Printre subiectele fierbinti s-au numarat acordarea de drepturi neconstitutionale ofiterilor de informatii, schimbarea competentelor CSAT si chiar restrangerea abuziva a unor drepturi, precum cel la proprietate sau la viata familiala. De atunci
Printre subiectele fierbinti s-au numarat acordarea de drepturi neconstitutionale ofiterilor de informatii, schimbarea competentelor CSAT si chiar restrangerea abuziva a unor drepturi, precum cel la proprietate sau la viata familiala. De atunci, proiectele au fost pitrocite la guvern, pret de cateva luni. Noua forma, pe care Adevarul o prezinta in exclusivitate, ascunde in spatele sau negocieri dure intre PD si PNL, partide ce s-au zbatut cat au putut ca ideile lor sa se regaseasca printre randuri.
Noua forma a legilor: alegerea raului mai mic
Proiectele discutate in sedinta de guvern de ieri difera mult de cele elaborate initial de grupul operativ de la Palatul Cotroceni. Cu toate acestea, o parte din aberatiile introduse initial au fost strecurate si in versiunea finala. Cei care au participat la sedinta de guvern au primit o mapa cu cinci proiecte de legi privind securitatea nationala a Romaniei, activitatea de informatii, contrainformatii si protectie, privind statutul profesional si de cariera al ofiterilor de informatii, noua lege a SRI si cea a Serviciului de Informatii Externe. Culmea, exista articole in aceste legi care se bat cap in cap, cum este cazul legii securitatii nationale, care se contrazice in mai multe locuri cu cea a informatiilor si contrainformatiilor. Daca legile vor primi totusi unda verde de la guvern, vor ajunge in CSAT pentru avizare si apoi in parlament. Aici este de asteptat sa urmeze episodul doi al scandalului iscat pe seama modificarii lor.
Securitatea nationala - un concept alambicat
Unul din proiectele care ar trebui sa aduca schimbari majore in domeniu este cel al securitatii nationale a Romaniei. Este vorba de inlocuirea fostei Legi 15, privind siguranta nationala, care dateaza tocmai din 1991. Noua forma este insa in contradictie cu unele dintre prevederile unui alt proiect. Se creeaza conflicte de competente intre SRI si structurile departamentale. Sau, mai pe romaneste, se permite din nou ca serviciile sa se calce pe picioare unele pe altele. La capitolul riscuri si amenintari la adresa securitatii nationale se face o alta confuzie. Legea foloseste sintagma "riscuri si amenintari", fara sa tina cont ca ele reprezinta de fapt lucruri distincte. Din acest motiv sunt enumerate peste 40 de riscuri si amenintari, desi nici o alta lege similara din tarile europene nu cuprinde mai mult de 10-15 astfel de amenintari. Trecerea SPP si STS in subordinea ministerelor a fost si ea pregatita de acest proiect normativ.


Despre autor:

Adevarul

Sursa: Adevarul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.