Cu ce fata a ortodoxiei intram in Europa, ne putem intreba pe buna dreptate in aceste zile istorice. Unul dintre raspunsurile de forta este cel dat inclusiv prin paginile de fata de Pr. Ioan Pintea.
Randurile mele nu sunt o laudatio, desi ar trebui. Prin scrierile sale, in continuitatea altor confrati si ilustri predecesori precum Andrei Scrima ori Nicolae Steinhardt, Ioan Pintea este una dintre formulele cele mai atragatoare pentru intelectualul roman. "In noaptea de Craciun, impreuna cu Violeta primim la Casa parohiala cetele de colindatori. Vin copii, tineri, varstnici, batrani. Colindam si stam la povesti pana noaptea tarziu. (...) In toate sarbatorile slujesc Sfanta Liturghie si Vecernia. Timpul ramas il folosesc pentru citit si recitit. Citesc Ileana Malancioiu Recurs la memorie, convorbiri cu Daniel Cristea-Enache, Andrei Plesu Despre ingeri, Marea miza de Mihai Sin, un scriitor foarte important, scos, printr-o complicitate tacita din literatura contemporana, Simion Mehedinti, Crestinismul romanesc, recitesc doua interviuri cu M. Sin, publicate in revistele "Vatra" si "22": acide, sincere si barbatesti, revad cu alti ochi textul lui Alexandru Sever despre N. Steinhardt intitulat Epistola despre convertire din "Apostrof" si ma acuz ca atunci cand l-am citit prima data nu l-am inteles si l-am criticat dur, cred, din prea multa dragoste pentru Parintele Nicolae." noteaza in jurnalul sau Ioan Pintea.
...Recitind la randul meu cuvintele de mai sus nu pot sa nu observ naturaletea cu care autorul lor imbina cele doua laturi ale fiintei sale studiile ortodoxe si larga deschidere culturala. Fara indoiala, Pr. Nicolae de la Rohia (Nicolae Steinhardt) ar fi mandru de ucenicul sau.
Cunosc nenumarati intelectuali care nu sunt cine stie ce absorbiti de scrierile crestine contemporane, dar sunt pentru totdeauna marcati de aripa lui Nicolae Steinhardt. Bucuria mea este ca Steinhardt nu este singurul. As putea enumera rapid cel putin inca zece clerici ori chiar ierarhi ortodocsi care au aceeasi deschidere intelectuala si spirituala. Nu foarte multi, este adevarat. Deschiderea vine din vocatie sau poate fi educata pana la un punct, nu insist acum, important este ca acesti oameni exista.