Publicarea contractelor de privatizare ale Petrom, Distrigaz Nord, Distrigaz Sud, Electrica Banat, Electrica Dobrogea, Electrica Moldova si Electrica Sud mi se pare un act inutil prin care, aici sunt sigur, se mimeaza transparenta. Rasfoirea, in piat
Publicarea contractelor de privatizare ale Petrom, Distrigaz Nord, Distrigaz Sud, Electrica Banat, Electrica Dobrogea, Electrica Moldova si Electrica Sud mi se pare un act inutil prin care, aici sunt sigur, se mimeaza transparenta. Rasfoirea, in piata publica, a mii de pagini nu are cum sa intareasca securitatea energetica a Romaniei. Pur si simplu avem parte, daca dorim, de o doza substantiala de lectura suplimentara. Cine are timp nu are decat sa stea ore, zile, cu ochii atintiti in monitoare. Acest exercitiu nu are nimic spectaculos, iar cine a crezut ca va avea parte de asa ceva poate fi incadrat in categoria naivilor fara leac. La fel s-a intamplat si in cazul publicarii contractului cu Apa Nova. Si s-a intamplat ceva?
Sa revenim la evenimentul pur mediatic de ieri. Autorii spectacolului au facut ceea ce stiau sa faca. Adica sa zapaceasca. "Vreti contracte, lasati ca va dam noi sa va saturati" - si-au spus cei de la Ministerul Economiei si Comertului. Si haideti sa recunoastem ca sunt "profesionisti". Ne-au dat mult pentru a nu afla nimic din ceea ce trebuia, de fapt, sa aflam. Daca acest lucru ar incalzi cu ceva contribuabilul. Sa luam exemplul Petrom. Presedintele Romaniei sublinia ca in acest caz vorbim despre resursele energetice, petrol si gaze in cazul nostru, care au fost date cu larghete spre exploatare la un pret derizoriu. Eh, acesta este un subiect despre care toti doream amanunte. Asa ca era asteptata "desecretizarea". Ea a venit, dar ne-am pierdut timpul. Studiem Anexele. Suntem instiintati ca doua Anexe nu sunt publice pentru ca nu exista acordul partilor. Un lucru normal intr-o relatie contractuala. Totusi cautam referirile la modul de concesionare a zacamintelor. Apare o pista chiar in Anexa B a contractului Petrom. Lectura devine interesanta. " Contractele individuale de Concesiune inlocuiesc in totalitate contractul de concesiune initial ce acoperea 225 de perimetre petroliere, cu exceptia celor 46 de perimetre, din care 22 au fost transferate definitiv catre ANRM sau tertilor, 15 raman la ANRM dar sunt disponibile, iar Societatea (Petrom-n.n.) poate incerca sa obtina concesionarea, iar 9 nu au fost inca returnate catre ANRM. Contractele individuale de concesiune au fost sau vor fi incheiate in termeni substantial similari celor din modelul de contract de concesiune anexat ca Partea 2 a ANEXEI Y iar lista contractelor de concesiune a activitatilor de exploatare din Partea 1 a Anexei Y este lista completa a concesiunilor activitatii de exploatare ale Societatii care, impreuna cu cele 18 contracte de concesiune a dreptului de explorare existente, reprezinta toate contractele de concesiune", se arata la punctul 3.2 al Anexei B. Mai bine nu cautam Anexa Y, pentru ca m-am enervat de pomana. Nu stiu ce negociatori am avut in cazul Petrom, dar parca lucrau pentru OMV. Se confirma clar ca noul proprietar al Petrom are dreptul sa exploateze pana la epuizare zacamintele. Culmea ironiei, daca nu epuizeaza un zacamant pe perioada concesiunii, aceasta se prelungeste. Nimeni, dar nimeni nu poate interveni in politica de exploatare a companiei, nici macar ANRM, care aflam ca are drepturi, dar sunt limitate. Are dreptul doar sa citeasca raportarile Petrom. Un contract beton, pot spune cei de la OMV. Pe buna dreptate. In rest, lectura plictisitoare.
Alta este insa problema. Cu dosare de privatizare publicate sau nu, chestiunea modului de incheiere nu se rezolva in piata publica, fiecare dandu-si cu parerea. Vorbim aici despre un contract, caci tot ne-am referit la Petrom, incheiat, parafat, supervizat de Parlamentul Romaniei si care, pana la urma, reprezinta vointa partilor. Daca este total defavorabil vanzatorului, partii romane, aceasta nu este din vina cumparatorului care a fost mai iscusit in negocieri, iar situatia nu poate fi schimbata. In afaceri nu se fac cadouri. De aceea cei de la OMV nu au avut nici cea mai mica retinere in a-si da acordul pentru publicarea contractului. Cel mult, ei se amuza pentru plicticoasele lecturi ale romanilor. Aici lucrurile sunt mult mai simple. Exista suspiciunea ca acest contract a fost perfectat prin frauda? Exista. Daca exista, atunci trebuie alertate autoritatile. Au fost alertate. Se fac cercetari? Se fac si ele. S-a ajuns la o concluzie? Dosarul nu a fost finalizat, asa ca pana la proba contrarie contractul este legal si valid. Restul cu publicarea este o "glumita" sau, cum spuneam, un fals exercitiu de transparenta guvernamentala.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.