A fost diplomat, analist politic, purtator de cuvant al Guvernului in 1998, consul general la New York si Los Angeles in 2002, scenarist si dramaturg. Acum este directorul general al Centrului National al Cinematografiei. Eugen Serbanescu, caci despre el este vorba, i-a invins in lupta pentru acest post pe regizorul Laurentiu Damian si Meca Maxim.

- Sincera sa fiu, domnule Serbanescu, m-am mirat ca ati optat pentru Centrul National al Cinematografiei.
- A fost o provocare pentru mine. Castigand acest concurs nu mai am cum sa fac film pentru ca as intra in conflict de interese. In primavara, cel mai probabil, va avea premiera. Este ultimul meu film pana la sfarsitul mandatului de la CNC.

- Cum se numeste filmul?
- Filmul se numeste "Dincolo de America". Este regizat de Marius Barna si ii are in distributie pe Daniela Nane, Serban Ionescu, Mihai Stanescu, Valentin Teodosiu, Dorel Visan. Acum este in postprocesare.

- Cred ca e cazul sa revenim la chestiune. Ati ocupat fotoliul de la CNC. Numirea este oficiala de ieri, ministrul v-a prezentat presei. Ce urmeaza? Ce intentii aveti?
- Pe termen scurt, vreau sa organizez concursul de proiecte cinematografice - care acum e in desfasurare - cat mai corect si mai bine. Bani sunt. Trebuie doar sa-i folosim. Avem la dispozitie 200 miliarde lei vechi. Fata de alta dati acum se poate spune ca exista bani. Contam pe o productie de 15-16 filme de fictiune. Sper ca totul sa decurga normal.

- Si pe termen lung?
- Noile prevederi legale ale cinematografiei sunt extrem de complexe. Si nu numai atat: este si foarte ofertanta. Chiar pornind de la faptul ca fondul cinematografiei se poate alimenta din diverse taxe. Iti dau cateva exemple: 1% din veniturile operatorilor TV prin cablu, 4%din profitul annual al operatorilor jocurilor de noroc, 15% din venitul obtinut pe publicitate de catre TVR. Bani intra in buzunarul CNC.

- Dar cineva trebuie sa si controleze…
- Asa e. Centrul National al Cinematografiei trebuie sa inceapa sa monitorizeze si sa controleze cand si daca intra acesti bani. Trebuie create structurile in institutie pentru a face acest lucru.

- Un alt punct ar fi Arhiva Nationala de Filme. Se pare ca situatia e aproape disperata. Sunt filme vechi care se degradeaza. Ce veti face?
- Trebuie sa ajungem digitalizarea filmelor de patrimoniu, sa respectam cerintele Uniunii Europene in acest domeniu. Ce am reusit sa facem este sa alocam din veniturile de care ti-am spus 3% pentru exclusiv pentru ANF. Ceea ce nu e putin. Bani vor fi si aici. Lucrurile se vor misca.

- Sunteti destul de zgarcit in a va expune intentiile viitoare.
- Prefer sa vorbesc dupa ce voi incepe concret sa fac ceva pentru cinematografie. Cred ca e mai bine asa.

- Va urez mult succes.