Un site, o imprimanta foto si cativa prieteni care sa te ajute la distributie si ai pus pe picioare un laborator foto digital on-line. Nici cu publicitatea nu trebuie sa-ti faci mari probleme. Este suficient sa-ti anunti cunostintele si vorba zboara
Un site, o imprimanta foto si cativa prieteni care sa te ajute la distributie si ai pus pe picioare un laborator foto digital on-line. Nici cu publicitatea nu trebuie sa-ti faci mari probleme. Este suficient sa-ti anunti cunostintele si vorba zboara repede. Sa fie chiar atat de simplu cum pare?
Este deja stiut ca majoritatea romanilor au renuntat la vechile aparate foto cu film si s-au orientat foarte repede spre cele digitale. Daca acum patru ani piata autohtona abia aduna primul milion de euro din vanzarile de aparate foto digitale, anul trecut se vorbea deja de sume undeva intre 10 - 30 de milioane de euro. Iar pentru acest an specialistii estimeaza ca valoarea se va dubla. Clasicele laboratoare foto au fost nevoite sa se adapteze si sa imprime si fotografiile digitale pe care clientii le aduceau la centrele lor. Unii au fost insa si mai intreprinzatori si si-au deschis laboratoare on-line. Este vorba despre servicii de imprimare foto on-line. Clientul face comanda, isi incarca pozele pe site-ul laboratorului, iar in doua zile primeste fotografiile imprimate acasa, prin posta sau curier. Insa in unele cazuri, te poate costa mai mult livrarea. In rest, preturile serviciilor on-line fac concurenta serioasa celor fizice. Site-urile care ofera servicii de imprimare foto on-line sunt putine si prin urmare nici concurenta nu este acerba.
Tibor Jakab-Barthi, CEO al "FotoPrint" din Covasna, si-a inceput afacerea in 2004. "Acest gen de serviciu exista de mai multi ani in strainatate, deci putem spune ca ne-am inspirat din alte locuri. Am inceput de la zero, pentru ca inainte nu am avut servicii fotografice", spune el. Cert este ca echipamentele sunt scumpe pentru buzunarele de rand. O imprimanta profesionala foto sare de 10.000 de euro. O rola de hartie pentru 7.000 de fotografii costa 20 de dolari, dar pentru a imprima aceste poze mai ai nevoie si de toner, care face 1.000 de dolari.
Comenzi de la romanii din strainatate
"Acest gen de afacere nu se poate face fara investitii permanente. Acum dezvoltam oferta cu produse noi. Daca la inceput am oferit numai developare foto, acum avem si tricouri, cesti imprimate, albume si rame foto", spune Tibor Jakab-Barthi.
Pentru el, inceputul a fost destul de dificil pentru ca a fost nevoie de multa publicitate ca sa-si faca firma cunoscuta. Cea mai mare parte a advertisingului s-a facut pe internet, atat in Romania, cat si in strainatate. Comenzile cele mai multe pe care le primeste sunt din tara, dar compania are multe cereri si din strainatate, cu livrare in Romania. "Este foarte convenabil pentru cei care lucreaza in strainatate sa trimita poze familiei sau prietenilor din Romania", spune el. Primele 3-4 luni de la lansarea business-ului au trecut foarte greu pentru firma lui Jakab-Barthi din cauza faptului ca incerca sa-si atraga clientii. Dupa acea perioada, atat vanzarile, cat si numarul clientilor sunt intr-o continua crestere. Lucreaza cu trei angajati, iar cand comenzile sunt foarte multe apeleaza si la colaboratori. "Cel mai important lucru in aceasta afacere este partea tehnica. Daca website-ul nu functioneaza, afacerea nu este accesibila si clientii care viziteaza site-ul pentru prima data nu mai revin. Sistemul de plata este la fel de important. Plata cu cardul inca nu este foarte utilizata de clientii din Romania, dar se poate vorbi de un progres continuu. Livrarea este o alta piedica. Avem dificultati cu Posta Romana, iar firmele de curierat nu sunt ieftine", spune Tibor Jakab-Barthi.
Fara plati on-line nu poti face o afacere pe Internet
Cu birocratia nu a avut mari probleme, insa controalele celor de la Fisc sunt destul de dese pentru ca afacerile pe internet sunt inca noi in Romania si intotdeauna planeaza un semn de intrebare asupra lor. "Pentru ca este o afacere pe internet, spatiul fizic nu conteaza, clientii nu se intalnesc cu noi. Iar programul nostru depinde foarte mult de numarul comenzilor.


Despre autor:

Adevarul

Sursa: Adevarul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.