogasiu in evaziuni fiscale de sute de miliarde de lei vechi.
Familia judecatoarei Gabriela Elena Bogasiu, de la Inalta Curte de Casatie si Justitie, apare in diverse acte oficiale ca folosind un iaht Kalidora, marca Bavaria 42 Cruiser, de fabricatie germana, in valoare de 150.000 euro. Iahtul Kalidora (un velier motorizat, cu lungimea de 13 metri) este folosit in frecvente iesiri pe Mediterana de catre sotul judecatoarei - Mihai Bogasiu. Fost procuror si actual avocat, personaj despre care o serie de note ale Serviciului Roman de Informatii sustin ca este complicele afaceristului Stefan Radulescu in operatiuni de evaziune fiscala de sute de miliarde de lei vechi. De altfel, SRI a sesizat penal Parchetul Inaltei Curti cu privire la relatia de tip infractional imputata tandemului Mihai Bogasiu - Radulescu. De asemenea, notele SRI vorbesc si despre o complicitate a acestuia cu numerosi cetateni arabi, urmariti penal de Parchetul General.
Trebuie retinut ca iahtul Kalidora este al doilea velier, cu acelasi nume, folosit de Mihai Bogasiu, in conditii foarte suspecte. Prima nava, un velier marca Hanse 311, de 10 metri lungime, in valoare de 60.000 de euro, botezat tot Kalidora - ca rezultat al combinarii prenumelor fetelor judecatoarei (Calina - CALI si Teodora - DORA), a fost pus la dispozitia lui Mihai Bogasiu in 2003, de catre clientul sau, inculpatul Stefan Radulescu. Primul iaht a fost introdus in tara in toamna lui 2003, prin evaziune fiscala. Pretul declarat in acte la vama a fost de 2596 euro, in loc de 60.000 de euro, cat era facturata nava la producatorul german. Desi iahtul a fost achizitionat pe o firma a lui Radulescu el a fost dat in deplina folosinta lui Bogasiu, care a fost declarat drept responsabil de nava. Falsul de la vama a determinat Parchetul Inaltei Curti sa inceapa urmarirea penala impotriva autorilor evaziunii fiscale, formandu-se un dosar in care Stefan Radulescu, are calitatea de invinuit. Speriat ca nu cumva procurorii sa ajunga la el, Bogasiu a incercat sa se descotoroseasca de acest iaht, pe care il folosea in exclusivitate. Iahtul a fost vandut unor cetateni turci. Desi aparea vandut in acte, inca din februarie 2004, velierul a fost in continuare folosit de Mihai Bogasiu, el fiind fotografiat impreuna cu prietenii sai pe nava, in august 2004, la mult timp dupa asa-zisa vanzare. La numai un an dupa disperata vanzare, efectuata de frica autoritatilor, sotul judecatoarei a reaparut pilotand un alt iaht, tot cu acelasi nume, dar cu mult mai luxos.
Asigurarea navei platita de avocatul Bogasiu
De data aceasta, al doilea iaht Kalidora apare ca fiind proprietatea unei firme off-shore inregistrata in Cipru, intitulata "Kallidora Travel" Ltd (firma al carei actionari reali nu pot fi aflati, conform statutului firmelor off-shore), al carei administrator declarat este Florin Cernea - o ruda a sotilor Bogasiu. Toate indiciile privitoare la ambarcatiune demonstreaza ca sotul judecatoarei este cel care o foloseste, dar o si intretine. Conform informatiilor ce ne-au fost furnizate de Autoritatea Navala Romana, Mihai Bogasiu, posesorul Certificatului de Conducator de Ambarcatiune de Agrement nr. 04151 eliberat de ANR, este cel care o piloteaza anual, in Grecia si in alte destinatii. Alte documente demonstreaza ca cel care plateste asigurarea navei (peste 900 euro/lunar) este cabinetul de avocati "Bogasiu & Asociatii", unde sotul judecatoarei detine 70% din patrimoniu. Din polita de asigurare seria D, nr. 029137, emisa de Omniasig SA - Giurgiu, rezulta ca nava a fost asigurata pentru valoarea de 150.000 de euro, la data de 25.08.2005, iar plata a fost facuta pentru firma off-shore de catre SCA "Bogasiu & Asociatii". De ce ar fi platit firma de avocati a lui Bogasiu 921 de euro, lunar, daca nu era nava familiei Bogasiu? Diversi avocati contactati de ZIUA ne-au declarat ca pe o societate civila de avocati nu se pot deconta decat bunuri care contribuie la realizarea obiectului de activitate. Un alt amanunt care mareste suspiciunile este faptul ca, in declaratia de avere data la 14.06.2006, judecatoarea Gabriela Bogasiu arata ca si-a imprumutat ruda - Florin Cernea (administrator al "Kallidora Travel" Ltd. Cipru), cu importanta suma de 135.000 de euro. O asemenea suma nu e la indemana oricui. Pentru un magistrat este extrem de mare, greu de acoperit din salariu. Astfel, se ridica intrebarea legitima daca nu cumva imprumutul este o forma mascata de detinere a navei, mai precis o garantie ca nava va fi vesnic in folosinta Bogasiilor, desi aparent e pe numele altei persoane!?
ZIUA solicita Consiliului Superior al Magistraturii declansarea procedurilor de verificare a averii judecatoarei Bogasiu, in raport de cele expuse. Cu atat mai mult cu cat SRI si ONCPSB au scos in evidenta spalari de bani si evaziuni fiscale cu sume uriase, in care este implicat sotul magistratei, cercetat penal de Parchetul General.
"Iahtul este viata mea!"
Bogasiu are o adevarata pasiune pentru veliere, el declarandu-le unor prieteni: "Yachul este viata mea!"
Visul i s-a indeplinit atunci cand principalul sau client, Stefan Radulescu, fost arestat si actual inculpat in mai multe dosare penale pentru fraude financiare de ordinul zecilor de milioane de euro, i-a pus la dispozitie in octombrie 2003 un velier de fabricatie germana, cu motor Volvo de 20 cai putere, marca Hanse 311, in valoare de 60.000 de euro. De ce i-ar fi facut afaceristul Radulescu un "cadou" atat de scump avocatului sau? Simplu, Bogasiu si Radulescu sunt legati ombilical unul de altul, ambii fiind monitorizati de Serviciul Roman de Informatii si Oficiul National pentru Combaterea si Prevenirea Spalarii Banilor (ONPCSB), pentru spalari de bani, evaziuni fiscale si mai ales pentru afaceri cu personaje grele din mafia araba urmarite penal de procurori in dosare de crima organizata. SRI a avertizat Parchetul General ca tandemul Bogasiu - Radulescu ar fi avut intentia sa sustraga probe din dosarele penale ale unor mafioti arabi, pe care avocatul Bogasiu ii reprezenta. Cu acesti arabi, Radulescu facea negot, vanzandu-le active din firmele acaparate de el prin fel de fel de manevre. SRI a apreciat nivelul evaziunii fiscale semnalate ca fiind de ordinul sutelor de miliarde de lei vechi.
Presiuni la comercianti
Cand procurorii Parchetului General au descins in cazul evaziunii legate de primul velier Kalidora, afaceristul Stefan Radulescu a vandut nava in 27 februarie 2004 firmei SC Balena Trading SRL - Constanta, patronata de Ismet Ismail Bayndir, pe un pret fictiv, de numai 5000 USD.
Cu toate acestea, in august 2004, Bogasiu folosea in continuare nava, ca si cand nu fusese vanduta. Protectorul sau, Stefan Radulescu, i-a mai cumparat cateva accesorii si echipamente pentru yacht, de la firma National Media SRL - Bucuresti: o barca pneumatica marca Valliant 300D si un motor Mercury, achizitionate la 18.06.2004 de firma lui Radulescu - SC Transporturi Auto Astra SA, reprezentata de omniprezentul Florin Cernea. Reporterii ZIUA detin probe imbatabile - (vezi foto) - conform carora Mihai Bogasiu folosea yachtul Hanse 311, precum si barca pneumatica cu motor Valliant in luna august 2004, la sase luni dupa asa-zisa vanzare. Dupa ce s-a inceput urmarirea penala in dosar, un dealer al SC National Media SRL a declarat procurorilor DIICOT: "Persoana cu care am discutat despre achizitia acestor accesorii a fost Mihai Bogasiu (...) In anul 2005, ulterior receptionarii accesoriilor din factura proforma, dl. Bogasiu, impreuna cu dl. Radulescu (fratele lui Radulescu Stefan) au venit la sediul firmei si au incercat sa ma determine sa afirm ca accesoriile nu au fost receptionate, drept pentru care societatea noastra ar trebui sa returneze contravaloarea accesoriilor. In acest caz, considerau litigiul stins, crezand ca prin aceasta afirmatie a mea, societatea Astra Transporturi va fi exonerata de orice implicatie in aceasta ancheta". Desi a fost pus sub custodie, yachtul de 60.000 de euro nu mai este de gasit in prezent, fiind vandut mai departe de Balena Trading unui alt turc care nu figureaza ca fiind intrat in Romania.
Protectia oferita de firma cipriota
Posibilitatea ca ziaristii sa afle, prin mijloacele lor de ancheta, cine este proprietarul real al unei firme off-shore din statele care permit infiintarea acestui tip de societati este nula.
Astfel, in pofida dorintei noastre, nu am reusit sa aflam daca firma cipriota "Kallidora Travel" este proprietatea sotilor Bogasiu sau nu. Precizam ca firmele off-shore au avantajul - pentru actionari - de a nu se putea afla cine este proprietarul real. Si asta intrucat aceste firme sunt inregistrate de regula pe numele unui birou de avocatura strain, care se ocupa la nevoie chiar si de administrarea societatii, daca actionarii reali nu desemneaza un administrator anume. Cum biroul de avocatura lucreaza sub protectia legilor confidentialitatii relatiei client-avocat, in fapt, proprietarul real poate fi descoperit numai daca se poate ridica secretul bancar si afla cine este titularul contului bancar al societatii. Cine manevreaza banii din cont si are drept de semnatura in banca, acela este adevaratul proprietar. Acest lucru e posibil a fi aflat numai prin anchete penale, bine motivate, de natura sa convinga bancile sa comunice numele titularului de cont. In unele state, bancile refuza categoric sa comunice, inclusiv anchetatorilor, aceste date, invocand secretul bancar. In cazul de fata, proprietarul "Kallidora Travel" Ltd. nu poate fi aflat, pentru a se risipi misterul, iar sotii Bogasiu au ales sa nu ofere nici un fel de explicatii.
Amenda de pe Dunare
Din datele furnizate de catre Autoritatea Navala Romana rezulta ca cel care a folosit si pilotat permanent nava Kalidora, marca Bavaria 42 Cruiser, este Mihai Bogasiu, care in luna iulie 2006 a plecat cu cativa amici in Grecia, din portul turistic Belona - Eforie Nord. In septembrie 2005, Mihai Bogasiu a condus nava si intr-o croaziera pe Dunare, cu ruta Germania - Austria - Slovacia - Croatia - Ungaria - Serbia - Muntenegru - Bulgaria, insotit de Florin Cernea, Tone Ianis si Adrian Constantin (cetatean german). Distractia le-a fost stricata de Departamentul Politiei de Frontiera Novi Sad - Serbia, care la 05.09.2005 a comunicat presei sarbe ca a sechestrat nava dupa ce, la controlul de rutina, a descoperit ca aventurierii nu posedau viza, iar cetateanul german nu avea nici macar pasaport asupra lui. Conform comunicatului politiei de frontiera sarbe, echipajului navei i s-a aplicat o amenda usturatoare si i s-a interzis accesul in Serbia pe o perioada de sase luni.
Si tacerea e un raspuns
Judecatoarea Gabriela Bogasiu a refuzat sa ne explice daca firma off-shore ii apartine si daca este justificata absenta off-shore-ului sau a ambarcatiunii din declaratia sa de avere. Asta in pofida faptului ca un magistrat are cel putin obligatia morala de a lamuri toate aspectele legate de eventuale suspiciuni publice care apar in legatura cu averea sa sau in legatura cu fapte de natura sa stirbeasca increderea in Justitie. Vicepresedintele Inaltei Curti, Lidia Barbulescu (foto), prin care ZIUA a adresat judecatoarei Bogasiu un set de intrebari privitoare la yacht, insotite si de unele probe ale folosintei navei de catre Mihai Bogasiu, ne-a declarat sec ca subalterna sa "nu doreste sa dea vreun raspuns si sustine ca lucrurile nu o privesc". O atitudine similara a avut-o si sotul judecatoarei, care ne-a comunicat din start ca n-are ce sa vorbeasca cu noi.
Avere impresionanta
Cel putin prin relatia cu sotul ei, Gabriela Bogasiu este unul dintre judecatorii cei mai bogati din Romania. Impreuna, ei detin trei valoroase terenuri in Capitala, precum si trei vile edificate pe respectivele terenuri. Sotii Bogasiu au mai avut un teren valoros, pe care, in decembrie 2005, l-au vandut unei societati comerciale cu suma de 200.000 euro, precum si un autoturism WV Passat pe care l-au vandut la inceputul acestui an cu 50.000 RON. Averea familiei e completata cu doua masini straine, cota de 70% din patrimoniul cabinetului avocatial, un SRL - SC Boga's Consulting, in care sotul e asociat majoritar, numeroase conturi bancare etc. Din septembrie 2006, judecatoarea a declarat ca si-a cumparat si o barca cu motor.


Despre autor:

Ziua

Sursa: Ziua


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.