Imediat dupa publicarea in ZIUA, in numarul din 20 septembrie a.c., a anchetei intitulate "Autostrada penala", ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, a iesit la rampa si a declarat ca este posibil ca pretul "batut in cuie" la licitatia din august 2006 sa sufere majorari pe motiv ca preturile internationale la materialele de contructie ar fi crescut. Referitor la legalitatea licitatiei, ministrul Berceanu nu a vazut nimic anormal, cu toate ca ZIUA a demonstrat cum, dupa anuntul organizarii licitatiei si dupa vanzarea caietelor de sarcini, fosta conducere a CNADNR a schimbat fisa de date a achizitiei, astfel incat, conditia eliminatorie ca participantii la licitatie "sa fi construit minimum 40 km de autostrada", a fost completata cu fraza "sau va prezenta dovada realizarii de constructie/reabilitare de drumuri nationale in care s-a pus in opera o cantitate medie lunara de 700.000 tone de mixtura asfaltica in ultimii trei ani". Comunicarea CNADNR privind aceste modificari ale conditiilor de participare la licitatie nu s-a dat publicitatii in presa sau alte mijloace de informare in masa, ci a fost comunicata doar cumparatorilor de caiete de sarcini, prin fax.
Balbele CNADNR
Revenind la raspunsul CNADNR oferit ziarului ZIUA cu o intarziere de aproximativ o luna de zile, acesta confirma ca asocierea Euroconstruct Trading 98 SRL - Spedition UMB SRL - SC PA&CO International SRL - Com-Axa SRL "nu a construit nici un kilometru de autostrada". Daca acest fapt se banuia pana in prezent, iata ca acum ne aflam in fata unei confirmari oficiale, care poate arata de ce Romania are drumuri atat proaste, pline de "cratere" dupa prima iarna. Ce garantii poate prezenta asocierea "Golden Blitz" pentru constructia unei autostrazi strategice, cand, dupa cum se stie, nu mai departe de luna trecuta, ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, a sistat platile catre firma Euroconstruct (firma patronilor de la Restaurantul Golden Blitz frecventat de Traian Basescu, firma in care a fost actionar si Dorin Cocos, sotul ex-consilierei prezidentiale Elena Udrea) pe motiv ca reparatiile executate pe 23 de km ai autostrazii Bucuresti - Pitesti, in cadrul unui alt contract in valoare de 30 milioane euro, sunt execrabile. Nemultumirile ministrului Berceanu au fost produse de constatarea personala ca autostrada "reparata", pe care a parcurs-o cu masina de serviciu, era in valuri pe anumite portiuni, semn al folosirii unor materiale de proasta calitate sau al unei incompetente profesionale. Se ridica astfel intrebarea legitima: daca grupul "Golden Blitz" n-a fost in stare sa repare ca lumea 23 de km de autostrada, cum se poate crede ca va reusi sa construiasca 40 de km de autostrada, in conditiile in care nu a realizat niciodata o asemenea lucrare de o asemenea complexitate?
Mai adaugam ca, la intrebarile ZIUA privind ratiunile pentru care s-au schimbat conditiile de participare la licitatie, dupa publicarea anuntului si vanzarea caietelor de sarcini, CNADNR ne-a oferit o explicatie de-a dreptul ridicola. Si anume, CNADNR ar fi urmarit ca in baza art. 25 din OUG nr. 60/2001, privind achizitiile publice (n.r. - lege abrogata in 30 iunie 2006 prin OUG nr. 34/2006) sa ofere "un tratament egal" participantilor la procedura pentru atribuirea contractului de achizitie publica, astfel incat firmele romanesti sa poata candida cu cele straine care au pierdut lictatia (Strabag-Austria, Vegyepszer-Ungaria si Vinci Construction-Franta). Pe langa faptul, care e la mintea cocosului, ca nu se poate asigura "tratament egal" intre persoane care au construit autostrazi si altele care n-au facut niciodata acest lucru, explicatia cu mesaj nationalist a CNADNR nu sta in picioare si datorita unui fapt de notorietate. Si anume, orice firma care castiga o licitatie de autostrazi, fie ca e romaneasca sau straina, nu construieste drumurile cu angajatii proprii, ci subcontracteaza diverse alte firme specializate, care folosesc 100% muncitori romani.
Despre autor:
Sursa: Ziua
Te-ar putea interesa si:
In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.
-
Inițiativa europeană prin care România ar putea recicla mai eficient sticla
Sursa: green.start-up.ro
-
Laura Olaru, antreprenoarea care a pariat totul pe genți: Trebuie să fii un...
Sursa: retail.ro
-
Care este ziua ta norocoasă în săptămâna 1-7 aprilie în funcție de zodie
Sursa: garbo.ro
-
Emi Gal, fondatorul român care facilitează oamenilor lupta eficientă cu cancerul
Sursa: start-up.ro
-
Oracolul Îngerilor: Ce mesaj are Îngerul Păzitor pentru 29 martie 2024?
Sursa: kudika.ro
-
Eleni Skoura, ING Bank: Personalizarea înseamnă informația potrivită, la...
Sursa: futurebanking.ro
-
Inspector ITM, reţinut după ce ar fi beneficiat de un plin de benzină pentru...
Sursa: wall-street.ro