De sase ani, Timisoara este un mare santier, pe care lucreaza o mana de firme, agreate de municipalitate. Reparatiile, care inghit anual zeci de milioane de euro din bugetul local, par sa nu se mai termine, atat timp cat termenele de predare a ""capo

De sase ani, Timisoara este un mare santier, pe care lucreaza o mana de firme, agreate de municipalitate. Reparatiile, care inghit anual zeci de milioane de euro din bugetul local, par sa nu se mai termine, atat timp cat termenele de predare a ""capodoperelor"" sunt amanate la nesfarsit.

Una peste alta, costul interventiilor la infrastructura orasului creste exponential, in functie de conditiile meteo, a fluctuatiilor cursului valutar si, nu in ultimul rand, in functie de toanele unora sau altora. Una e valoarea contractelor, castigate prin ""licitatii publice"", iar alta e valoarea finala a acestora, dupa ce, bilateral, au fost acceptate si adaugate, cel putin trimestrial, o serie de anexe. Ca sa nu mai vorbim de o serie de lucrari publice, care au fentat legea, prin fragmentarea contractelor, astfel incat suma sa se incadreze un pic sub suspiciunile anchetatorilor.

Potrivit unor studii de fezabilitate, comandate de Primaria Timisoara, reabilitarea soselelor din orasul de pe Bega costa contribuabilul undeva in jur de 72 de euro/mp. Costurile sunt mult mai mult chiar decat ""pretul de dumping"" oferit cu generozitate de celebrul grup de la
""Golden Blitz"", care reabiliteaza Autostrada Bucuresti - Pitesti la un tarif de 62 de euro/mp! Daca in Capitala, marile contracte sunt obtinute, intr-o proportie covarsitoare, de Euroconstruct Trading, ai carei patroni sunt si proprietarii crasmei prezidentiale, nici la Timisoara, lucrurile nu sunt prea departe de ""axa"".

DEDICATII ""MUZICALE"". Daca e sa ne luam strict dupa documentele contabile ale Primariei Timisoara, atunci orasul de pe Bega nu este patria celor de la ""Golden Blitz"", ci a celor de la Nimb, RSG, Societatea de Drumuri Municipale si Drumco. Primele doua societati comerciale banatene sunt bune cunoscatoare a doctrinei democrate. Cea de-a treia, recte SDM, de aproximativ doi ani, din momentul in care primarul Gheorghe Ciuhandu a preluat ""problema drumurilor"", a castigat aproape toate licitatiile si a subcontractat lucrarile la alte firme. Si aici e vorba despre caiete de sarcini, facute cu dedicatie! Revenind la topul firmelor norocoase, in perioada 2000-2006, acesta arata in felul urmator: Societatea de Drumuri Municipale (SDM) - 860,89 miliarde de lei; SC Nimb SA - 419,84 miliarde de lei; SC Drumco SA - 318,06 miliarde de lei; SC Reparatii Stradale Generale (RSG) - 99,75 miliarde de lei; SC Superconstruct SA - 88,93 miliarde de lei; SC Constructii Feroviare SA - 24,13 miliarde de lei.

ORIZONTURI DESCHISE. In actionariatul firmelor care se indeletnicesc cu reparatiile stradale, si nu numai, gasim personaje extrem de interesante.

De exemplu, in firma Nimb, printre actionari se numara si Andronic Popovici, seful Serviciului mari contribuabili din DGFP Timis, nimeni altul decat fratele lui Dumitru Popovici, mai-marele Finantelor banatene. Cenzori la aceeasi societate comerciala sunt Adriana Cristina Popovici, sotia lui Andronic Popovici, si, nu in ultimul rand, Ilie Ioan Darnai, fost inspector in cadrul DGFP Timis. Trebuie mentionat ca, in societate, ca actionar a existat pana nu de mult si sotia lui Octavian Cret, adjunctul Finantelor banatene. Un alt exemplu este cel al SC RSG SA, ai carei actionari sunt sotii Victor si Rodica Gozob, apropiati ai PD!

SC Societatea de Drumuri Municipale este detinuta, in totalitate, de Consiliul local Timisoara. O mare parte din contractele de peste 860 de miliarde de lei a fost subcontractata catre firmele enumerate mai sus, dupa principiul ""circuitul apei in natura"". Asa se face ca, alaturi de altii, o felie buna de tort a prins si Ludovic Zudor, reprezentantul Martin Rose si Zimpex. Zudor este si presedintele PD Timisoara si a pus la dispozitia municipalitatii kilometri intregi de linie de cale ferata, necesara magistralelor de tramvai!

CANALE INCAPATOARE. Si societatea Constructii Feroviare SA, unde actionar este consilierul taranist Cornel Mistor, care mai este si angajat al SC Zimpex SRL, condusa de democratul Ludovic Zudor, a prins si ea o felie buna din tortul municipalitatii. Increngatura in toata regula! Evident, lucrurile ar putea continua in aceasta directie, dar Primaria Timisoara nu reprezinta un sac fara fund doar la capitolul ""reparatii drumuri"", ci si la cel al fostelor regii autonome. De exemplu, la Aquatim - regia autonoma de apa si canal - , cea mai iubita societate comerciala este Saiftim, care in perioada 2000-2006 a prins 42 de contracte in valoare de 52,59 miliarde de lei. Firma a apartinut deputatului PSD Ovidiu Branzan, care spune ca a renuntat la actiuni in momentul in care a devenit ministrul Sanatatii, in Guvernul Nastase.

Regia Autonoma de Apa si Canal Aquatim Timisoara lucreaza bine si cu SC Confort SA, patronata de Georgica Cornu, presedintele Camerei de Comert si Industrie Timisoara. Valoarea celor sase contracte ale Confort se ridica la 24,36 miliarde de lei. In top mai urmeaza alte sereleuri consacrate: Nimb, Zahler, Dinu Instal, Tubular Tehnosistem, Vimato si Biju. La capitolul ""salubrizarea municipiului Timisoara"", orasul este impartit in doua: maturatorii Retim, societate la care este actionar si Consiliul Local, sia€¦ RSG-ul sotilor Gozob! Nici la RA Horticultura SA, detinuta tot de Consiliul Local, lucrurile nu stau mai bine. Bindalim si Drufec Cons CF, firme apropiate taranistilor lui Gheorghe Ciuhandu, sunt concurente pe masura, incasand anual 20 de miliarde de lei, ""fara a detine un portofoliu tehnic si de personal, care sa justifice amploarea lucrarilor cu caracter horticol"". Acum ati inteles cum se inchide cercul? Atunci, e bine!


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.